Obliczenia emisji na podstawie wyników pomiarów okresowych

    Wykonanie pomiarów jest często najlepszym, a w niektórych przypadkach jedynym sposobem umożliwiającym wyznaczanie emisji z dostateczną wiarygodnością. Jeśli wyłącznym celem monitoringu jest uzyskanie podstaw obliczeń emisji na potrzeby systemów sprawozdawczych i opłat, zakres i częstotliwość wykonywania pomiarów powinny uwzględniać racjonalne wydatkowanie środków finansowych. Zasadę niepowodowania nadmiernych kosztów określoną w dokumentach referencyjnych można sparametryzować dla dowolnego zakładu, przyjmując że różnica pomiędzy opłatą za emisję ze źródła lub grupy źródeł obliczona na podstawie założeń projektowych lub ekspertyzy i na podstawie pomiarów będzie co najmniej równa kosztom pomiarów w danym okresie rozliczeniowym. Rozwiązanie równania różnica opłat – koszty pomiarów pozwoli określić uzasadnioną częstotliwość pomiarów: znaczną dla źródeł o dużej skali emisji oraz niewielką (pomiar jednorazowy) lub bliską zeru (odstąpienie od pomiarów) dla źródeł niskoemisyjnych. Zauważyć należy przy tym, że nie określa się maksymalnej długości okresu obliczeniowego do rozstrzygnięcia ww. warunku, co oznacza że w przypadku źródeł niskoemisyjnych o niezbyt zmiennej emisji, za okres taki może zostać uznany łączny przewidywany czas eksploatacji źródeł (10, 20, 30 i więcej lat).

    Oprócz głównego celu monitoringu, zakres pomiarów powinien uwzględniać wymagania dodatkowe:

    • obowiązki wykonywania pomiarów okresowych lub ciągłych wynikające bezpośrednio z rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobranej wody oraz warunków pozwolenia,

    • obowiązek wykonania pomiarów wstępnych dla instalacji nowych lub zmienionych w sposób istotny,

    • uzyskanie niezbędnego minimum danych o emisji mogących stanowić wiarygodną podstawę oceny możliwości modernizacji lub rozbudowy instalacji,

    • zmiany wymagań prawnych, np. wprowadzenie standardu jakości powietrza dla pyłu zawieszonego PM2,5 – zagadnienia te przedstawiamy w dziale Frakcje pyłu w zakładce Wymagania prawne.

    Podczas określania zakresu monitoringu wyznaczane są również parametry odniesienia dla wskaźników emisji, które będą następnie wykorzystywane do obliczeń ładunków w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Wybór parametru powinien umożliwiać obliczenia emisji uwzględniające zmienność pracy źródeł, np.

    • dla źródeł energetycznego spalania paliw: wyznaczanie wskaźników emisji uwzględniających obciążenie źródła w trakcie wykonywania pomiarów oraz obliczenia emisji w okresie rozliczeniowym na podstawie zużycia paliwa lub produkcji energii:

    Przyjaznym sposobem bilansowania emisji NOX, CO oraz pyłu ze źródeł spalania paliw jest odniesienie zmierzonych wielkości emisji do emisji dwutlenku węgla (przedstawianej w sprawozdaniach pomiarowych jako ładunek lub stężenie) oraz obliczanie emisji w okresie rozliczeniowym na podstawie średniego wskaźnika i łącznej emisji CO2, którą łatwo wyznaczyć na podstawie zużycia paliwa. Przykład sposobu wyznaczania wskaźnika kg/kg CO2 przedstawiamy w zakładce Zasady ogólne.

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje intensywność procesu: wybór wskaźnika wyrażonego w kg/Mg produktu lub kg/Mg surowca i obliczenia emisji na podstawie sumarycznej wielkości produkcji lub zużycia surowców,

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje cecha procesu: wybór parametru technologicznego,

    • dla źródeł, w których o emisji decyduje prawidłowa praca urządzeń ochronnych: ustalenie parametrów dodatkowych.

    Dla źródeł, wobec których nie ma możliwości ustalenia parametru odniesienia, lub przeprowadzenie analizy wiązałoby się z nakładem czasu i środków niewspółmiernych do korzyści wynikających z bardziej dokładnego wyznaczania emisji, dopuszczalne jest arytmetyczne uśrednianie wyników pomiarów.

    Zasady pomijania w obliczeniach wyników pomiarów „odbiegających” oraz postępowanie z wynikami poniżej poziomu oznaczalności / poniżej poziomu wykrywalności przedstawiamy w zakładce Emisje zerowe i postępowanie z wynikami odbiegającymi.

    Aktualności
    • 06
      maj
      W minionym tygodniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostało opublikowane Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r., które tworzy nowy Europejski Portal Emisji Przemysłowych zamiast obecnego E-PRTR. Pełny tytuł i link do rozporządzenia: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie przekazywania danych środowiskowych z instalacji przemysłowych, ustanowienia Europejskiego Portalu Emisji Przemysłowych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 166/2006 W założeniu zmiana systemu sprawozdawczego ma poprawić dostęp społeczeństwa do informacji dotyczących środowiska i poprawić efektywność udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska oraz w  identyfikacji źródeł zanieczyszczeń. Wprowadzana zmiana systemu sprawozdawczego jest związana z gruntowną zmianą systemu zarządzania emisjami przemysłowymi w państwach członkowskich UE, zawartą w zmienionej w ostatnim czasie dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych. Szczegółowy opis zmian dyrektywy IED przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/543 oraz https://wszystkooemisjach.pl/554 Nowe rozporządzenie jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich - od dnia 1 stycznia 2028 r., co oznacza, że prowadzący instalacje po raz pierwszy będą wprowadzać dane o emisjach do nowego systemu za rok 2027.
    • 30
      kwiecień
      Stronę z rocznymi ocenami jakości powietrza, zamieszczoną w dziale Operaty Ochrony Powietrza, uzupełniliśmy o publikacje GIOŚ za rok 2023. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza Roczne oceny jakości powietrza stanowią podstawę do określenia, czy na danym obszarze wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, a także pozwolenia zintegrowanego wymaga wcześniejszego postępowania kompensacyjnego, o którym mowa w art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska. Publikacja rocznych ocen jakości powietrza zamyka również etap weryfikacji danych monitoringowych za rok 2023 i umożliwia aktualizację informacji o tle zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.
    • 25
      kwiecień
      W dziale Prawo dodaliśmy stronę dedykowaną zmianie dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 Strona zawiera komentarze do informacji Rady Unii Europejskiej z etapu zatwierdzenia nowelizacji dyrektywy. Na stronie znajdują się również informacje o nowym portalu sprawozdawczym, zastępującym dotychczasowy E-PRTR. Ze względu na bardzo poważne konsekwencje zmian w prawie dla prowadzących instalacje, utworzyliśmy specjalne szkolenie z nowelizacji dyrektywy o emisjach przemysłowych. Szczegóły przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/543/nowelizacja-dyrektywy-201075ue-ws-emisji-przemyslowych-ied-20--szkolenie-4-czerwca-20
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [tlenek etylenu] settles "Clean Air Act" case in Taunton, Mass (09.05.2024)

    WIOŚ w Katowicach: Informacja w sprawie pożaru w Siemianowicach Śląskich

    U.S. EPA [emisje metanu z sektora gazowego i naftowego] Biden-Harris Administration Announces Final Rule to Cut Methane Emissions, Strengthen and Update Greenhouse Gas Emissions Reporting for the Oil and Gas Sector (06.05.2024)

    IPPC Bureau: The nineteenth meeting of the IED Article 13 forum took place on 29 and 30 April 2024. The forum expressed its opinion on the best available techniques reference document for the Smitheries and Foundries Industry SF BREF (30.04.2024)

    U.S. EPA [chlorek metylenu] Biden-Harris Administration Finalizes Ban on Most Uses of Methylene Chloride, Protecting Workers and Communities from Fatal Exposure (30.04.2024)

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM (przypomnienie) oraz składanie sprawozdań z opóźnieniem (29.04.2024)

    EEA: Urban adaptation in Europe: what works? (29.04.2024)

    EEA: Estimated monthly mean NO₂ concentrations for the region around Ghent / Belgium (29.04.2024)

    U.S. EPA [ograniczenie emisji z elektrowni opalanych paliwami kopalnymi] Biden-Harris Administration Finalizes Suite of Standards to Reduce Pollution from Fossil Fuel-Fired Power Plants (25.04.2024)

    WIOŚ w Krakowie: Pożar baterii litowo-jonowych w kontenerze zaadaptowanym na magazyn energii na terenie zakładu w Trzebini (24.04.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration Announces Nearly $1 Billion in Grants to Invest in America’s Clean Heavy-Duty Vehicle Transition (24.04.2024)

    WIOŚ w Warszawie prowadzi działania na terenie pożaru miejsca magazynowania odpadów w m. Jakubów (24.04.2024)

    ETO: Zeroing in on zero emissions ‒ A sharp bend Ahead (24.04.2024)

    KOBiZE: Zmiana formularza excel Planu metodyki monitorowania (23.04.2024)

    IOŚ-PIB: Dekarbonizacja procesów budowlanych – spotkanie podsumowujące działania w ramach projektu (19.04.2024)

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/ KOBiZE/ IOŚ-PIB dotycząca synergii systemu EU ETS z innymi politykami (19.04.2024)

    U.S. EPA [PFAS] Biden-Harris Administration Finalizes Critical Rule to Clean up PFAS Contamination to Protect Public Health (19.04.2024)

    GIOŚ: Drony kluczowym narzędziem w walce z przestępczością środowiskową (19.04.2024)

    EEA: EU indicator framework for chemicals (17.04.2024)

    KOBiZE: Konieczność aktualizacji planów metodyki monitorowania (17.04.2024)

    KOBiZE: Film instruktażowy jak wypełnić raport CBAM (17.04.2024)

    IPPC Bureau: Expression of Interests to join the INCITE Launch Event are open! (16.04.2024)

    EEA: Persistent organic pollutant emissions in Europe (16.04.2024)

    EEA: Hydrofluorocarbon phase-down in Europe (16.04.2024)

    EPA [niewystarczające dowody na brak emisji związków toksycznych z turbin spalających paliwa] Takes Action to Maintain Public Health Protections for Communities Near Stationary Combustion Turbines (15.04.2024)

    EPA [ochrona przed pyleniem podczas  dekontaminacji gruntu] Approves Plan to Remove PCB Contamination at the North Austin Community Center in Chicago (15.04.2024)

    KOBiZE: Wejście w życie rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2019/331, a przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (15.04.2024)

    EPA Publishes Annual US Greenhouse Gas Inventory (11.04.2024)

    JRC: Wildfires - 2023 among the worst in the EU in this century (10.04.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Files Complaint Against California Company for Unlawful Import of HFCs (10.04.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Sensitivity of atmospheric peroxyacetyl nitrate (PAN) formation and its impact on ozone pollution in a coastal city

    Volatility and chemical composition of secondary organic aerosol derived from acenaphthylene and acenaphthene under various oxidant conditions

    New insights into the sources of atmospheric lead reaching the Arctic by isotopic analysis of PM10 atmospheric particles and resuspended soils

    Zobacz EUR-Lex:

    URZĄD NADZORU EFTA – Decyzja nr 039/24/COL z dnia 27 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego obejmującego spalanie odpadów oraz z podatku od emisji CO2 obejmującego gaz płynny (LPG) i gaz ziemny w przypadku przedsiębiorstw objętych systemem ETS – Zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących pomocy państwa zgodnie z częścią II art. 4 ust. 4 i częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do wyżej wymienionych środków (08.05.2024)

    P9_TA(2023)0394 – Homologacja typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatorów (Euro7) – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatora (Euro 7) oraz uchylenia rozporządzeń (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 (COM(2022)0586 – C9-0375/2022 – 2022/0365 COD - Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie (08.05.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1257 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do takich pojazdów, w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatora (Euro 7), zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009, rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011, rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151, rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 oraz rozporządzenie Komisji (UE) 2022/1362 (08.05.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1294 z dnia 1 marca 2024 r. w sprawie sprostowania niektórych wersji językowych rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2867 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe dopuszczone do użytku – weryfikacja w trakcie eksploatacji (06.05.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie przekazywania danych środowiskowych z instalacji przemysłowych, ustanowienia Europejskiego Portalu Emisji Przemysłowych oraz uchylenia rozporządzenia WE nr 166/2006Tekst mający znaczenie dla EOG (02.05.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniającego dyrektywę UE 2019/1937 i uchylającego rozporządzenie UE nr 517/2014 (25.04.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (19.04.2024)

    Rozporządzenie Komisji UE 2024/1103 z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń i oddzielnych powiązanych regulatorów oraz uchylające rozporządzenie Komisji UE 2015/1188 (19.04.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane UE 2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (17.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/1127 z dnia 8 lutego 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku – weryfikacja w trakcie eksploatacji (16.04.2024)