Prawo – pozwolenie czy zgłoszenie

    Opisane w tym dziale zagadnienia omawiamy również na organizowanym cyklicznie szkoleniu Specjalista ds. Emisji. Najbliższe szkolenie odbędzie się 24-25.09.2024 r. Zakres szkolenia przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/561

    Sposób usankcjonowania emisji z instalacji zależy od rodzaju i ilości źródeł i ma podstawowe znaczenie dla określenia obowiązków wobec prowadzącego instalację. System prawny dzieli instalacje na cztery kategorie:

    1. Instalacje, z których emisja wymaga pozwolenia zintegrowanego – wyszczególnione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. 2014 poz. 1169).

    2. Instalacje, z których emisja wymaga pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – wyszczególnione na podstawie zbioru wykluczającego, zawartego w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz. U. Nr 130, poz. 881).

    3. Instalacje, z których emisja nie wymaga pozwolenia i wymaga zgłoszenia – wyszczególnione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. Nr 130, poz. 880).

    4. Instalacje, z których emisja nie wymaga pozwolenia ani zgłoszenia – wymienione w ww. rozporządzeniu.

    W przeciwieństwie do zgłoszenia, obowiązek usankcjonowania emisji poprzez pozwolenie pociąga za sobą szereg konsekwencji prawnych, w tym:

    • możliwość naliczenia opłaty podwyższonej za emisję bez wymaganego pozwolenia z instalacji,

    • możliwość naliczenia kary za przekroczenie emisji dopuszczalnej określonej w pozwoleniu,

    • obowiązek usytuowania stanowisk pomiarowych,

    • obowiązek wykonania pomiarów wstępnych.

    W zakładce Orzeczenia NSA – pozwolenia przedstawiamy orzeczenia odzwierciedlające uwarunkowania prawne i przebieg wybranych postępowań związanych z wydawaniem pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Przykłady klasyfikacji wybranych instalacji do jednej z czterech grup określających sposób usankcjonowania emisji przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Rodzaj instalacji

    Instalacje wymagające pozwolenia zintegrowanego

    Instalacje wymagające pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza

    Instalacje wymagające zgłoszenia

    Instalacje nie wymagające pozwolenia ani zgłoszenia

    Instalacje energetyczne zasilane gazem (suma nominalnej mocy cieplnej źródeł we wprowadzanym paliwie)

    Moc > 50 MW

    15 MW ≤ moc ≤ 50 MW

    1 MW ≤ moc < 15 MW

    Moc < 1 MW

    Instalacje energetyczne - spalania węgla kamiennego (suma mocy cieplnej kotłów we wprowadzanym paliwie)

    Moc > 50 MW

    5 MW ≤ moc ≤ 50 MW

    1 MW ≤ moc < 5 MW

    Moc < 1 MW

    Instalacje do spawania

    Ilość stanowisk > 3

    Ilość stanowisk ≤ 3

    Zbiorniki materiałów sypkich (poza instalacjami klasyfikowanymi wg innych kryteriów)

    Pojemność zbiorników ≥ 50 m3

    Pojemność zbiorników < 50 m3

    Instalacje do czyszczenia powierzchni z zastosowaniem LZO (VOC), o których mowa w § 36 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz.U. Nr 95, poz. 558)

    Instalacje do powierzchniowej obróbki substancji, przedmiotów lub produktów (w szczególności odtłuszczania i czyszczenia)

    z wykorzystaniem rozpuszczalników

    organicznych, o zużyciu rozpuszczalnika

    ponad 150 kg na godzinę lub ponad 200 Mg rocznie

    Zużycie LZO (VOC) > 1 Mg/rok

    Zużycie LZO (VOC) ≤ 1 Mg/rok oraz stężenia imisyjne < 10 % dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu albo 10 % wartości odniesienia, uśrednionych dla 1 godziny

    Zużycie LZO (VOC) ≤ 1 Mg/rok oraz gdy gazy z instalacji wprowadzane są do powietrza w sposób niezorganizowany lub za pośrednictwem wentylacji grawitacyjnej, lub żadna z substancji nie jest objęta poziomami dopuszczalnymi lub wartościami odniesienia

    Instalacje do powlekania

    Instalacje do powierzchniowej obróbki substancji, przedmiotów

    lub produktów z wykorzystaniem rozpuszczalników

    organicznych o zużyciu rozpuszczalnika

    ponad 150 kg na godzinę lub ponad 200 Mg rocznie

    Instalacje, do których nie stosuje się przepisów w sprawie standardów emisyjnych i w których zużywa się co najmniej 1 Mg powłok w ciągu roku lub wobec których stosuje się przepisy w sprawie standardów emisyjnych

    Instalacje, do których nie stosuje się przepisów w sprawie standardów emisyjnych i w których zużywa się mniej niż 1 Mg powłok w ciągu roku

    Instalacje, do których nie stosuje się przepisów w sprawie standardów emisyjnych i w których zużywa się mniej niż 1 Mg powłok w ciągu roku oraz gdy gazy z instalacji wprowadzane są do powietrza w sposób niezorganizowany lub za pośrednictwem wentylacji grawitacyjnej, lub żadna z substancji nie jest objęta poziomami dopuszczalnymi lub wartościami odniesienia


     

    Aktualności
    • 25
      lipiec
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2023, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 lipca 2024 r. Pod tabelą ze wskaźnikami dodaliśmy nowy blok tematyczny „Wytyczne do analiz trendów” oraz informację o kontekście politycznym i zdrowotnym analiz. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 16
      lipiec
      W dniu wczorajszym w Dzienniku Urzędowym UE zostały opublikowane dwa akty prawne o kluczowym znaczeniu dla zarządzania emisjami przemysłowymi: - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy o emisjach przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (tak zwana dyrektywa IED 2.0) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (tak zwane rozporządzenie metanowe) Szerokie zastosowanie będzie miała ww. dyrektywa o emisjach przemysłowych, która w znaczący sposób zmieni warunki pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian opisujemy na stronach: - Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024 - Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024
    • 24
      czerwiec
      21 czerwca w Sewilli odbyło się wydarzenie inauguracyjne INCITE (Innovation Centre for Industrial Transformation and Emissions). INCITE zostało powołane na mocy dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 i ma stanowić platformę skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską, w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym. Transmisja z wydarzenia inaugurującego jest dostępna na stronie INCITE pod adresem: https://innovation-centre-for-industrial-transformation.ec.europa.eu/incite-launch-event
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB
    Konferencja PPLNG i bioLNG 2024

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: Uppsala has cleanest city air in Europe (29.08.2024)

    EPA [zielona chemia] Calls for Nominations for 2025 Green Chemistry Challenge Awards (29.08.2024)

    EEA: European city air quality viewer (21.08.2024)

    EPA [monitorowanie rtęci] Settlement with AES Requires More Monitoring and Payment of Penalty for Clean Air Act Violations in Guayama, Puerto Rico (19.08.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] orders Connecticut winter sports park to correct alleged violation of the Clean Air Act (19.08.2024)

    NIK: Resort zdrowia nie dostrzega problemu zanieczyszczenia powietrza w uzdrowiskach (19.08.2024)

    EPA’s [trendy emisji i jakości powietrza w USA] Annual Air Report Highlights Trends through 2023 (16.08.2024)

    WIOŚ w Krakowie: Pożar składowiska odpadów w Choczni (14.08.2024)

    JRC: Boosting EU’s clean tech industries: how would State aid impact the Single Market? (13.08.2024)

    GIOŚ: Zweryfikowane wyniki pomiarów zanieczyszczenia powietrza za 2023 rok dostępne w Banku danych pomiarowych (08.08.2024)

    IOŚ: Raport “Bariery wdrażania rozwiązań w zakresie produkcji biogazu i gospodarki bioodpadami” (08.08.2024)

    EPA [wykrywanie emisji LZO za pomocą kamery IR] Announces New Round of Flyovers to Look for Emissions in the Permian Basin (06.08.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Uncertainties of biogenic VOC emissions caused by land cover data and implications on ozone mitigation strategies for the Yangtze river Delta region

    Effects of NOx and NH3 on the secondary organic aerosol formation from α-pinene photooxidation

    Size resolved particle contribution to vehicle induced ultrafine particle number concentration in a metropolitan curbside region

    Local contribution of road traffic and residential biomass burning to black carbon aerosols – Modelling and validation

    Multiscale CFD analysis of urban air pollution dome and ventilation enhancement via an urban chimney

    Characterization and toxicological effects of microplastics in PM2.5 in background sites of the southern coast of China

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2165 z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2021 (21.08.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 12 czerwca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii i Finlandii do dziennika transakcji Unii Europejskiej (21.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów W kierunku ambitnego przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla w UE (09.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Zabezpieczenie naszej przyszłości – Cel klimatyczny na 2040 r. i droga ku neutralności klimatycznej do 2050 r. jako fundamenty zrównoważonego, sprawiedliwego i dostatniego społeczeństwa (09.08.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2024/2053 z dnia 30 lipca 2024 r. przydzielające prawa do produkcji wodorofluorowęglowodorów na podstawie art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych producentom, którzy wyprodukowali takie substancje w 2022 r. (01.08.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (29.07.2024)

    Rozporządzenie 2024/1991 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie odbudowy zasobów przyrodniczych i zmiany rozporządzenia (UE) 2022/869 (29.07.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji  2024/2027 z dnia 26 lipca 2024 r. w sprawie działań weryfikacyjnych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (29.07.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji  2024/2031 z dnia 26 lipca 2024 r. w sprawie szablonu na potrzeby planów monitorowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (29.07.2024)