Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji

    Metodologię szacowania i obliczania emisji z nieszczelności instalacji opisują następujące dokumenty:

    • Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, zwany dalej Protokołem,

    • norma EN 15446:2008 Fugitive and diffuse emissions of common concern to industry sectors - Measurement of fugitive emission of vapours generating from equipment and piping leaks, dostępna również jako PN-EN 15446 Niekontrolowana i rozproszona emisja w sektorze przemysłowym – pomiar emisji par wydobywających się z nieszczelności instalacji i przewodów: metodyka zawarta w normie w znacznym zakresie bazuje na metodologii US EPA, przywołując między innymi określone w niej korelacje (załącznik C).

    Podstawę do zastosowania ww. dokumentów stanowi odniesienie zawarte w raporcie JRC Reference Report on Monitoring of emissions from IED-installations, 10.2013. Na tle pozostałych sposobów wyznaczania emisji niezorganizowanej wymienionych w ww. raporcie oraz dokumencie referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (Reference Document on the General Principles of Monitoring, 07.2003), metodę korelacji wyróżniają następujące cechy:

    • korelacje wyznaczone zostały na podstawie pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów i pomiarów wielkości emisji (metoda worków),

    • obliczenia emisji wykorzystują wyznaczone korelacje przyjmując jako argumenty funkcji wyniki pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów ocenianej instalacji: wyniki pomiarów w porównaniu z innymi metodami wyznaczania emisji niezorganizowanej obarczone są niewielką niepewnością,

    • prostota i uniwersalność pomiaru ręcznym detektorem LZO (VOC).

    Na poniższym schemacie przedstawiamy zestaw pomiarowy, z wykorzystaniem którego opracowano korelacje dla poszczególnych gałęzi przemysłu oraz rodzajów elementów instalacji.

    nieszczelnosc.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, rys. 4-1

    Metoda korelacji wymaga zapewnienia znacznej ilości danych:

    • wyników pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów instalacji (dotyczy opisanej poniżej metody 2 i 3),

    • pełnego zbioru danych o ilości elementów w rozbiciu na rodzaje i strumienie procesowe.

    Ograniczeniami metody są natomiast:

    • brak możliwości ocenienia emisji z elementów, na których nie ma możliwości wykonania pomiaru, np. z uwagi na ich lokalizację na znacznej wysokości,

    • konieczność zdjęcia izolacji na czas wykonywania pomiarów.

    W protokole wyszczególniono 4 metody obliczeniowe (uporządkowane rosnąco wg dokładności wyników obliczeń emisji):

    • metoda 1 (średnich wskaźników emisji): metoda nie wymaga pomiarów stężeń, wymaga natomiast podania ilości oraz charakterystyki elementów instalacji. Wielkość emisji wyznaczana jest jako iloczyn wskaźnika oraz parametrów charakteryzujących instalację,

    • metoda 2 (metoda emisja/brak emisji): metoda wymaga pomiarów stężeń oraz danych określonych dla metody 1. Pomiar stężeń umożliwia przypisanie poszczególnym elementom wskaźników odpowiadających jednemu z dwóch poziomów, to jest dla stężeń LZO na powierzchni elementu < 10 000 ppm oraz ≥10 000 ppm,

    • metoda 3 (korelacji): metoda wymaga pomiarów stężeń oraz danych określonych dla metody 1 i 2. Wyniki pomiarów (screening value) stanowią argument funkcji wyznaczonych dla poszczególnych rodzajów elementów (zaworów, połączeń kołnierzowych, itd.),

    • metoda 4 (korelacji indywidualnych): metoda wymaga danych jak dla metody 3 oraz pomiarów emisji w grupie elementów, na podstawie których zostają wyznaczone korelacje charakterystyczne dla ocenianej instalacji.

    Dla metody 1, 2 i 3 w protokole US EPA podano wskaźniki dla następujących gałęzi przemysłu:

    • przemysł syntetycznych związków organicznych SOCMI,

    • rafinerie,

    • terminale załadunkowe,

    • przemysł wydobywczy ropy i gazu.

    W kolejnych zakładkach przedstawiamy główne cechy metod 1, 2, 3 i 4 oraz proponowany sposób prowadzenia obliczeń emisji niezorganizowanej, zasady wykonywania pomiarów i metody wizualizacji nieszczelności instalacji.

    Aktualności
    • 25
      lipiec
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2023, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 lipca 2024 r. Pod tabelą ze wskaźnikami dodaliśmy nowy blok tematyczny „Wytyczne do analiz trendów” oraz informację o kontekście politycznym i zdrowotnym analiz. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 16
      lipiec
      W dniu wczorajszym w Dzienniku Urzędowym UE zostały opublikowane dwa akty prawne o kluczowym znaczeniu dla zarządzania emisjami przemysłowymi: - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy o emisjach przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (tak zwana dyrektywa IED 2.0) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (tak zwane rozporządzenie metanowe) Szerokie zastosowanie będzie miała ww. dyrektywa o emisjach przemysłowych, która w znaczący sposób zmieni warunki pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian opisujemy na stronach: - Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024 - Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024
    • 24
      czerwiec
      21 czerwca w Sewilli odbyło się wydarzenie inauguracyjne INCITE (Innovation Centre for Industrial Transformation and Emissions). INCITE zostało powołane na mocy dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 i ma stanowić platformę skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską, w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym. Transmisja z wydarzenia inaugurującego jest dostępna na stronie INCITE pod adresem: https://innovation-centre-for-industrial-transformation.ec.europa.eu/incite-launch-event
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB
    Konferencja PPLNG i bioLNG 2024

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: Uppsala has cleanest city air in Europe (29.08.2024)

    EPA [zielona chemia] Calls for Nominations for 2025 Green Chemistry Challenge Awards (29.08.2024)

    EEA: European city air quality viewer (21.08.2024)

    EPA [monitorowanie rtęci] Settlement with AES Requires More Monitoring and Payment of Penalty for Clean Air Act Violations in Guayama, Puerto Rico (19.08.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] orders Connecticut winter sports park to correct alleged violation of the Clean Air Act (19.08.2024)

    NIK: Resort zdrowia nie dostrzega problemu zanieczyszczenia powietrza w uzdrowiskach (19.08.2024)

    EPA’s [trendy emisji i jakości powietrza w USA] Annual Air Report Highlights Trends through 2023 (16.08.2024)

    WIOŚ w Krakowie: Pożar składowiska odpadów w Choczni (14.08.2024)

    JRC: Boosting EU’s clean tech industries: how would State aid impact the Single Market? (13.08.2024)

    GIOŚ: Zweryfikowane wyniki pomiarów zanieczyszczenia powietrza za 2023 rok dostępne w Banku danych pomiarowych (08.08.2024)

    IOŚ: Raport “Bariery wdrażania rozwiązań w zakresie produkcji biogazu i gospodarki bioodpadami” (08.08.2024)

    EPA [wykrywanie emisji LZO za pomocą kamery IR] Announces New Round of Flyovers to Look for Emissions in the Permian Basin (06.08.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Uncertainties of biogenic VOC emissions caused by land cover data and implications on ozone mitigation strategies for the Yangtze river Delta region

    Effects of NOx and NH3 on the secondary organic aerosol formation from α-pinene photooxidation

    Size resolved particle contribution to vehicle induced ultrafine particle number concentration in a metropolitan curbside region

    Local contribution of road traffic and residential biomass burning to black carbon aerosols – Modelling and validation

    Multiscale CFD analysis of urban air pollution dome and ventilation enhancement via an urban chimney

    Characterization and toxicological effects of microplastics in PM2.5 in background sites of the southern coast of China

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2165 z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2021 (21.08.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 12 czerwca 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii i Finlandii do dziennika transakcji Unii Europejskiej (21.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów W kierunku ambitnego przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla w UE (09.08.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Zabezpieczenie naszej przyszłości – Cel klimatyczny na 2040 r. i droga ku neutralności klimatycznej do 2050 r. jako fundamenty zrównoważonego, sprawiedliwego i dostatniego społeczeństwa (09.08.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2024/2053 z dnia 30 lipca 2024 r. przydzielające prawa do produkcji wodorofluorowęglowodorów na podstawie art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/573 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych producentom, którzy wyprodukowali takie substancje w 2022 r. (01.08.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (29.07.2024)

    Rozporządzenie 2024/1991 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie odbudowy zasobów przyrodniczych i zmiany rozporządzenia (UE) 2022/869 (29.07.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji  2024/2027 z dnia 26 lipca 2024 r. w sprawie działań weryfikacyjnych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (29.07.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji  2024/2031 z dnia 26 lipca 2024 r. w sprawie szablonu na potrzeby planów monitorowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (29.07.2024)