Ograniczanie emisji niezorganizowanej z transportu ciężarowego
Jednym ze sposobów ograniczania emisji niezorganizowanej z terenu zakładu jest redukcja emisji spalin z postoju samochodów z włączonymi silnikami. Działanie to nie ma znaczenia dla zakładów o umiarkowanym i średnim natężeniu ruchu, natomiast dla obiektów z dużymi parkingami dla samochodów ciężarowych, w szczególności w pobliżu terenów wrażliwych na imisję, może być istotne. Przykładem takich działań jest porozumienie zawarte przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska US EPA z zarządem portów: New York i New Jersey oraz operatorami terminali (APM Terminals North America, Maher Terminals, Port Newark Container Terminals) dotyczące ograniczenia emisji z silników samochodów ciężarowych pracujących na biegu jałowym.
Pozostawianie włączonego silnika w trakcie postoju jest powszechną praktyką kierowców samochodów ciężarowych, tymczasem zgodnie z prawem stanu New Jersey zabroniona jest praca samochodu z silnikiem diesel’a na biegu jałowym dłuższa niż 3 minuty (nieprzerwana), jeśli samochód nie porusza się. Mimo relatywnie niewielkich ładunków zanieczyszczeń uwalnianych podczas pracy silnika, emisja spalin może mieć duże znaczenie środowiskowe z uwagi na wysoką szkodliwość niektórych zanieczyszczeń. Działania operatorów terminali będą polegały na zapewnieniu instrukcji dla wjeżdżających kierowców o ograniczeniu pracy na biegu jałowym, zainstalowaniu znaków informacyjnych oraz stosowaniu innych środków edukacji.
Redukcja emisji z pracy silników na biegu jałowym jest jednym z szeregu działań planowanych przez zarząd portu w celu ograniczenia emisji spalin (niska emisja z terminali przeładunkowych). Ochrona środowiska będzie również polegała na wsparciu finansowym wymiany taboru na nowszy i mniej emisyjny oraz stosowaniu sprzętu przeładunkowego wyposażonego w silniki elektryczne. Władze portu pomogą także operatorom ciągników w utworzeniu systemu sterowania ruchem, który pozwoli na dalszą redukcję zanieczyszczenia powietrza.
Treść porozumienia pomiędzy US EPA i zarządem portu dostępna jest na stronie:
http://www.epa.gov/region02/air/pdf/port_authority_moa_final.pdf
Przykłady znaków ostrzegawczych i miejsca ich lokalizacji oraz układ terminali przeładunkowych zawierają dokumenty:
- Compliance Order on Consent Maher http://www.epa.gov/region02/air/pdf/maher_aoc_072215signed.pdf
- Compliance Order on Consent APM http://www.epa.gov/region02/air/pdf/apm_aoc_072215signed.pdf
- Compliance Order on Consent PNCT http://www.epa.gov/region02/air/pdf/pnct_aoc_072215signed.pdf