Dioksyny – zainteresowanie Komisji Europejskiej emisją z palenisk domowych opalanych węglem

    Wspólnotowe Centrum Badawcze (JRC) opublikowało wyniki badań stężeń „dioksyn” (PCDD/F) w spalinach z pieców domowych opalanych węglem kamiennym (niska emisja komunalna). W badaniach wykorzystano węgiel pochodzący z Polski o zawartości związków chloru z przedziału od 0,074% do 0,31%. W komunikacie podkreślono, że mimo prognozy zmniejszenia wykorzystania drewna i węgla w paleniskach domowych na terenach miast Europy, trend ten nie jest obserwowany, a nawet w niektórych miejscach widoczny jest proces odwrotny. Przyczyną mogą być wysokie ceny energii, które skłaniają gospodarstwa o niskich dochodach do wyboru tańszych metod ogrzewania. Dlatego dioksyny powstające podczas spalania węgla w piecach domowych nadal stanowią problem ochrony środowiska, który wymaga rozwiązania. Według JRC w celu ograniczenia emisji dioksyn, powinno się unikać stosowania w paleniskach domowych węgla o wysokiej zawartości związków chloru. Całość artykułu dostępna jest na stronie https://ec.europa.eu/jrc/en/news/high-chlorine-coal-affects-pollution-from-domestic-stoves?search

    Wyniki badań prowadzonych przez JRC odnoszą się nie tylko do jakości paliwa, ale również warunków spalania węgla, w szczególności schładzania spalin. Pomiary wykonano dla różnych układów kominowych, obejmujących przewód izolowany, przewód bez izolacji oraz układy z wymiennikami ciepła o różnej sprawności. Zestawienie wskaźników emisji (także innych rodzajów zanieczyszczeń emitowanych z palenisk domowych o małej mocy) zawiera artykuł Dioxin emisions from coal combustion in domestic stove: formation in the chimney and coal chlorine content influence

    Opublikowane wyniki pomiarów wskazują na duże różnice stężeń w jakich dioksyny mogą występować w spalinach, w zależności od zawartości w węglu związków chloru i warunków procesu. Przy spalaniu węgla o niskiej zawartości związków chloru stężenia nie przekroczyły poziomu 0,5 ng TEQ/m3 (w przeliczeniu na 11% zawartość tlenu w spalinach). W przypadku spalania węgla o wysokiej zawartości związków chloru oraz w warunkach procesu sprzyjających powstawaniu dioksyn, najwyższe stężenie odnotowano na poziomie przekraczającym 100 ng TEQ/m3

    Emisje dioksyn z zakładów przemysłowych

    Wymagania wobec emisji polichlorowanych dibenzodioksyn/dibenzofuranów określono dla kilku sektorów przemysłowych, w tym:

    • w dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych (IED) – dla spalarni i współspalarni odpadów,
    • w konkluzjach BAT – dla produkcji cementu, wapna i tlenku magnezu (2013/163/UE), produkcji żelaza i stali (2012/135/UE) oraz rafinacji ropy naftowej i gazu (2014/738/UE),
    • w projekcie konkluzji BAT – dla dużych źródeł spalania,
    • w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów – dla instalacji i urządzeń spalania odpadów oraz współspalania odpadów.

    W dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych (IED) dopuszczalne stężenie w jakim dioksyny i furany mogą występować w spalinach z instalacji spalania lub współspalania odpadów określono na poziomie 0,1 ng/Nm3 (jako średnie w okresie pobierania próbek wynoszącym minimalnie 6 godzin, a maksymalnie 8 godzin). Dopuszczalna wielkość emisji odnosi się do całkowitego stężenia dioksyn i furanów obliczonego zgodnie z częścią 2 załącznika VI  - Współczynniki toksyczności dla dibenzo-p-dioksyn i dibenzofuranów.

    Poziom emisji PCDD/F związany z BAT (BAT-AEL) przy produkcji cementu określono dla gazów odlotowych pochodzących z procesów wypalania w piecach na poziomie <0,05 – 0,1 ng PCDD/F I-TEQ/Nm3 (dla gazu suchego w temperaturze 273 K i pod ciśnieniem 1 013 hPa, przy zawartości 10 % tlenu, jako średnia z okresu pobierania próbek 6 – 8 godzin), wyszczególniając jednocześnie techniki zapobiegania emisjom PCDD/F lub ich redukcji:

    • staranny wybór i kontrola wsadu pieca (surowców) pod kątem zawartości chloru, miedzi i lotnych związków organicznych,
    • staranny wybór i kontrola paliw piecowych pod kątem zawartości chloru i miedzi,
    • ograniczenie/unikanie stosowania odpadów zawierających chlorowane substancje organiczne,
    • unikanie podawania paliw o wysokiej zawartości halogenów (np. chloru) do spalania wtórnego,
    • szybkie chłodzenie gazów odlotowych z pieca do temperatury niższej niż 200 °C i minimalizacja czasu przebywania spalin i tlenu w strefach, w których panuje temperatura w zakresie 300 – 450 °C,
    • wstrzymanie współspalania odpadów przy operacjach takich jak uruchomienie  lub zatrzymanie pieca.

    Analogiczny pułap emisji (<0,05 – 0,1 ng PCDD/F I-TEQ/Nm3, dla gazu suchego w temperaturze 273 K i pod ciśnieniem 1 013 hPa, przy zawartości 11% tlenu) przyjęto dla procesu wypalania w piecach w przemyśle wapienniczym, definiując techniki zapobiegania emisjom PCDD/F lub ich redukcji:

    • wybieranie paliw o niskiej zawartości chloru,
    • ograniczanie wprowadzania miedzi w paliwie,
    • minimalizacja czasu przebywania gazów odlotowych i zawartości tlenu w strefach, w których panuje temperatura w zakresie 300 – 450 °C.

    Inne poziomy emisji PCDD/F określono dla produkcji żelaza i stali:

    • w hutach zintegrowanych – emisje z taśm spiekalniczych: < 0,05–0,2 ng I- TEQ/Nm3 (w warunkach: 273,15 K; 101,3 kPa; po odliczeniu zawartości pary wodnej) w przypadku filtra workowego i < 0,2–0,4 ng-I-TEQ/Nm3 w przypadku nowoczesnego elektrofiltra (na podstawie próbki losowej pobieranej w okresie 6–8 godzin w warunkach stanu ustalonego),
    • w stalowniach elektrycznych – emisje z pieców łukowych: < 0,1 ng I-TEQ/Nm3.

    Dla obu procesów jako jedną z podstawowych technik osiągnięcia niskich poziomów emisji dioksyn i furanów wymieniono wyselekcjonowanie do produkcji złomu i innych surowców o odpowiedniej jakości. W przypadku złomu BAT mają na celu przeprowadzenie odpowiedniej kontroli pod kątem widocznych zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do powstawania polichlorowanych (PCDD/F). Dodatkowo dla pieców łukowych BAT obejmuje stosowanie jednej z następujących technik lub ich kombinacji, w połączeniu z odpowiednim systemem usuwania pyłu:

    • odpowiednie oczyszczanie gazów po spalaniu,
    • odpowiednie szybkie chłodzenie,
    • wdmuchiwanie odpowiednich środków adsorpcyjnych do traktu spalinowego przed odpylaniem.

    Szczególne techniki ograniczania emisji PCDD/F wymieniono także w konkluzjach BAT dla procesu rafinacji ropy naftowej i gazu (tylko dla jednostki reformingu katalitycznego):

    • stosowanie aktywatora w celu ograniczenia do minimum ilości (PCDD/F) podczas regeneracji,
    • oczyszczanie gazów spalinowych z regeneracji:
    • zamknięty układ recyklingu gazu z regeneracji ze złożem adsorpcyjnym,
    • oczyszczanie na mokro,
    • elektrofiltr (ESP).

    W projekcie konkluzji BAT dla dużych źródeł spalania zaproponowano następujące stężenia PCDD/F w spalinach:

    • 0,001 – 0,100 ng I-TEQ/Nm3 dla źródeł w przemyśle chemicznym, wykorzystujących paliwa pochodzące z procesów chemicznych, w których wykorzystywane są substancje chlorowane,
    • < 0,002 – 0,03 ng I-TEQ/Nm3 dla współspalania paliw i odpadów.

    W rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów  dopuszczalne stężenie PCDD/F w odgazach z instalacji i urządzeń spalania odpadów lub współspalania odpadów określono na poziomie 0,1 ng/m3u, w odniesieniu do warunków:

    • zawartości 11% tlenu w gazach odlotowych dla instalacji i urządzeń, których dotyczy załącznik nr 7 do rozporządzenia,
    • zawartości 10% tlenu w gazach odlotowych dla pieców do produkcji klinkieru cementowego, w których są współspalane odpady,
    • zawartości 6% tlenu w gazach odlotowych dla źródeł spalania paliw, w których są współspalane odpady i paliwa stałe,
    • zawartości 3% tlenu w gazach odlotowych dla źródeł spalania paliw, w których są współspalane odpady i paliwa ciekłe.
    Aktualności
    • 12
      kwiecień
      Miło nam potwierdzić termin szkolenia na dzień 4 czerwca br. Szkolenie w całości będzie poświęcone zmianie dyrektywy 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwanej dyrektywie IED 2.0. Szkolenie poprowadzi wyjątkowy wykładowca – pan Marcin Wiśniewski: ekspert, który brał udział w pracach nad rewizją dyrektywy (ekspert narodowy w Dyrekcji Generalnej ds. środowiska Komisji Europejskiej). Szczegółowe informacje o szkoleniu i zmianie dyrektywy o emisjach przemysłowych na stronie: www.wszystkooemisjach.pl/543
    • 02
      kwiecień
      Wkrótce w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostanie opublikowana znowelizowana dyrektywa 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwana dyrektywa IED 2.0. Wprowadza ona wiele nowych obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych oraz fundamentalne zmiany w uzgadnianiu warunków pozwoleń zintegrowanych, które odbiją się na wymaganiach i funkcjonowaniu wszystkich branż objętych obecnie pozwoleniami zintegrowanymi, np. w zakresie: - ustalania w pozwoleniach dopuszczalnych wielkości emisji na podstawie analiz wskazujących najniższą osiągalną wartość z przedziału BAT-AELs, - zwiększenia udziału społeczeństwa, - wiążącego charteru niektórych poziomów przygotowania środowiskowego BAT-AEPLs, - planów transformacji wskazujących ścieżkę osiągnięcia przez instalację neutralności klimatycznej, wdrożenia gospodarki w obiegu zamkniętym i eliminacji/ograniczenia emisji. Szczegółowy opis zmian dyrektywy 2010/75/EU zamieściliśmy na stronie www.wszystkooemisjach.pl/543, która jest jednocześnie stroną szkolenia zaplanowanego na 4 czerwca 2024 r.
    • 27
      marzec
      2 kwietnia br. wchodzi z życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 marca 2024 r. w sprawie weryfikacji dotrzymywania wielkości dopuszczalnej emisji z uwzględnieniem niepewności pomiarowej (Dz.U. poz. 400). Rozporządzenie uzupełnia i rozbudowuje dotychczasowy system oceny wyników pomiarów poprzez odejmowanie niepewności pomiarowych, oparty na zapisach art. 204a ustawy Prawo ochrony środowiska oraz rozporządzenia w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1706). Zmiany obejmują, m.in. określenie maksymalnej wartości niepewności pomiarowej dla pojedynczego wyniku pomiaru dla amoniaku i rtęci, oraz wprowadzenie dla substancji niewymienionych w załączniku do rozp. ogólnej zasady ustalania wartości niepewności pomiarowej dla pojedynczego wyniku pomiaru w uzgodnieniu z organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego, na poziomie nie wyższym niż 40 % wielkości dopuszczalnej emisji. Część zapisów nowego rozporządzenia jest tożsama z wymaganiami rozporządzenia w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz.U. 2020 poz. 1860), np. w zakresie czasu trwania zakłóceń, w trakcie których nie uwzględnia się w ocenie odnotowywanych wyników pomiarów.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA Publishes Annual US Greenhouse Gas Inventory (11.04.2024)

    JRC: Wildfires - 2023 among the worst in the EU in this century (10.04.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Files Complaint Against California Company for Unlawful Import of HFCs (10.04.2024)

    MKiŚ: Informacja dotycząca Planów Neutralności Klimatycznej (09.04.2024)

    EPA [PFAS] Releases Updated Interim Guidance on Destroying and Disposing of Certain PFAS and PFAS-Containing Materials (09.11.2024)

    U.S. EPA [tlenek etylenu, chloropren] Biden-Harris Administration Finalizes Stronger Clean Air Standards for Chemical Plants, Lowering Cancer Risk and Advancing Environmental Justice (09.11.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] and DEC Launch Statewide Environmental Justice Listening Tour (05.04.2024)

    IOŚ-PIB: II spotkanie użytkowników serwisu Monitoringu Atmosfery Copernicus Polska (05.04.2024)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie pożarom lasów] Pacific Northwest federal, state agencies to collaborate on prescribed fire, smoke management to confront wildfire crisis (05.04.2024)

    EPA [dyfuzja chlorowanych LZO z gruntu do budynków] iProposes Plan to Address Contamination in Buildings at the Meeker Avenue Plume Superfund Site in Brooklyn (05.04.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - sprawozdanie CBAM za pierwszy kwartał 2024 roku oraz Rejestr przejściowy CBAM i wytyczne w języku polskim (04.04.2024)

    U.S. EPA [20 000 000 000 $ na mobilizację prywatnego kapitału i dostarczanie rozwiązań w zakresie czystej energii i klimatu] Biden-Harris Administration Announces $20 Billion in Grants to Mobilize Private Capital and Deliver Clean Energy and Climate Solutions to Communities Across America (04.04.2024)

    WIOŚ w Warszawie: pożar hali magazynowej – zakończenie sprawy ze względu na brak  zagrożeń dla środowiska (29.03.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration Finalizes Strongest Ever Greenhouse Gas Standards for Heavy-Duty Vehicles to Protect Public Health and Address the Climate Crisis While Keeping the American Economy Moving (29.03.2024)

    NIK: kontrola terminów rozpatrywania spraw przez marszałków – na przykładzie postępowań dla wybranych spalarni odpadów (27.03.2024)

    EEA: Change in energy consumption of EU Member States between 2005 and 2022 (26.03.2024)

    EPA [postój autobusów z włączonym silnikiem] enforcement action leads to settlement with school bus transportation company for alleged Clean Air Act violations (26.03.2024)

    NIK: Miasta nadal przegrywają walkę ze spalinami (25.03.2024)

    EEA: Share of energy from renewable sources, by country (25.03.2024)

    EPA [PFAS narażenie poprzez powietrze] issues PFAS test order as part of National Testing Strategy (25.03.2024)

    EEA: Progress towards renewable energy source targets for EU-27 (21.03.2024)

    MKiŚ: Informacje o zmianach w Centralnym Rejestrze Operatorów – CRO (22.03.2024)

    EPA [HFC] reaches settlement with Resonac America for illegal import of super climate pollutant at Port of Los Angeles (21.03.2024)

    U.S. EPA: New Toxics Release Inventory Data Reported (21.03.2024)

    U.S. EPA: Toxic chemical releases have declined 21% in 10 years according to new Toxics Release Inventory data (21.03.2024)

    IPPC Bureau: Europejskie Centrum Innowacji ds. Transformacji Przemysłowej i Emisji INCITE – kluczowy element nowej dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 (20.03.2024)

    KOBiZE: Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia UE dotyczącego weryfikacji danych i akredytacji weryfikatorów w ramach EU ETS (20.03.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration finalizes strongest-ever pollution standards for cars that position U.S. companies and workers to lead the clean vehicle future, protect public health, address the climate crisis, save drivers money (20.03.2024)

    EPA [metan] celebrates 20 years of methane reduction accomplishments at the Global Methane Forum (19.03.2024)

    EEA: Average CO₂ emissions of pools of car manufacturers (18.03.2024)

    EEA: Average CO₂ emissions from new passenger cars and future targets (18.03.2024)

    EEA: Average CO₂ emissions from new vans and future targets (18.03.2024)

    EEA: Average CO₂ emissions and targets of pools of van manufacturers (18.03.2024)

    EEA: Assessing and addressing Europe’s climate risks (15.03.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Settles Chemical Accident Prevention Case in New Bedford (15.03.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Odor emission measure- ments: The role of n-butanol as a reference material and origins of large inter-laboratory variability

    The formation of secondary inorganic aerosols: A data-driven investigation of Lombardy's secondary inorganic aerosol problem

    Real-world particulate, GHG, and gaseous toxic emissions from heavy-duty diesel and natural gas vehicles

    Multi-generation oxidation mechanism of M-xylene: Unexpected implications for secondary organic aerosol formation

    Characterization and sources of volatile organic compounds (VOCs) during 2022 summer ozone pollution control in Shanghai, China

    The influence of dry deposition on surface ozone simulations under different planetary boundary layer schemes over eastern China

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawa C-311/22 Wyrok Trybunału z dnia 22 lutego 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Środowisko naturalne – Dyrektywa 2010/75/UE – Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola  – Artykuł 10 – Punkt 6.4 lit. a) załącznika I – Prowadzenie rzeźni, w których wydajność produkcji tusz przekracza 50 ton dziennie – Pojęcia „tuszy” i „wydajności dziennej” – Rzeźnia nieposiadająca pozwolenia – Uwzględnienie rzeczywistej produkcji (08.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane  2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (04.04.2024)

    Zalecenie Rady z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie kontynuowania skoordynowanych środków zmniejszających zapotrzebowanie na gaz (27.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Kształtowanie nowej europejskiej strategii na rzecz rynku wewnętrznego: uwzględnić wyzwania w zakresie konkurencyjności i technologii oraz wyzwania społeczne i ekologiczne dla naszych przedsiębiorstw” (26.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady – Nowe perspektywy dotyczące związku między klimatem a bezpieczeństwem: uwzględnianie wpływu zmiany klimatu i degradacji środowiska na pokój, bezpieczeństwo i obronę” (26.03.2024)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 września 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (22.03.2024)

    Sprostowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (22.03.3034)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/861 z dnia 15 marca 2024 r. w sprawie uznania sprawozdania zawierającego informacje o typowym poziomie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z uprawy rzepaku w Kanadzie na podstawie art. 31 ust. 3 i 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 (19.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Europejski Zielony Ład a zdrowie (18.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zintegrowanego podejścia politycznego UE wspierającego innowacje ukierunkowane na konkretny obszar z myślą o transformacji ekologicznej i cyfrowej (18.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Ekologizacja transportu towarowego (18.03.2024)