Emisja niezorganizowana

    Wymagania prawne wobec emisji niezorganizowanej zostały określone w ustawie Prawo ochrony środowiska i aktach wykonawczych w następujący sposób:

    • emisja z instalacji, do których stosuje się przepisy w sprawie standardów emisyjnych:

      • szczegółowe wymagania zawiera rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. Nr 95, poz. 558),

      • zasadę określania emisji dopuszczalnej w pozwoleniu zawiera art. 202 oraz 224 ustawy Prawo ochrony środowiska,

    • emisja z instalacji, do których nie stosuje się przepisów w sprawie standardów emisyjnych:

      • zwolnienie z obowiązku usankcjonowania emisji z instalacji poprzez pozwolenie, w przypadku gdy gazy lub pyły są wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany, bez pośrednictwa przeznaczonych do tego celu środków technicznych lub za pośrednictwem wentylacji grawitacyjnej, zawiera rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz. U. Nr 130, poz. 881),

      • zwolnienie z obowiązku zgłoszenia eksploatacji instalacji, w przypadku gdy gazy lub pyły są wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany, bez pośrednictwa przeznaczonych do tego celu środków technicznych lub za pośrednictwem wentylacji grawitacyjnej, zawiera rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. Nr 130, poz. 880),

    • dla instalacji, które wymagają pozwolenia zintegrowanego zgodnie z art. 202 ustawy Prawo ochrony środowiska nie ustala się dopuszczalnej wielkości emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza w sposób niezorganizowany. Po nowelizacji ustawy z dnia 21 sierpnia 2014 r. „w pozwoleniu zintegrowanym nie ustala się dopuszczalnej wielkości emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza w sposób niezorganizowany lub za pośrednictwem wentylacji grawitacyjnej z instalacji, dla których poziom tej emisji nie został określony w przepisach w sprawie standardów emisyjnych w zakresie wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza, oraz jeżeli nie został on określony w konkluzjach BAT”.

    Szczegółowe regulacje prawne, w tym definicje emisji niezorganizowanej zawierają następujące przepisy:

    • § 33.4 rozporządzenia w sprawie standardów emisyjnych, zgodnie z którym LZO  wprowadzane do powietrza przez systemy wentylacji grawitacyjnej, z wyjątkiem ich wprowadzania do powietrza przez urządzenia ograniczające wielkość emisji LZO, traktuje się jako LZO wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany,

    • § 33 projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów z dnia 15 lipca 2014 r., w którym dla instalacji w których są używane rozpuszczalniki organiczne zdefiniowano pojęcia:

      • „emisji niezorganizowanej” – LZO wprowadzane do powietrza w sposób inny niż z gazami odlotowymi, w tym LZO uwalniane z produktów, chyba że z przepisów rozdziału 6 wynika inaczej,

      • „emisji zorganizowanej” – LZO wprowadzane do powietrza w sposób kontrolowany przez komin lub przez urządzenia ochronne ograniczające emisję.

    Dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych do zagadnienia emisji niezorganizowanej odnosi się poprzez:

    • definicję zawartą w art. 4, zgodnie z którą „emisja” oznacza bezpośrednie lub pośrednie uwolnienie substancji z punktowych lub rozproszonych źródeł w instalacji,

    • definicje zawarte w art. 57 dotyczącym instalacji i czynności z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych (wg zakresu rodzajów czynności i progowego zużycia odpowiadających załącznikowi VII), zgodnie z którymi:

      • „gazy odlotowe” oznaczają końcowy zrzut gazów zawierających lotne związki organiczne lub inne substancje zanieczyszczające, z komina lub urządzeń służących redukcji emisji do powietrza,

      • „emisje ulotne” oznaczają wszelkie emisje lotnych związków organicznych do powietrza, gleby i wody, nieznajdujące się w gazach odlotowych, jak również rozpuszczalników zawartych w jakichkolwiek produktach (z zastrzeżeniem zał. VII cz.2).

    Wiele spośród powszechnie występujących źródeł emisji niezorganizowanej nie należy do grupy instalacji, do których stosuje się przepisy w sprawie standardów emisyjnych, wymagając tym samym indywidualnej analizy wymagań prawnych. Należą do nich:

    • instalacje wykorzystujące rozpuszczalniki organiczne lecz nie należące do rodzajów procesów objętych standardami lub o zużyciu LZO (VOC) poniżej wartości progowej, klasyfikującej instalacje pod standardy,

    • instalacje przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz magazynowania i przeładunku paliw – nieszczelności elementów instalacji, np. połączeń kołnierzowych, zaworów, uszczelnień pomp, itp.,

    • zbiorniki magazynowe i międzyoperacyjne substancji zawierających LZO (VOC),

    • źródła specyficzne, np. trawialnie, galwanizernie, cynkownie, piece częściowo otwarte,

    • procesy prowadzone poza układami wentylacji mechanicznej, w tym spawanie, szlifowanie, piaskowanie, lakierowanie, klejenie,

    • czyszczenie i konserwacja maszyn z wykorzystaniem preparatów zawierających LZO (VOC),

    • przeładunek materiałów sypkich.

    Wskazówki jakie rodzaje źródeł należy traktować jako emisję niezorganizowaną zostały zawarte w dokumencie referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu, omówionym w zakładce Emisja niezorganizowana – dokumenty referencyjne BAT.

    Aktualności
    • 01
      październik
      Zapraszamy na IX edycję konferencji PPLNG i bioLNG, która odbędzie się już 6–7 października 2025 w Gdyni. Wydarzenie nie tylko wskazuje kierunki rozwoju rynku paliw gazowych, ale także praktyczne rozwiązania możliwe do wdrożenia już dziś, w tym w zakresie: - zastosowania LNG i bioLNG na morzu i na drogach - energii chłodu z regazyfikacji LNG - innowacyjnych projektów biometanowych Konferencja to okazja do zdobycia eksperckiej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania kontaktów z przedstawicielami branży energetycznej, transportowej, instytucji publicznych i środowiska naukowego. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/612/konferencja-pplng-i-biolng-67-pazdziernika-2025-w-gdyni
    • 28
      sierpień
      Artykuły z omówieniem systemu opłat za emisję substancji do powietrza zaktualizowaliśmy o stawki na rok 2026. Strony są dostępne pod adresami: - https://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat - https://wszystkooemisjach.pl/152/stawki-oplat-za-korzystanie-ze-srodowiska Stawki opłat za emisję w roku 2026 będą wyższe względem roku 2025 średnio o 3,6% (zgodnie z wymaganiem Prawa ochrony środowiska i rocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych GUS za rok 2024). Podstawę stawek opłat dla roku 2026 stanowi Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 6 sierpnia 2025 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2026 (M. P. poz. 769). Zasady stosowania stawek opłat nie ulegają zmianie i są w dalszym ciągu określone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 2490).
    • 27
      sierpień
      Zapraszamy na 7. edycję konferencji Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie, która odbędzie się 9-10 października w Janowie Podlaskim. Konferencja zgromadzi przedstawicieli przedsiębiorstw ciepłowniczych, firm energetycznych i sektora odpadowego, producentów biomasy oraz dostawców technologii dla ciepłownictwa. Na tegorocznej edycji Konferencji zostaną poruszone między innymi następujące tematy: - Biomasa w strategii energetycznej Polski 2030-2040 - Wykorzystanie biomasy i paliw odpadowych w ciepłownictwie - Nowe paliwa biomasowe (rynkowe trendy) - Dostępne programy i fundusze wspierające modernizację ciepłownictwa
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Szkolenie 2025 Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń powietrza
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Konferencja LNG i bioLNG 6-7.10.2025 Gdynia
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    JRC: Gospodarka o obiegu zamkniętym może ograniczyć emisję CO₂ przez przemysł ciężki nawet o 231 milionów ton rocznie (3.10.2025)

    KOBiZE: Konsultacje publiczne dotyczące CBAM (2.10.2025)

    WIOŚ w Warszawie: Ćwiczenia w zakładach o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w Płocku (1.10.2025)

    EPA [HFC] Proposes Reforming Biden Technology Transitions Rule to Lower Costs for American Families at the Grocery Store, Make Refrigerants Affordable, Safe and Accessible Again (30.9.2025)

    EPA [transport] Rings the Alarm on California’s Latest Questionable Attempt to Impose EV Mandates (30.9.2025)

    EPA [pożar magazynu energii – prace porządkowe po pożarze] Oversees Largest Lithium-Ion Battery Cleanup in Agency History at Moss Landing (29.9.2025)

    EEA: Europe's environment 2025 (29.9.2025)

    U.S. EPA [energetyka] Administrator Zeldin Announces Actions to Unleash American Energy at National Energy Dominance Council’s Advancing America’s Beautiful Clean Coal Event (29.9.2025)

    Rada Unii Europejskiej: CBAM – Rada zatwierdza uproszczenie instrumentu zapobiegającego ucieczce emisji (29.9.2025)

    MKiŚ: Polska i Norwegia chcą współpracować przy technologiach CCUS (26.9.2025)

    KOBiZE: Kongres Nowej Mobilności w Katowicach: okrągły stół ws. ETS2 (26.09.2025)

    JRC: Wpływ przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze cementu i betonu w UE na środowisko i gospodarkę społeczną (24.9.2025)

    JRC: Wpływ przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze aluminium w UE na środowisko i gospodarkę społeczną (24.9.2025)

    JRC: Wpływ przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze stalowym UE na środowisko i gospodarkę społeczną (24.9.2025)

    JRC: Wpływ przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze tworzyw sztucznych w UE na środowisko i gospodarkę społeczną (24.9.2025)

    JRC: Dekarbonizacja europejskiego transportu ciężkiego (24.9.2025)

    NIK: Polskim kopalniom grożą miliardowe kary za emisje metanu (23.9.2025)

    EEA: Emission trends of the main air pollutants in EU-27 between 2005 and 2023, presented as a percentage of their level in 2005 (23.9.2025)

    EEA: Emission reductions of the main air pollutants by EU Member State in 2023 compared to 2005 levels (23.9.2025)

    EPA [Halon-1301] Seeks Information to Safeguard a Critical Aviation Fire Suppression Agent from Needless Destruction (23.9.2025)

    GIOŚ: Upowszechnianie i ułatwianie dostępu do informacji o jakości powietrza w Polsce poprzez utworzenie nowego Portalu „Jakość Powietrza” (19.9.2025)

    KOBiZE: Stanowisko w sprawie nowelizacji rozporządzenia Europejskiego Prawa o Klimacie z lipca 2025 r. (17.09.2025)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the best available techniques reference document for Landfills (LAN BREF)  (16.9.2025)

    EEA: Emission trends of persistent organic air pollutants in EU-27 between 2005 and 2023, presented as a percentage of their level in 2005 (16.9.2025)

    EEA: Emission reductions of persistent organic air pollutants by EU Member State in 2023 compared to 2005 levels (16.9.2025)

    EEA: EU and global consumption of controlled ozone-depleting substances (16.9.2025)

    EEA: Emission trends of primary heavy metals in EU-27 between 2005 and 2023, presented as a percentage of their level in 2005 (16.9.2025)

    EEA: Emission reductions of primary heavy metals by EU Member State in 2023 compared to 2005 levels (16.9.2025)

    EPA [morski statek pomocniczy do wychwytywania LZO z załadunku tankowców] Issues Air Permit for Offshore Deepwater Port for Crude Oil Export, Unleashing American Energy Dominance (15.9.2025)

    EPA [rezygnacja z monitoringu CO2] Releases Proposal to End the Burdensome, Costly Greenhouse Gas Reporting Program, Saving up to $2.4 Billion (12.9.2025)

    JRC: Przegląd wpływu cząstek stałych z hamulców i opon samochodowych na zdrowie (12.9.2025)

    JRC: Zużycie opon samochodów osobowych C1 w warunkach testowania na drodze zgodnie z przepisami (12.9.2025)

    JRC: Udziały tarcia i hamowania regeneracyjnego w różnych warunkach laboratoryjnych i drogowych samochodu osobowego z napędem hybrydowym typu plug-in (12.9.2025)

    JRC: Zużycie opon, zmniejszenie głębokości bieżnika i żywotność (12.9.2025)

    IOS: Konferencja „Krajowy Program Współpracy COPERNICUS – Jakość Powietrza i Klimat” 22-23 października 2025 r. (12.9.2025)

    EPA [PFAS w pianach gaśniczych] Enforcement Order Addresses Unauthorized Release of PFAS-Containing Foam into Maine Waters (11.9.2025)

    EPA [filtry HEPA jako II stopień odpylania po filtrach workowych dla pyłów zawierających ołów] Announces Settlement with St. Paul Brass for Alleged Violations of the Clean Air Act in Minnesota (10.9.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Aerosol optical depths over four countries: 40-year spatial-temporal characteristics and recent trends

    The impact of short-term exposures to PM2.5 components and the modification effects of ozone on daily mortality

    Zobacz EUR-Lex:

    P9_TA(2024)0319 – Jakość powietrza i czystsze powietrze dla Europy – Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (17.9.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 12 września 2025 r. w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r. (16.9.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1786 z dnia 9 września 2025 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2023 (11.9.2025)

    Sektory energochłonne – Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 kwietnia 2025 r. w sprawie sektorów energochłonnych 2025/2536 RSP (9.9.2025)

    Zmiana dyrektyw UE 2022/2464 i UE 2024/1760 w odniesieniu do dat, od których państwa członkowskie mają stosować niektóre wymogi dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektóre wymogi w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju – Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 3 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego dyrektywy UE 2022/2464 i UE 2024/1760 w odniesieniu do dat, od których państwa członkowskie mają stosować niektóre wymogi dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektóre wymogi w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (9.9.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/1706 z dnia 25 lipca 2025 r. ustanawiające zasady, procedury i metodyki badań dotyczące stosowania rozporządzenia UE 2024/1257 w odniesieniu do homologacji typu pojazdów kategorii M1 i N1 w zakresie emisji spalin i emisji par oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze UE 2020/683 (5.9.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Pakt dla czystego przemysłu (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wyjść poza finansowanie – władze lokalne i regionalne mobilizują zasoby publiczne i prywatne na rzecz skutecznych działań następczych w związku z dialogami na temat czystej transformacji w terenie (29.8.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Realizacja działań w dziedzinie klimatu w świetle wkładu UE w konferencję stron UNFCCC COP30 (29.8.2025)