Bilans LZO – powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru

    Powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru ujęte zostało w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji w załączniku nr 7, w punkcie 2.3. oraz 2.5. Instalacje, których łączna zdolność produkcyjna wymaga zużycia LZO (VOC) na poziomie przekraczającym 5 Mg/rok obowiązują standardy emisyjne określone w załączniku nr 8, w tabeli 1, pozycja 11, to jest standard S1 (standard emisji zorganizowanej – stężenie LZO (VOC) w gazach odlotowych w przeliczeniu na TOC) równy 100 mg/m3u lub 75 mg/m3u lub 50 mg/m3u oraz standard S2 (standard emisji niezorganizowanej) wynoszący 20 %. Ze względu na uniwersalny charakter kategorii, obejmującej wiele rodzajów materiałów oraz nie określający metody powlekania, kategoria ta jest najczęściej występującą wśród instalacji podlegających pod standardy emisji LZO.

    Zgodnie z § 34.1. ww. rozporządzenia dotrzymanie standardu S2 sprawdza się na podstawie następującego równania:

     Bilans_LZO_5_-_powlekanie_metali%2C_twor

    Dla instalacji prowadzących powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru poprawne wyznaczenie elementów powyższego wzoru wymaga zachowania następujących zasad:

    • precyzyjnego określenia LZO (VOC) w wykorzystanych materiałach (I1): zaleca się oparcie obliczeń na strumieniach preparatów, dla których w sposób wiarygodny określono zawartość LZO (VOC), np. z podziałem wykorzystywanych preparatów na poszczególne rodzaje (najbardziej szczegółowo jak to możliwe), dla których dostawca zapewnia karty charakterystyki. W przypadku braku danych lub wątpliwości co do ich jakości, różnicę masy LZO (VOC) zawartych w surowcu i utrwalonej powłoce można wyznaczyć doświadczalnie. Przykłady oznaczeń dla różnych rodzajów farb przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Malowanie farbami rozpuszczalnikowymi. Analizą objęliśmy farbę epoksydową, poliwinylową, chlorokauczukową, ftalową, olejno-ftalową, poliuretanową oraz nitrocelulozową. Dla instalacji o stałych poziomach magazynowych na początku i końcu okresu rozliczeniowego można pominąć stany magazynowe,

    • wiarygodnego określenia masy LZO (VOC) odzyskanych i skierowanych poza instalację (I3) lub ponownie w niej zastosowanych (I2): w przypadku gdy wykorzystywany układ destylacji, lub układ adsorpcji z desorpcją nie jest wyposażony w automatyczny pomiar ilości rozpuszczalników, wymagane jest zastosowanie algorytmu szacowania strumienia I2, I3 odpowiadającego charakterystyce pracy eksploatowanych urządzeń,

    • wobec nielicznych rodzajów farb, w których w trakcie utwardzania następuje wiązanie LZO (VOC) w masie powłoki lakierniczej, uzyskanie zweryfikowanych danych o masie LZO (VOC) zawartych w produkcie (H),

    • zidentyfikowania strumieni odpadów zawierających LZO (O), w szczególności:

      • szlamów z układów mokrego wychwytywania odkurzu,

      • farb odpadowych,

      • wykorzystanych „brudnych” rozpuszczalników (dla instalacji bez układu destylacji),

      • pozostałości w opakowaniach,

    w przypadku istotnych różnic w masie odpadów magazynowanych na początku i końcu okresu rozliczeniowego, zaleca się uwzględnienie w bilansie LZO różnicy stanów magazynowych,

    • wiarygodnego określenia ładunku LZO (VOC) zawartych w ściekach (W): w przypadku instalacji o znaczących strumieniach ścieków, zaleca się określenie zawartości LZO (VOC) na podstawie pomiarów,

    • określenia rzeczywistej ilości LZO (VOC) zneutralizowanych lub zatrzymanych w urządzeniach oczyszczających odgazy (R): wielokrotny pomiar skuteczności urządzeń dopalających, pomiar masy adsorbentów „czystych” i wykorzystanych,

    • zapewnienia dostatecznej pewności obliczeń wielkości emisji zorganizowanej (G) z wyłączeniem emisji z układów wentylacji ogólnej i odpowietrzeń zbiorników, które nie są wyposażone w urządzenia ograniczające emisję.

    Zrównoważenie emisji LZO (VOC)

    Określenie dla instalacji do powlekania dwóch rodzajów standardów (S1 oraz S2) daje możliwość zrównoważenia emisji LZO (VOC). Pomijając strumienie poboczne (O, W) oraz z uwzględnieniem specyfiki stosowanych farb (decydującej o strumieniu H), celem zrównoważenia emisji jest właściwe wypośrodkowanie ładunku LZO (VOC) pomiędzy emisję zorganizowaną i niezorganizowaną tak, by oba standardy były dotrzymane. Metodyka ta dotyczy głównie instalacji nowych lub zmienianych w zakresie układów wentylacyjnych. Przy projektowaniu wydajności układów wentylacyjnych kabin lakierniczych, pól odkładczych i suszarni, równie istotnym kryterium jak dotrzymanie standardu S1 jest wielkość ładunku o jaki te strumienie pomniejszają ilość LZO (VOC) wprowadzanych w sposób zorganizowany, a więc kryterium standardu S2. Właściwe zrównoważenie emisji pozwala również w niektórych przypadkach wyeliminować potrzebę instalowania urządzeń do redukcji emisji lub ograniczyć strumień powietrza jaki musi być oczyszczany, a który decyduje o kosztach inwestycyjnych i eksploatacyjnych.

    Aktualności
    • 20
      wrzesień
      W dziale OPERATY OCHRONY POWIETRZA zamieściliśmy nową stronę, na której opisujemy kluczowe zagadnienia w zakresie tła zanieczyszczenia powietrza. W rozdziale pt. Termin ważności opisaliśmy ujednoliconą dla wszystkich regionalnych wydziałów GIOŚ zasadę obowiązywania wydanych informacji o aktualnym stanie jakości powietrza do czasu opracowania kolejnej rocznej oceny jakości powietrza (w praktyce do 30 kwietnia). W rozdziale pt. Zakres substancji opisaliśmy związki, dla których w informacjach GIOŚ powinny znaleźć się stężenia średnioroczne oraz sposób postępowania w razie braku niektórych z nich. Rozdział pt. Znaczenie zmiany tła dla oceny wyników modelowania i optymalizacja pracy w Operacie FB zawiera natomiast praktyczne wskazów dla autorów opracowań, którzy korzystają z tego oprogramowania. Strona dostępna jest pod adresem https://wszystkooemisjach.pl/487/tlo-zanieczyszczenia-powietrza-aktualny-stan-jakosci-powietrza
    • 12
      wrzesień
      W Monitorze Polski opublikowane zostało obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska zawierające wykaz aglomeracji i miast o liczbie mieszkańców większej niż 100.000, dla których dokonuje się porównania wskaźnika średniego narażenia na pył zawieszony PM2,5 względem dozwolonego pułapu stężenia ekspozycji. Aktualne wyniki oceny (za rok 2021) dodaliśmy do strony Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski, która zawiera zestawienie ocen od roku 2012.
    • 16
      sierpień
      Zapraszamy na IV edycję Konferencji „Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie”, która odbędzie się 13-14 października w Airport Hotel Okęcie w Warszawie. Jesienna edycja Konferencji będzie koncentrowała uwagę na wzroście wykorzystania biomasy w elektrowniach i ciepłowniach w kontekście decyzji Komisji Przemysłu Badań i Energii (ITRE) Parlamentu UE z 13 lipca 2022, zgodnie z którą udział energii z OZE w końcowym zużyciu energii w UE ma wzrosnąć do 2030 roku do 45%. Wśród tematów znajdzie się również: • Dekarbonizacja systemów ciepłowniczych z wykorzystaniem biometanu i wodoru • Nowe inwestycje w RDF – przegląd rynku • Biomasa w ciepłownictwie – szanse i ograniczenia Szczegółowe informacje oraz link do rezerwacji miejsc zamieściliśmy na stronie Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie Konferencja 2022 (październik IV edycja)
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Konferencja PPLNG i bioLNG 2022
    Konferencja Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie 13-14 października 2022

    W sesji jesiennej 2022 roku odbęda się następujące szkolenia:

    - bilans LZO

    - specjalista ds. emisji

    - metodyka referencyjna obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu (przygotowanie dokumentacji i weryfikacja)

    Trwają prace przygotowawcze stron szkoleń i uzgodnienia terminów

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] Launches New National Office Dedicated to Advancing Environmental Justice and Civil Rights (24.09.2022)

    WIOŚ Wrocław: Odory – analiza uciążliwości w Świdnicy za pomocą aplikacji  Odor Field Control (23.09.2022)

    odory uciążliwość odorowa
    © WIOŚ Wrocław

    U.S. EPA [nieszczelności instalacji] Reaches Settlement with Petrochemical Producer Altivia on Clean Air Act Violations in Ohio (23.09.2022)

    Ekoportal: Ruszyła rekrutacja uczestników na warsztaty z udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie (22.09.2022)

    EPA [powietrze wewnątrz pomieszczeń] Honors 17 Home Builders and Raters for Providing Healthier Indoor Air (22.09.2022)

    EPA [chemikalia] settles with Transchem Inc. over violations of Toxic Substances Control Act in Carlsbad, California (22.09.2022)

    EPA’s [freony, g-gazy] GreenChill Program Celebrates 15 Years of Supporting Smart Refrigerant Management Across the Supermarket Industry (21.09.2022)

    EEA: Ozone-depleting substances 2022 (19.09.2022)

    EEA: Summer 2022: Living in a state of multiple crises (16.09.2022)

    EPA Releases Final Determinations of Attainment Status for Air Quality Standards for Smog (16.09.2022)

    EEA: Interview — Prosumers and the energy crisis: citizens contributing to Europe’s energy transition (16.09.2022)

    NIK: Dlaczego nie zwiększamy produkcji energii elektrycznej z biomasy? (15.09.2022)

    spalanie biomasy
    © NIK

    EEA: National air pollutant emissions data viewer 1990 – 2020 (15.09.2022)

    EPA [ryzyko awarii instalacji] Announces Agreement with TPC Group LLC to Correct Alleged Clean Air Act Violations at its Houston, Texas Facility (12.09.2022)

    EEA: EU and global consumption of controlled ozone-depleting substances (08.09.2022)

    EEA: Reducing greenhouse gas emissions from heavy-duty vehicles in Europe (07.09.2022)

    EEA: EU consumption of controlled ozone-depleting substances (07.09.2022)

    EPA [czasowe zawieszenie norm dla paliw] Issues Fuel Waiver for Four States Impacted by Bp Refinery Shutdown (27.08.2022)

    EPA [PFAS] Proposes Designating Certain PFAS Chemicals as Hazardous Substances Under Superfund to Protect People’s Health (26.08.2022)

    EPA [tlenek etylenu] to Host August 30 Community Meeting for Salinas, Puerto Rico Residents (26.08.2022)

    EPA [DERA] Report Highlights Significant Decline in Emissions, Improved Air Quality from Bipartisan Diesel Emissions Reduction Act (25.08.2022)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Emission characteristics and formation pathways of carbonyl compounds from the combustion of biomass and their cellulose, hemicellulose, and lignin at different temperatures and oxygen concentrations

    Near-global mapping of TGM based on aircraft measurements from intercontinental flights

    PFAS concentrations and deposition in precipitation: An intensive 5-month study at National Atmospheric Deposition Program – National trends sites (NADP-NTN) across Wisconsin, USA

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 517/2014” (23.09.2022)   

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1005/2009” (23.09.2022)

    Ogólny unijny program działań w zakresie środowiska do 2030 r. ***I Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. (COM(2020)0652 – C9-0329/2020 – 2020/0300(COD)) Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 10 marca 2022 r. w celu przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. (09.09.2022)

    TSUE: Sprawa C-128/20: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 14 lipca 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht Klagenfurt – Austria) – GSMB Invest GmbH & Co. KG/Auto Krainer GesmbH [Odesłanie prejudycjalne – Zbliżanie ustawodawstw – Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 – Homologacja pojazdów silnikowych – Artykuł 3 pkt 10 – Artykuł 5 ust. 1 i 2 – Urządzenie ograniczające skuteczność działania – Pojazdy silnikowe – Silnik wysokoprężny – Emisje zanieczyszczeń – Układ kontroli emisji zanieczyszczeń – Oprogramowanie zintegrowane ze sterownikiem silnika – Zawór recyrkulacji spalin (zawór EGR) – Zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) ograniczone przez „okno termiczne” – Zakaz stosowania urządzeń ograniczających skuteczność działania układów kontroli emisji zanieczyszczeń – Artykuł 5 ust. 2 lit. c) – Wyjątek od tego zakazu] (05.09.2022)

    TSUE: Sprawa C-134/20: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 14 lipca 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht Eisenstadt – Austria) – IR/Volkswagen AG [Odesłanie prejudycjalne – Zbliżanie ustawodawstw – Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 – Homologacja pojazdów silnikowych – Artykuł 3 pkt 10 – Artykuł 5 ust. 1 i 2 – Urządzenie ograniczające skuteczność działania – Pojazdy silnikowe – Silnik wysokoprężny – Emisje zanieczyszczeń – Układ kontroli emisji zanieczyszczeń – Oprogramowanie zintegrowane ze sterownikiem silnika – Zawór recyrkulacji spalin (zawór EGR) – Zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) ograniczone przez „okno termiczne” – Zakaz stosowania urządzeń ograniczających skuteczność działania układów kontroli emisji zanieczyszczeń – Artykuł 5 ust. 2 lit. a) – Wyjątek od tego zakazu – Dyrektywa 1999/44/WE – Sprzedaż towarów konsumpcyjnych i związane z tym gwarancje – Artykuł 3 ust. 2 – Urządzenie zainstalowane w ramach naprawy pojazdu] (05.09.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Przemysł opakowań jako sektor bezpieczny, przystępny cenowo i przyjazny dla środowiska” (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady „Zrównoważony obieg węgla” (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym… - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków wewnętrznych gazów ze źródeł odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru, Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazów odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Nowe unijne ramy mobilności miejskiej«” (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Sprawozdanie na temat stanu unii energetycznej na 2021 r. – przyczynianie się do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i odbudowy Unii na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1999 w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Wspólne europejskie działania w kierunku bezpiecznej i zrównoważonej energii po przystępnej cenie” (26.08.2022)