Prawo – stanowiska pomiarowe

    Obowiązek określenia usytuowania stanowisk pomiarowych w pozwoleniu na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwoleniu zintegrowanym oraz we wnioskach o ich wydanie wynika z art. 224, 202 oraz 208 i 221 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przepisy te mają charakter bardzo ogólny, nie ograniczając obowiązku do źródeł emisji, dla których prowadzone są pomiary, lub wymagane jest ich prowadzenie. Nie przewidują również możliwości wystąpienia trudności technicznych w lokalizacji stanowisk dla niektórych źródeł. W praktyce dość powszechnie odstępuje się od obowiązku usytuowania stanowisk pomiarowych dla źródeł, na których nie ma możliwości wykonywania pomiarów strumienia objętości odgazów lub stężeń pyłu dających wiarygodne wyniki, np. z bezpośredniego wylotu z filtra do atmosfery lub wentylatorów dachowych posadowionych bezpośrednio na stropie pomieszczenia, z którego pobierane jest powietrze. We wszystkich pozostałych przypadkach, jeśli nie jest to w sprzeczności z zasadami bhp, źródła emisji lub emitory powinny być wyposażone w stanowiska pomiarowe. Przykład uzasadnienia do wyroku w sprawie wymagań wobec stanowisk pomiarowych przedstawiamy w zakładce Orzeczenie WSA stanowiska pomiarowe. Zasady ich sytuowania zostały określone w normie PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną. W normie określono szereg warunków jakie musi spełniać stanowisko pomiarowe, między innymi:

    • usytuowanie przekroju pomiarowego,

    • warunki wymagane dla przewodów kominowych z wylotem do atmosfery,

    • zasady wyboru przekroju pomiarowego jeżeli spełnienie ww. warunków jest niemożliwe oraz wymagany zakres zwiększenia liczby punktów pomiarowych,

    • minimalną liczbę osi pomiarowych – determinującą ilość króćców jakie należy zamontować na przewodzie:

      • dla przekroju kołowego,

      • dla przekroju prostokątnego,

    • typ króćca (norma nie odnosi się do wymogów technicznych dla pomiarów pyłu impaktorem kaskadowym).

    Ww. wymagania stanowią jedynie przedstawienie części zakresu normy PN-Z-04030-7. Poprawna lokalizacja stanowiska pomiarowego wymaga uwzględnienia całości normy dostępnej na stronie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

    Oprócz ww. warunków technicznych, przy wyborze lokalizacji stanowiska pomiarowego należy uwzględnić również:

    • zasadę łatwego dostępu do stanowiska, bez potrzeby ustawiania rusztowań, stosowania podnośników, nie powodującego utrudnień w funkcjonowaniu stanowisk pracy zintegrowanych ze źródłem przewidzianym do wykonania pomiaru,

    • odpowiednie pole dostępu do manewrowania sondą,

    • odpowiednie zakończenie izolacji zewnętrznej przewodu jeżeli jej grubość przekracza długość króćca,

    • dostępność energii elektrycznej,

    • zasady bhp,

    • trwałe i czytelne oznakowanie emitora przy stanowisku pomiarowym.

    Dobrą praktyką jest przeprowadzenie audytu stanowisk pomiarowych przez wyspecjalizowanych pracowników. Audyt taki umożliwia określenie zgodności z wymaganiami ww. normy i ocenę możliwości uzyskania akredytowanego wyniku pomiaru. Zasada ta dotyczy w szczególności emitorów, które nie spełniają podstawowych warunków odcinków prostych przed i za przekrojem pomiarowym określonych w treści normy.

    Opisane w normie PN-Z-04030-7 zasady lokalizacji stanowisk pomiarowych dotyczą zasadniczo pomiaru stężeń pyłu, który wymaga zachowania warunku izokinetycznego poboru próbki. Wobec źródeł emitujących wyłącznie gazy, prawie zawsze na drodze od źródła emisji do stanowiska pomiarowego następuje uśrednienie stężeń składników gazowych, co umożliwia np. wykonanie pomiaru stężeń i obliczenie wielkości emisji na podstawie danych o strumieniu objętości odgazów zmierzonych w innym miejscu układu, lub według danych projektowych.

    Aktualności
    • 20
      wrzesień
      W dziale OPERATY OCHRONY POWIETRZA zamieściliśmy nową stronę, na której opisujemy kluczowe zagadnienia w zakresie tła zanieczyszczenia powietrza. W rozdziale pt. Termin ważności opisaliśmy ujednoliconą dla wszystkich regionalnych wydziałów GIOŚ zasadę obowiązywania wydanych informacji o aktualnym stanie jakości powietrza do czasu opracowania kolejnej rocznej oceny jakości powietrza (w praktyce do 30 kwietnia). W rozdziale pt. Zakres substancji opisaliśmy związki, dla których w informacjach GIOŚ powinny znaleźć się stężenia średnioroczne oraz sposób postępowania w razie braku niektórych z nich. Rozdział pt. Znaczenie zmiany tła dla oceny wyników modelowania i optymalizacja pracy w Operacie FB zawiera natomiast praktyczne wskazów dla autorów opracowań, którzy korzystają z tego oprogramowania. Strona dostępna jest pod adresem https://wszystkooemisjach.pl/487/tlo-zanieczyszczenia-powietrza-aktualny-stan-jakosci-powietrza
    • 12
      wrzesień
      W Monitorze Polski opublikowane zostało obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska zawierające wykaz aglomeracji i miast o liczbie mieszkańców większej niż 100.000, dla których dokonuje się porównania wskaźnika średniego narażenia na pył zawieszony PM2,5 względem dozwolonego pułapu stężenia ekspozycji. Aktualne wyniki oceny (za rok 2021) dodaliśmy do strony Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski, która zawiera zestawienie ocen od roku 2012.
    • 16
      sierpień
      Zapraszamy na IV edycję Konferencji „Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie”, która odbędzie się 13-14 października w Airport Hotel Okęcie w Warszawie. Jesienna edycja Konferencji będzie koncentrowała uwagę na wzroście wykorzystania biomasy w elektrowniach i ciepłowniach w kontekście decyzji Komisji Przemysłu Badań i Energii (ITRE) Parlamentu UE z 13 lipca 2022, zgodnie z którą udział energii z OZE w końcowym zużyciu energii w UE ma wzrosnąć do 2030 roku do 45%. Wśród tematów znajdzie się również: • Dekarbonizacja systemów ciepłowniczych z wykorzystaniem biometanu i wodoru • Nowe inwestycje w RDF – przegląd rynku • Biomasa w ciepłownictwie – szanse i ograniczenia Szczegółowe informacje oraz link do rezerwacji miejsc zamieściliśmy na stronie Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie Konferencja 2022 (październik IV edycja)
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Konferencja PPLNG i bioLNG 2022
    Konferencja Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie 13-14 października 2022

    W sesji jesiennej 2022 roku odbęda się następujące szkolenia:

    - bilans LZO

    - specjalista ds. emisji

    - metodyka referencyjna obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu (przygotowanie dokumentacji i weryfikacja)

    Trwają prace przygotowawcze stron szkoleń i uzgodnienia terminów

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] Launches New National Office Dedicated to Advancing Environmental Justice and Civil Rights (24.09.2022)

    WIOŚ Wrocław: Odory – analiza uciążliwości w Świdnicy za pomocą aplikacji  Odor Field Control (23.09.2022)

    odory uciążliwość odorowa
    © WIOŚ Wrocław

    U.S. EPA [nieszczelności instalacji] Reaches Settlement with Petrochemical Producer Altivia on Clean Air Act Violations in Ohio (23.09.2022)

    Ekoportal: Ruszyła rekrutacja uczestników na warsztaty z udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie (22.09.2022)

    EPA [powietrze wewnątrz pomieszczeń] Honors 17 Home Builders and Raters for Providing Healthier Indoor Air (22.09.2022)

    EPA [chemikalia] settles with Transchem Inc. over violations of Toxic Substances Control Act in Carlsbad, California (22.09.2022)

    EPA’s [freony, g-gazy] GreenChill Program Celebrates 15 Years of Supporting Smart Refrigerant Management Across the Supermarket Industry (21.09.2022)

    EEA: Ozone-depleting substances 2022 (19.09.2022)

    EEA: Summer 2022: Living in a state of multiple crises (16.09.2022)

    EPA Releases Final Determinations of Attainment Status for Air Quality Standards for Smog (16.09.2022)

    EEA: Interview — Prosumers and the energy crisis: citizens contributing to Europe’s energy transition (16.09.2022)

    NIK: Dlaczego nie zwiększamy produkcji energii elektrycznej z biomasy? (15.09.2022)

    spalanie biomasy
    © NIK

    EEA: National air pollutant emissions data viewer 1990 – 2020 (15.09.2022)

    EPA [ryzyko awarii instalacji] Announces Agreement with TPC Group LLC to Correct Alleged Clean Air Act Violations at its Houston, Texas Facility (12.09.2022)

    EEA: EU and global consumption of controlled ozone-depleting substances (08.09.2022)

    EEA: Reducing greenhouse gas emissions from heavy-duty vehicles in Europe (07.09.2022)

    EEA: EU consumption of controlled ozone-depleting substances (07.09.2022)

    EPA [czasowe zawieszenie norm dla paliw] Issues Fuel Waiver for Four States Impacted by Bp Refinery Shutdown (27.08.2022)

    EPA [PFAS] Proposes Designating Certain PFAS Chemicals as Hazardous Substances Under Superfund to Protect People’s Health (26.08.2022)

    EPA [tlenek etylenu] to Host August 30 Community Meeting for Salinas, Puerto Rico Residents (26.08.2022)

    EPA [DERA] Report Highlights Significant Decline in Emissions, Improved Air Quality from Bipartisan Diesel Emissions Reduction Act (25.08.2022)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Emission characteristics and formation pathways of carbonyl compounds from the combustion of biomass and their cellulose, hemicellulose, and lignin at different temperatures and oxygen concentrations

    Near-global mapping of TGM based on aircraft measurements from intercontinental flights

    PFAS concentrations and deposition in precipitation: An intensive 5-month study at National Atmospheric Deposition Program – National trends sites (NADP-NTN) across Wisconsin, USA

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 517/2014” (23.09.2022)   

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1005/2009” (23.09.2022)

    Ogólny unijny program działań w zakresie środowiska do 2030 r. ***I Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. (COM(2020)0652 – C9-0329/2020 – 2020/0300(COD)) Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 10 marca 2022 r. w celu przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. (09.09.2022)

    TSUE: Sprawa C-128/20: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 14 lipca 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht Klagenfurt – Austria) – GSMB Invest GmbH & Co. KG/Auto Krainer GesmbH [Odesłanie prejudycjalne – Zbliżanie ustawodawstw – Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 – Homologacja pojazdów silnikowych – Artykuł 3 pkt 10 – Artykuł 5 ust. 1 i 2 – Urządzenie ograniczające skuteczność działania – Pojazdy silnikowe – Silnik wysokoprężny – Emisje zanieczyszczeń – Układ kontroli emisji zanieczyszczeń – Oprogramowanie zintegrowane ze sterownikiem silnika – Zawór recyrkulacji spalin (zawór EGR) – Zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) ograniczone przez „okno termiczne” – Zakaz stosowania urządzeń ograniczających skuteczność działania układów kontroli emisji zanieczyszczeń – Artykuł 5 ust. 2 lit. c) – Wyjątek od tego zakazu] (05.09.2022)

    TSUE: Sprawa C-134/20: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 14 lipca 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht Eisenstadt – Austria) – IR/Volkswagen AG [Odesłanie prejudycjalne – Zbliżanie ustawodawstw – Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 – Homologacja pojazdów silnikowych – Artykuł 3 pkt 10 – Artykuł 5 ust. 1 i 2 – Urządzenie ograniczające skuteczność działania – Pojazdy silnikowe – Silnik wysokoprężny – Emisje zanieczyszczeń – Układ kontroli emisji zanieczyszczeń – Oprogramowanie zintegrowane ze sterownikiem silnika – Zawór recyrkulacji spalin (zawór EGR) – Zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) ograniczone przez „okno termiczne” – Zakaz stosowania urządzeń ograniczających skuteczność działania układów kontroli emisji zanieczyszczeń – Artykuł 5 ust. 2 lit. a) – Wyjątek od tego zakazu – Dyrektywa 1999/44/WE – Sprzedaż towarów konsumpcyjnych i związane z tym gwarancje – Artykuł 3 ust. 2 – Urządzenie zainstalowane w ramach naprawy pojazdu] (05.09.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Przemysł opakowań jako sektor bezpieczny, przystępny cenowo i przyjazny dla środowiska” (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady „Zrównoważony obieg węgla” (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym… - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków wewnętrznych gazów ze źródeł odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru, Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazów odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Nowe unijne ramy mobilności miejskiej«” (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Sprawozdanie na temat stanu unii energetycznej na 2021 r. – przyczynianie się do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i odbudowy Unii na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1999 w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu (26.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Wspólne europejskie działania w kierunku bezpiecznej i zrównoważonej energii po przystępnej cenie” (26.08.2022)