Emisja niezorganizowana – emisja pyłu z hałd, transportu i przeładunku

    Najczęściej występującymi źródłami niezorganizowanej emisji pyłów są:

    • hałdy materiałów sypkich, którym towarzyszy erozja wietrzna oraz emisja wtórna z formowania i ubijania hałdy,

    • place składowe narażone na erozję wietrzną i emisję wtórną wywołaną pojazdami poruszającymi się po placu,

    • rozładunek materiałów sypkich z wagonów kolejowych (w tym z wykorzystaniem wywrotnic), lub z samochodów ciężarowych,

    • wyładunek materiału z przenośników taśmowych lub kontenerów transportowych,

    • pobieranie i transport magazynowanych materiałów powodujące emisję z dźwigu załadunkowego i przenośników taśmowych lub ładowarek,

    • załadunek na wagony kolejowe lub samochody ciężarowe.

    Poniżej prezentujemy sposoby obliczania emisji z ww. źródeł.

    Obliczenia emisji z erozji wietrznej hałd magazynowych

    Skala i intensywność emisji z hałdy zależy od wielu czynników, między innymi właściwości magazynowanego materiału (uziarnienia, wilgotności, struktury ziaren, gęstości), powierzchni hałdy narażonej na erozję, wysokości i geometrii hałdy, warunków meteorologicznych oraz obecności ekranów ochronnych i naturalnych osłon zmniejszających narażenie hałdy na działanie wiatru. Wybierając model emisji lub zestaw wskaźników literaturowych należy zapewnić jego adekwatność do rodzaju hałdy (głównie materiału i sposobu eksploatacji hałdy), dla którego będą zastosowane przyjęte formuły. Przykładowo, do wyznaczenia emisji z hałdy miału węglowego można zastosować następującą zależność zawartą w opracowaniu National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining (v. 3.1, January 2012) w załączniku A, punkt 1.1.17 Wind Erosion from Active Coal Stockpiles (zależność US EPA AP-42):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/(ha×rok)),

    s – zawartość cząstek drobnych (%), wg AP 42, Fifth Edition, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA, 2006) o średnicy mniejszej lub równej 75 µm,

    p – liczba dni w roku charakteryzujących się wysokością opadów większą od 0,25 mm,

    f – częstość występowania w roku (% czasu) wiatru o prędkości większej niż 5,4 m/s (na wysokości równej średniej wysokości hałdy).

    Jeśli podczas składowania węgla stosuje się metody ograniczające erozję wietrzną, wielkość emisji obliczoną z wykorzystaniem powyższego wzoru należy skorygować z wykorzystaniem współczynników zawartych w punkcie 4.5 National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining:

    • 50% redukcji przy stosowaniu zraszania hałdy wodą,

    • 30% redukcji przy stosowaniu ekranów ograniczających narażenie na wiatr.

    Obliczenia emisji z transportu

    Emisja z transportu jest sumą emisji wtórnej wywołanej porywaniem pyłu z drogi oraz emisji o stosunkowo małej skali pochodzącej z silników spalinowych pojazdów, ścierania opon i okładzin hamulcowych. Wybór modelu emisji wtórnej zależy od warunków jakie panują na analizowanych trasach przejazdów, w szczególności rodzaju nawierzchni, szybkości przejazdu oraz rodzajów wykonywanych operacji. Poniżej przedstawiono przykład algorytmu dla dróg utwardzonych, zawartego w dokumencie AP 42, Volume I, 13.2.1 Paved Roads (US EPA 2011, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu,

    k – współczynnik wielkości ziaren,

    sL – obciążenie drogi pyłem (g/m2),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Powyższe równanie można stosować w następującym zakresie:

    • obciążenie drogi pyłem (sL): 0,03-400 g/m2,

    • średni ciężar pojazdów (W): 1,8-38 Mg,

    • średnia prędkość pojazdów: 1-88 km/h.

    Dla dróg nieutwardzonych równania empiryczne opracowane przez US EPA uwzględniają również inne mechanizmy emisji, w tym tarcie gruntu spowodowane naciskiem kół, pylenie materiału podniesionego z powierzchni drogi przez koła oraz w przypadku większych prędkości, narażenie na porywanie pyłu z powierzchni drogi w skali znacznie większej niż dla dróg utwardzonych, z których porywany jest tylko pył zalegający na powierzchni drogi. W dokumencie AP 42 Volume I, 13.2.2 Unpaved Roads (US EPA 2006, Fifth Edition) dla wewnętrznych dróg zakładowych określono następującą zależność:

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (Ib/VMT),

    k, a, b – stałe wyznaczone doświadczalnie,

    s – zawartość cząstek drobnych (%),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Obliczenia emisji z przeładunku materiałów sypkich

    Operacja załadunku materiałów sypkich stanowi źródło emisji pyłu zarówno gdy załadunek odbywa się porcjami (z wykorzystaniem dźwigu lub ładowarki), jak również gdy prowadzony jest w sposób ciągły (z wykorzystaniem przenośnika, zazwyczaj taśmowego). Ilość pyłu uwalniana do powietrza, odpowiadająca strumieniowi przesypywanego materiału może być oszacowana z wykorzystaniem równania zawartego w AP 42, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA 2006, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/Mg),

    k – współczynnik wielkości ziaren:

    U – średnia prędkość wiatru (m/s),

    M – zawartość wilgoci (%).

    Aktualności
    • 12
      listopad
      W minionym tygodniu został opublikowany raport Fundacji WiseEuropa dotyczący finansowania CCUS (Carbon Capture Utilization and Storage). W raporcie opisano koszty przykładowych projektów CCS dla kluczowych gałęzi przemysłu. Omówiono również możliwości finansowania przy obecnym poziomie cen uprawnień do emisji ETS oraz kilka schematów wsparcia, w tym CCD (Carbon Contract for Difference). Raport jest dostępny na stronie https://ccus.pl/raport-finansowanie-rozwoju-technologii-ccus-w-polsce/
    • 06
      listopad
      Zapraszamy na Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w The Westin Warsaw Hotel. Bez wątpienia to najważniejsze wydarzenie w Polsce poświęcone inteligentnym miastom. Stanowi platformę, gdzie eksperci, samorządowcy i przedstawiciele biznesu spotykają się, aby dyskutować nad wyzwaniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem miast, w szczególności transportem, data science oraz decentralizacją produkcji ciepła. Szczegóły Wydarzenia na stronie https://smartcityforum.pl/
    • 14
      październik
      Przypominamy o ważnych wydarzeniach z zakresu paliw i emisji, które odbywają się w bieżącym tygodniu: - Green Gas Poland 2024: VI Konferencja Biogazu i Biometanu 14-15.10.2024 w Warszawie - Konferencja Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie 17-18.10.2024 w Lublinie W zakresie paliw gazowych omawiane będą, między innymi takie tematy jak rozwój biogazu i biometanu rolniczego, biogazu z oczyszczalni ścieków i składowisk odpadów, natomiast w zakresie paliw alternatywnych szereg zagadnień związanych z modernizacją polskiego ciepłownictwa w kontekście dekarbonizacji. Organizatorzy zaplanowali wydarzenia w formule łączącej wykłady z warsztatami praktycznymi, prowadzonymi na przykładzie konkretnych instalacji i wdrożonych rozwiązań.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    GIOŚ: Ocena zanieczyszczenia powietrza rtęcią na stacjach tła regionalnego w Polsce za 2023 rok (08.11.2024)

    EPA [wsparcie redukcji emisji przemysłowych w ramach Programu Inwestowania w Amerykę] Announces $254,000 in Grants to Help Businesses Prevent Pollution in NY as Part of Investing in America Agenda (07.11.2024)

    EPA [emisje LZO ze strzępiarek złomu] Issues Compliance Order to Baltimore Metal Shredding Operation to Address Air Violations (07.11.2024)

    EEA: Beating chronic respiratory disease: the role of Europe’s environment (07.11.2024)

    EEA: Percentage of preventable chronic respiratory disease deaths attributable to environmental risks in Europe (07.11.2024)

    EEA: Occupational burden of chronic respiratory disease in the EU 27 (07.11.2024)

    EEA: Prevalence of work-related COPD (disability adjusted life years (DALYs) ) in the EU by country (07.11.2024)

    EEA: Proportion of people in Europe who report being unable to keep their home warm, by country (07.11.2024)

    EEA: Respiratory disease modifiable risk factors and individual determinants (07.11.2024)

    Trzecie spotkanie Krajowego Programu Współpracy CAMS – relacja i prezentacje (06.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej: Wodór - apel o szybkie wdrożenie unijnych przepisów i skoordynowane działania na rzecz sieci, przemysłu i inwestorów (05.11.2024)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the best available techniques reference document for the extraction of ores including on-site treatment operations MIN BREF (04.11.2024)

    U.S. EPA [ograniczanie zanieczyszczenia powietrza w miastach portowych] Biden-Harris Administration announces nearly $40 million of Clean Ports investments in Connecticut as part of Investing in America agenda (01.11.2024)

    U.S. EPA [redukcja emisji przemysłowych poprzez granty na inwestycje] Biden-Harris Administration Announces Georgia Selectee to Receive $350,000 in Grants to Help Businesses Prevent Pollution as Part of Investing in America Agenda (01.11.2024)

    EPA [emisja niezorganizowana LZO] Issues Nearly $1.5M in Penalties to Three Facilities in Louisiana Parishes (31.10.2024)

    EEA: Historical and projected emissions from stationary installations covered by the EU Emissions Trading System in the European Economic Area (31.10.2024)

    National progress towards greenhouse gas emission targets under the Effort Sharing Regulation ESR (31.10.2024)

    EEA: Progress towards achieving climate targets in the EU-27 (31.10.2024)

    EEA: EU agricultural emissions by source and projected emissions (31.10.2024)

    EEA: Greenhouse gas emission intensity of electricity generation, EU level (31.10.2024)

    EEA: New registration of electric cars, EU-27 (31.10.2024)

    JRC: Atlas of the Human Planet: 50 years of population growth and urbanisation trends uncovered (30.10.2024)

    EEA: Variations (1990-2022) in the emissions of pollutants from transport by mode in EU-27 (28.10.2024)

    EEA: Emissions of pollutants from transport in EU-27 (28.10.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Requires Wawona Frozen Foods in Fresno, Calif., to Comply with Chemical Safety Laws (23.10.2024)

    INCITE: Explore the innovative Techniques

    GIOŚ: Spotkanie organizacyjne w zakresie poważnych awarii dla Inspekcji Ochrony Środowiska (17.10.2024)

    IOŚ: Zaproszenie na konferencję „Rozwój systemu ETS.. 25 października 2024” (17.10.2024)

    NIK: Nieutwardzone drogi w Wielkopolsce to wyzwanie dla gmin (16.10.2024)

    ETO: EU risks falling behind in the race for climate adaptation (16.10.2024)

    IOŚ: zaproszenie na spotkanie Krajowego Programu Współpracy Serwisu Monitoringu Atmosfery Copernicus 23 października 2024 (15.10.2024)

    JRC: INCITE platform out today for submission of clean technologies (15.10.2024)

    EPA [raport za rok 2023 o emisjach gazów cieplarnianych w USA] Releases 2023 Data Collected Under Greenhouse Gas Reporting Program (15.10.2024)

    Rada Unii Europejskiej: Jakość powietrza – Rada ostatecznie zatwierdza surowsze normy w UE (14.10.2024)

    GIOŚ: Stacja monitoringu powietrza w Małogoszczu uruchomiona po modernizacji (14.10.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Investigating uncertainties in air quality models used in GMAP/SIJAQ 2021 field campaign: General performance of different models and ensemble results

    The effect of the ultra-low emission zone on PM2.5 concentration in Seoul, South Korea

    Ground ozone rise during the 2022 shanghai lockdown caused by the unfavorable emission reduction ratio of nitrogen oxides and volatile organic compounds

    Improved tools for estimation of ammonia emission from field-applied animal slurry: Refinement of the ALFAM2 model and database

    An attention-based CNN model integrating observational and simulation data for high-resolution spatial estimation of urban air quality

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie UE 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniającego rozporządzenie UE 2018/858 i uchylającego rozporządzenie UE 2018/956 (29.10.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/2729 z dnia 22 października 2024 r. zezwalające na zwolnienie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 w odniesieniu do stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych w niektórych urządzeniach do symulacji środowiskowej, w laboratoryjnych urządzeniach do suszenia rozpyłowego lub liofilizacji oraz w wirówkach laboratoryjnych (23.10.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Paliwa niskoemisyjne i odnawialne: budowanie potencjału przemysłu europejskiego w zakresie dekarbonizacji (23.10.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2023/2485 z dnia 27 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane UE 2021/2139 ustanawiające dodatkowe techniczne kryteria kwalifikacji służące określeniu warunków, na jakich niektóre rodzaje działalności gospodarczej kwalifikują się jako wnoszące istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy działalność ta nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (22.10.2024)

    Zawiadomienie Komisji w sprawie stopniowego wycofywania zachęt finansowych dla indywidualnych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi na podstawie wersji przekształconej dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (18.10.2024)

    Sprawozdanie specjalne 15/2024 pt. Przystosowanie się do zmiany klimatu w UE – działania nie nadążają za ambicjami (17.10.2024)

    Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie opracowania kompleksowej europejskiej strategii portowej 2023/2059 (17.10.2024)

    Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 stycznia 2024 r. w sprawie energii geotermalnej 2023/2111 (17.10.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2666 z dnia 14 października 2024 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą pszenicy, żyta, kukurydzy, jęczmienia, pszenżyta, buraka cukrowego, rzepaku, trawy polowej i użytków zielonych przeznaczonych do koszenia w Niemczech (15.10.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2624 z dnia 8 października 2024 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku w Czechach (09.10.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2626 z dnia 8 października 2024 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą pszenicy, kukurydzy i rzepaku na Litwie (09.10.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2630 z dnia 8 października 2024 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku w Danii (09.10.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/2620 z dnia 30 lipca 2024 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących uznania, że gazy cieplarniane stały się trwale chemicznie związane w produkcie (04.10.2024)

    Sprawozdanie specjalne ETO 20/2024: Plany w ramach wspólnej polityki rolnej – bardziej ekologiczne, ale nieodpowiadające ambicjom UE w dziedzinie klimatu i środowiska (01.10.2024)