Emisja niezorganizowana – wymagania prawne

    Wymogi prawne wobec emisji niezorganizowanej stanowią uszczegółowienie zasad ogólnych, wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska i uwzględniają specyfikę tego rodzaju źródeł. O ile nie jest to sprzeczne z wymaganiami indywidualnymi wobec niektórych rodzajów procesów i instalacji, np. niektórych rodzajów działalności objętych standardami emisji LZO, lub najlepszymi dostępnymi technikami BAT, wielkość emisji niezorganizowanej powinna być wyznaczana, raportowana i oceniana oddzielnie od źródeł emisji zorganizowanej.

    Systemy sprawozdawcze

    Obowiązek raportowania emisji niezorganizowanej został określony w inny sposób w każdym z trzech systemów sprawozdawczych (KOBiZE, GUS, PRTR). W każdym z nich podlega również odmiennym zasadom:

    • KOBiZE: w zależności od rodzaju emisji, jej wielkości należy wpisać w zakładce:

      • Emisje z instalacji, wybierając w polu Sposób wprowadzenia substancji do powietrza opcję: Niezorganizowany,

      • Emisje z procesów prowadzonych poza instalacją,

      • Emisja z przeładunku benzyn silnikowych,

      • Emisja z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych,

    • GUS OS-1:

      • emisję pyłu należy podać w Dziale 1 w pozycji 11,

      • emisję gazów należy podać w Dziale 2 w pozycji 12,

    • PRTR:

      • ze źródeł rozproszonych w rozumieniu art. 2. rozporządzenia E-PRTR, z których niepraktyczne jest zbieranie sprawozdań z każdego z nich z osobna,

      • zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej dotyczącymi wdrażania Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, uwolnienia do powietrza obejmują wszystkie uwolnienia ze źródeł uwzględnionych w załączniku I do rozporządzenia E-PRTR na terenie zakładu, (obejmują także emisję lotną oraz rozproszoną w zakładach, wymienioną w dokumencie BREF dotyczącym monitoringu IPPC).

    Najlepsze dostępne techniki (BAT)

    Zagadnieniom emisji niezorganizowanej poświęcono wiele uwagi w dokumentach referencyjnych, w tym:

    • inwentaryzacji emisji rozproszonych i lotnych (diffuse and fugitive emissions – DFE),

    • metodom identyfikacji źródeł oraz metodom obliczeniowym,

    • programom LDAR (Leak Detection and Repair),

    • monitoringowi emisji.

    Dla niektórych rodzajów instalacji określono w dokumentach referencyjnych poziomy emisji uwzględniające emisję niezorganizowaną i odpowiadające BAT, np. dokumencie referencyjnym Surface Treatment using Organic Solvents (BREF 08.2007). Przykład wymagań BAT wobec tego rodzaju działalności opisaliśmy w dziale Bilans LZO w zakładce Fleksografia.

    Kontynuacją podejścia do zagadnień emisji niezorganizowanej zawartego w dokumentach referencyjnych są konkluzje BAT, precyzujące wymagania wobec zarządzania i ograniczania tego rodzaju emisji:

    http://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/BREF/CLM_BATC_Published.pdf,

    • dla produkcji masy włóknistej, papieru i tektury

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014D0687&from=PL.

    Metody inwentaryzacji źródeł emisji niezorganizowanej określone w dokumentach referencyjnych BAT przedstawiamy w dziale Prawo w zakładce Emisja niezorganizowana – dokumenty referencyjne BAT.

    Pozostałe instalacje (najczęściej występujące źródła emisji)

    Oprócz instalacji objętych standardami emisyjnymi LZO i wymaganiami BAT, zagadnienia emisji nieorganizowanej dotyczą również:

    • procesów prowadzonych poza układami wentylacji mechanicznej, np. spawania, szlifowania, piaskowania, lakierowania, klejenia,

    • czyszczenia i konserwacji maszyn z wykorzystaniem preparatów zawierających LZO (VOC),

    • instalacji wykorzystujących LZO (VOC) niepodlegających pod wymogi standardów emisyjnych (z uwagi na rodzaj działalności lub ilość wykorzystywanych LZO),

    • instalacji, w których medium stanowią substancje lotne – nieszczelności elementów instalacji, np. połączeń kołnierzowych, zaworów, uszczelnień pomp, itp.,

    • źródeł specyficznych, np. trawialni, galwanizerni, cynkowni, pieców częściowo otwartych,

    • hałd i placów składowych,

    • przeładunku materiałów sypkich (przenośniki, maszyny samojezdne),

    • transportu (spalanie paliw, transport materiałów niezabezpieczonych, unoszenie pyłu z dróg).

    Za wyjątkiem nielicznych źródeł, do emisji niezorganizowanej dochodzi na wysokości do 40 m, przez co źródła te są klasyfikowane do kategorii określanej jako niska emisja.

    W poszczególnych zakładkach działu Emisja niezorganizowana prezentujemy sposoby wyznaczania emisji z ww. rodzajów źródeł. Wymagania prawne związane z emisją niezorganizowaną przedstawiamy natomiast w dziale Prawo w zakładce Emisja niezorganizowana.

    Aktualności
    • 28
      maj
      Zapraszamy na 3. Europejskie Forum Pelletu połączone z 10. Forum Pelletu. Wydarzenia odbędą się w dniach 12-13 czerwca 2025 r. w Gdyni. Organizowane przez Magazyn Biomasa Forum Pelletu to miejsce spotkań producentów i dystrybutorów pelletu i kotłów pelletowych, dostawców technologii, przedstawicieli sektora energetycznego i ciepłowniczego, a także samorządów i stowarzyszeń branżowych.  Wydarzenie będzie miejscem wymiany aktualnych informacji na temat innowacji technologicznych, nowych trendów i prognoz dla europejskich rynków pelletu. Program konferencji obejmuje następujące zagadnienia: Europejskie regulacje dla pelletu drzewnego Zmiany w certyfikacji pelletu  Polski rynek pelletu w Europie – interakcje z innymi państwami Rynek urządzeń grzewczych na pellet w Polsce – stan aktualny i prognozy rozwoju Szczegółowe informacje są dostępne na stronie https://magazynbiomasa.pl/forum-pelletu
    • 05
      maj
      W minionym tygodniu zostały opublikowane roczne oceny jakości powietrza za rok 2024 – kluczowe dokumenty dla końcowego etapu procesu inwestycyjnego (uzyskania pozwolenia zintegrowanego lub pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza). Wskazane w raportach obszary przekroczeń standardów jakości powietrza, które zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska determinują konieczność przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego dla instalacji nowych lub zmienianych w sposób istotny, będą obowiązywały przez rok, do momentu opublikowania rocznej oceny jakości powietrza za rok 2025 (30.04.2026). Raporty dla poszczególnych województw i szczegółowe informacje o systemie rocznych ocen w kontekście postępowań kompensacyjnych przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza
    • 23
      kwiecień
      Zapraszamy na 8. edycję Kongresu Biometanu, która odbędzie się 20-21 maja 2025 w Poznaniu. Kongres będzie znakomitą okazją do oceny sytuacji w branży, w szczególności w kotekście przyszłości jaka czeka rynek biometanu. Kongres jest zorganizowany w formule Conference&Expo, tworząc przestrzeń zarówno do poznania uwarunkowań rynku biometanu w Polsce oraz dotychczasowych doświadczeń prowadzących instalacje, jak i oferty dostawców technologii.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Smart City FORUM 11-12 czerwca 2025 w Rzeszowie
    Forum Pelletu 12-13 czerwca 2025 Gdynia
    obliczenia śladu węglowego
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    JRC: High resolution assessment of air quality and health in Europe under different climate mitigation scenarios (6.6.2025)

    Instrat: Fundusz Modernizacyjny dla regionów wykluczonych z FST – co dalej z pomocą dla Turowa, Lubelszczyzny, Kozienic czy Połańca? (5.6.2025)

    IOŚ: Konferencja dot. wdrażania zasad ekoprojektowania w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) i opracowywaniu Cyfrowych Paszportów Produktowych oraz ocenie cyklu życia produktu – LCA (5.6.2025)

    EPA [niedoszacowanie odległości, na jaką niebezpieczne chemikaliów mogą się rozprzestrzenić w powietrzu w najgorszym scenariuszu uwolnienia] fines Valero Wilmington Refinery for chemical safety violations (4.6.2025)

    JRC: Konkurencyjność fotowoltaiki słonecznej w Unii Europejskiej (4.6.2025)

    EEA: Average CO2 emissions from new cars and new vans slightly increased in 2024 (4.6.2025)

    ETO: Jak sprawić, by dojazdy do pracy w UE były bardziej zrównoważone (30.5.2025)

    GIOŚ: Spotkanie Zespołu Eksperckiego ds. Zanieczyszczeń Przemysłowych w ramach IMPEL (28.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Uproszczenie unijnej granicznej opłaty węglowej. Rada ustala stanowisko negocjacyjne (27.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Emisje samochodowe CO₂: Rada aprobuje dodatkową elastyczność dla producentów (27.5.2025)

    INCITE: First sectoral workshop looks into innovative techniques in the Iron and Steel European industry (26.5.2025)

    EEA: EU Emissions Trading System ETS data viewer (18.5.2025)

    JRC: Zharmonizowane zasady obliczania śladu węglowego modułów fotowoltaicznych w kontekście dyrektywy UE w sprawie ekoprojektu (15.5.2025)

    JRC: Pipelines for hydrogen transport – A review of integrity and safety challenges (12.5.2025)

    KOBiZE: CAKE ponownie z najtrafniejszą krótkoterminową prognozą dotyczącą cen uprawnień do emisji EUA (7.5.2025)

    WIOŚ w Warszawie: Współpraca WIOŚ z organami samorządu terytorialnego: WIOŚ w Warszawie przedstawił analizę działań realizowanych w powiecie gostynińskim (7.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Emisje samochodowe CO₂ – Rada nie wprowadza zmian do wniosku Komisji (7.5.2025)

    U.S. EPA: Administrator Zeldin in The Hill - “EPA is rejecting the false choice between environmental stewardship and economic prosperity” (2.5.2025)

    JRC: European Research and Innovation in Zero-Emission Heavy-Duty Road Transport (2.5.2025)

    EEA: EU Emissions Trading System ETS data viewer (30.4.2025)

    EPA [CCS] and Texas Railroad Commission Sign Memorandum of Agreement on Geologic Storage of Carbon Dioxide (29.4.2025)

    EEA: PFAS polymers in focus: supporting Europe’s zero pollution, low-carbon and circular economy ambitions (29.4.2025)

    U.S. EPA [PFAS] Administrator Zeldin Announces Major EPA Actions to Combat PFAS Contamination (28.4.2025)

    EPA [transport] Addresses E-10 Standards, Allows for Nationwide Year-Round E15 Sales (28.4.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Characterization of tire wear particle emissions from different-mileage passenger cars

    High-resolution PM2.5 retrieval using Gaofen-1 WFV camera data

    Seasonal and wildfire biomass burning impact on gas-fuel heated northern European megacity: brown carbon apportionment

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1131 z dnia 26 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 691/2011 w odniesieniu do inwestycji w łagodzenie zmiany klimatu i wprowadzające klasyfikację celów środowiskowych (4.6.2025)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2024 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (4.6.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1046 z dnia 26 maja 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Szwecję na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą jęczmienia, bobu, rzepaku, żyta, pszenżyta, pszenicy zwyczajnej i groszku łąkowego w tym państwie członkowskim (28.5.2025)

    Komunikat Komisji – Wytyczne w zakresie celów dotyczących stosowania paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego w sektorach przemysłu i transportu (27.5.2025)

    Zalecenie Komisji UE 2025/1021 z dnia 22 maja 2025 r. w sprawie ubóstwa transportowego: jak zapewnić przystępną cenowo, dostępną i sprawiedliwą mobilność (26.5.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 24 marca 2025 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Danii, Niemiec, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii, Finlandii i Szwecji do rejestru Unii (26.5.2025)

    Decyzja Rady UE 2025/868 z dnia 23 kwietnia 2025 r. w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na dwunastej sesji Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków o przedłużenie szczególnych wyłączeń oraz wniosków o zmianę załącznika A do tej konwencji (12.5.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Przyszłość przemysłu Unii Europejskiej w obliczu wysokich cen energii i kosztów transformacji (30.4.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego UE 2019/1842 ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności (22.4.2025)