Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – praca instalacji w warunkach odbiegających od normalnych i przygotowanie instalacji do remontu

    Emisja towarzysząca pracy instalacji w warunkach odbiegających od normalnych skutkuje obowiązkiem wniesienia opłaty analogicznie jak emisja w warunkach normalnych, przy czym kwota należnej opłaty jest obliczana praktycznie wyłącznie na podstawie wielkości uwolnionych ładunków. W zależności od rodzaju prowadzonego procesu oraz przyczyn pracy instalacji w warunkach odbiegających od normalnych, do wyznaczenia wielkości emisji wykorzystuje się następujące metody obliczeniowe:

    • bilans procesu: obliczenie strumieni odgazów o zwiększonej zwartości substancji lub incydentalnych strumieni procesowych skierowanych do atmosfery w warunkach odbiegających od normalnych – dotyczy w szczególności zatrzymań i uruchomień oraz zaburzeń w procesach prowadzonych w przemyśle wielkotonażowych związków organicznych oraz nieorganicznych, rafinerii, petrochemii oraz przy wydobyciu gazu,

    • pomiar ciągły: dla instalacji prowadzących monitoring ciągły na emitorach, którymi uwalniane są odgazy w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych (instalacje spalania paliw, instalacje spalania odpadów, źródła technologiczne),

    •  szacunki: wykorzystujące monitoring czasu pracy instalacji lub urządzeń oraz wskaźniki emisji – dotyczy w szczególności emisji przy niesprawnych urządzeniach oczyszczających odgazy,

    • analiza wyników „odbiegających”: analiza wyników pomiarów emisji niemieszczących się w zakresie uznanym za reprezentatywne dla normalnej pracy instalacji oraz warunków panujących w trakcie wykonywania pomiarów.

    Opłaty za emisję związaną z przygotowaniem instalacji do remontu oraz za emisję podczas rozruchu instalacji

    Wielkość opłaty należnej za emisję substancji do powietrza powinna uwzględniać ładunki uwolnione w trakcie przygotowania instalacji do remontu. Z uwagi na niewielką skalę emisji wielkości należnych opłat mogą być wyznaczane na podstawie szacunków. Wobec instalacji chemicznych, których przygotowanie prowadzi się poprzez przedmuch azotem, powszechnie uznaje się, że wielkość ładunku powinna obejmować substancje wykorzystywane w instalacji lub produkty ich przemian, z pominięciem strumienia azotu, który jako podstawowy składnik powietrza nie stanowi substancji zanieczyszczającej.

    W przypadku instalacji wymagających rozruchu po ich wybudowaniu lub przebudowie (zmianie) i gdy rozruch skutkuje emisją do powietrza, ładunki uwolnionych substancji powinny zostać uwzględnione w opłacie za pierwszy rok eksploatacji instalacji.

    Opłaty za emisję ze źródeł pomniejszych

    Uwzględnienie źródeł pomniejszych w łącznej kwocie opłaty z instalacji, w której eksploatowane są źródła o znacznej emisji stanowi jedynie zadośćuczynienie wymaganiom prawa. Nie ma bowiem istotnego znaczenia dla całkowitej niepewności kwoty za emisję z instalacji lub z grupy instalacji eksploatowanych na terenie zakładu. Z tego względu obliczenia dla źródeł pomniejszych mogą być wykonywane na najniższym poziomie dokładności i wiarygodności. Podejście to odpowiada wymaganiom optymalizacji wykorzystania zasobów, w tym środków finansowych jakimi dysponują służby ochrony środowiska przy obliczaniu należnych opłat oraz są zgodne z zasadą ograniczania nieuzasadnionych kosztów i zasadą optymalizacji kosztów, które zostały określone w Dokumencie Referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (lipiec 2003) oraz w projekcie JRC Monitoring emisji do powietrza i wody (październik 2013). Wśród źródeł pomniejszych uwzględnienia wymagają:

    • lotne związki organiczne zawarte w środkach do konserwacji i czyszczenia maszyn: jeśli są wykorzystywane w znaczących ilościach,

    • czynniki chłodnicze wykorzystywane w układach chłodniczych i klimatyzacyjnych,

    • emisje z warsztatów naprawczych,

    • gazy zawarte w cysternach kolejowych i samochodowych przewidzianych do załadunku produktów ciekłych, gazy sprężone „brudne” wprowadzane do atmosfery przed załadunkiem produktów gazowych,

    • emisje ze środków transportu (samochody, wózki widłowe, ładowarki, wozidła, lokomotywy, ciągniki),

    • emisje z układów kanalizacyjnych (jeśli ścieki zawierają istotne ilości substancji lotnych),

    • emisje z oczyszczalni ścieków, odstojników, lagun, zbiorników retencyjnych ścieków,

    • emisje z silosów oraz zbiorników magazynowych i międzyoperacyjnych,

    • emisje z laboratoriów.

    Aktualności
    • 06
      listopad
      Strona pt. Zmiana systemu opłat została uzupełniona o komentarz do przygotowania raportu KOBiZE za rok 2019, który będzie stanowił podstawę naliczenia opłaty za korzystanie ze środowiska w roku 2019 w zakresie emisji substancji do powietrza (zmiana wprowadzona ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw Dz. U. poz. 1501). Rekomendacja obejmuje zapewnienie spójności pomiędzy sprawozdaniem opłatowym i KOBiZE w sposób umożliwiający uniknięcie potrzeby weryfikacji opłaty. Oprócz dwóch metod (podziału emisji i wskaźników zastępczych) wskazano różnice w klasyfikacji związków według stawek opłat i KOBiZE.
    • 06
      listopad
      W bieżącym kroku aktualizacji treści portalu uzupełniliśmy  następujące strony: - OPŁATY: zmiany stawek opłat - PRAWO: opłaty za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza - FRAKCJE PYŁU: Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski
    • 20
      październik
      Zapraszamy na 16. edycję Konferencji Termiczne przekształcanie odpadów, która odbędzie się w dniach 26 - 28 listopada 2019 r. w Katowicach. Wydarzenie będzie dedykowane nowym perspektywom dla lokalnych instalacji WtE w Polsce (Waste to Energy), w tym możliwościom współspalania odpadów w krajowej, lokalnej energetyce. Pośród pozostałych tematów do najważniejszych należą: - uwarunkowania budowy i funkcjonowania instalacji - miejsce procesu termicznego przekształcania odpadów w gospodarce o obiegu zamkniętym - możliwość finansowania instalacji „Waste to Energy” ze środków krajowych - sytuacja obecnych i przyszłych instalacji w świetle ostatniej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - kogeneracja.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Moves Forward on Suite of Actions to Address Ethylene Oxide (06.11.2019)

    EPA Participates in Oil and Natural Gas Stakeholder Roundtable with States, Tribes, Operators and Environmental Groups to Improve Communication and Ensure Safe and Responsible Domestic Oil and Gas Development (06.11.2019)

    EPA awards $300,000 to small business in Texas to commercialize environmental technologies (04.11.2019)

    EPA Seeks Input on Proposals to Establish a Clear and Stable Regulatory Framework for Coal Combustion Residuals and Reduce More Pollutants Under Effluent Limitation Guidelines (04.11.2019)

    EEA: Emissions and supply of fluorinated greenhouse gases in Europe (31.10.2019)

    f-gazy
    © EEA

    EEA: The EU Emissions Trading System in 2019 - trends and projections (31.10.2019)

    CO2 ETS
    © EEA

    EEA: Quality and greenhouse gas intensities of transport fuels in the EU in 2017 - EEA Report No 5/2019 (31.10.2019)

    emisje CO2 paliwa
    © EEA

    EEA: Large combustion plants operating in Europe (30.10.2019)

    LCP Europa emisje
    © EEA

    EEA: Emission Factor Database (17.10.2019)

    EEA: EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2019 (17.10.2019)

    U.S. EPA settles with supermarket chain Vons over chemical safety violations (16.10.2019)

    EEA: The European Pollutant Release and Transfer Register E-PRTR, Member States reporting under Article 7 of Regulation No 166/2006 (16.10.2019)

    EEA: Air quality in Europe — 2019 report (16.10.2019)

    Jakość powietrza w Polsce i w Europie
    © EEA

    EEA: Cutting air pollution in Europe would prevent early deaths, improve productivity and curb climate change (16.10.2019)

    U.S. EPA requires Starkist Samoa to improve chemical safety (10.10.2019)

    EPA: Lane Regional Air Protection Agency awarded EPA grant for nearly $5 million to improve air quality in Oakridge - Five-year investment expected to net long-term benefits for area residents (09.10.2019)

    EEA: SmartWay  - Leading Carriers (08.10.2019)

    EPA: Two Eastern Massachusetts Companies Earn EPA Distinction for Freight Shipping Efficiency (08.10.2019)

    U.S. EPA reaches settlements to study and mitigate indoor air and groundwater contamination in Sunnyvale, California (07.10.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Estimating emissions from tourism activities

    Intermediate and high ethanol blends reduce secondary organic aerosol formation from gasoline direct injection vehicles

    Laboratory evaluation of low-cost PurpleAir PM monitors and in-field correction using co-located portable filter samplers

    Medical air in healthcare institutions: A chemical and biological study

    Zobacz EUR-Lex:

    ETS – Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie 2015/757 w celu właściwego uwzględnienia globalnego systemu gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki” (16.07.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Praca z azbestem w ramach termomodernizacji (16.07.2019)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (12.07.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) – Kwalifikacja spalarni odpadów jako strategicznych obiektów infrastruktury i instalacji o istotnym znaczeniu krajowym z poszanowaniem procedury oceny wpływu na środowisko (08.07.2019)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych (01.07.2019)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady  2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (25.06.2019)

    Rozporządzenie delegowane Komisji 2019/986 z dnia 7 marca 2019 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 510/2011 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2019/987 z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze nr 293/2012 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Sprawozdanie specjalne nr 8/2019 – „Energia wiatrowa i słoneczna w produkcji energii elektrycznej – do osiągnięcia celów unijnych potrzebne są istotne działania” (07.06.2019)