Krajowe pułapy emisji i Krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji

    6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych.

    Poniżej przedstawiamy komentarz Ministerstwa Środowiska do wyroku wyjaśniający brak ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

    „Wyrok Trybunału Sprawiedliwości dotyczy skargi wniesionej przez Polskę 10 marca 2017 r. o stwierdzenie nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE (dalej: dyrektywa NEC). Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC.

    Trybunał nie uwzględnił tym samym zarzutów Polski dotyczących m.in. naruszenia zasady proporcjonalności, które związane były z tym, że wypełnianie zobowiązań w zakresie redukcji emisji będzie implikowało w Polsce koszty rzędu 557 mln euro rocznie, najwyższe wśród innych państw członkowskich.

    Wobec oddalenia przez Trybunał skargi RP, transpozycja dyrektywy NEC i wykonanie wynikających z niej zobowiązań w zakresie redukcji niektórych substancji jest sprawą oczywistą. Jednocześnie informuję, że postanowienia dyrektywy NEC są dopiero przedmiotem transpozycji do prawa krajowego. W Sejmie znajduje się projekt ustawy zmieniającej ustawę o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, który przenosi na grunt tej ustawy regulacje implementujące postanowienia dyrektywy NEC (druk sejmowy 3471).

    Projekt ten wprowadza szereg nowych rozwiązań prawnych, które mają na celu, w pierwszej kolejności, zapewnić przestrzeganie krajowych zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji, w drugiej zaś, jeśli wystąpią określone przesłanki, umożliwią skorzystanie przez Polskę z tzw. mechanizmów elastycznego podejścia, które każdemu państwu członkowskiemu gwarantują przepisy dyrektywy (np. mechanizm kompensowania przekroczeń poziomów redukcji jednej substancji większym poziomem redukcji emisji innych substancji objętych zobowiązaniami).

    W przypadku gdy zastosowanie mechanizmów elastycznego podejścia nie będzie gwarantowało dotrzymywania poziomów redukcji emisji substancji, dyrektywa i w ślad za nią projektowana ustawa przewidują podjęcie skoordynowanych tzw. dodatkowych działań, które zapewnią powrót na realizowaną przez państwo ścieżkę redukcji emisji.

    Działania te nie muszą i raczej nie będą obejmowały instalacji przemysłowych, które z mocy innych przepisów (np. standardy emisyjne wprowadzane decyzjami wykonawczymi BAT) objęte są surowymi ograniczeniami w zakresie emisji zanieczyszczeń. Nakładanie na przedsiębiorstwa przemysłowe, które spełniają już wymagania BATowskie, dodatkowych ograniczeń w zakresie redukcji emisji nieuchronnie prowadziłoby do pogorszenia ich konkurencyjności, co nie leży w interesie państwa i prowadzonej przez Rząd polityki gospodarczej.

    Przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska nie są bezpośrednio powiązane z regulacjami procedowanej przez RM ustawy transponującej dyrektywę NEC. Przepis art. 15 ust. 1 i 4 ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, i w ślad za nim art. 194 ust. 1 pkt 4 Poś, odnosi się do sytuacji, gdy zostają przekroczone krajowe pułapy emisji.

    Krajowe pułapy emisji zgodnie z ustawą o systemie zarządzania emisjami oznaczają maksymalną wielkość emisji, jaka może być wyemitowana na terytorium RP w danym okresie rozliczeniowym, która ma wynikać z przepisów prawa międzynarodowego lub prawa UE. Pułapy tego rodzaju wyznaczają między innymi roczne limity emisji CO2 , które w odniesieniu do tzw. sektorów non-ETS wprowadzają przepisy unijne (np. decyzja wykonawcza KE 2013/634/UE).

    Natomiast krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, które wyznacza dyrektywa NEC, to na gruncie projektu ustawy zmieniającej ustawę o systemie zarządzania emisjami inna kategoria niż krajowe pułapy emisji. Krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, jak wskazano wyżej, powiązane są z innym katalogiem środków zapewniających ich przestrzeganie. Zostały one wskazane w art. 16a-16e projektowanej ustawy.”

    źródło: Ministerstwo Środowiska, Departament Edukacji i Komunikacji

    Ustawa implementująca zapisy dyrektywy NEC tworzy systemowe podstawy prawne Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza dla substancji, dla których określono krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, to jest związków siarki wyrażonych jako SO2, (w tym trójtlenek siarki, kwas siarkowy i zredukowane związki siarki, takie jak siarkowodór, merkaptany i siarczki dimetylu) oraz tlenki azotu (NO, NO2), niemetanowe lotne związki organiczne (NM LZO), amoniak i pył zwieszony PM2,5.

    Przywołane dokumenty dostępne są na stronach:

    KRAJOWY PROGRAM OGRANICZANIA ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA

    Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 3471)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE

    Aktualności
    • 23
      styczeń
      Na stronie Biura IPPC opublikowane zostały zaktualizowane dokumenty BREF: - WGC Common Waste Gas Management and Treatment Systems in the Chemical Sector: BREF 01.2023 - TXT Textiles Industry: BREF 01.2023 Konkluzje BAT, które zostały dodane do dokumentów referencyjnych BREF przywołaliśmy na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/182/konkluzje-bat
    • 23
      styczeń
      W styczniu br. opublikowane zostały nowe wskaźniki emisji z małych źródeł spalania paliw, pt. Wskaźniki emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW, zastosowane do automatycznego wyliczenia emisji w raporcie do Krajowej bazy za rok 2022. Różnice pomiędzy wskaźnikami emisji z roku 2023 i 2022 dotyczą zarówno niektórych wartości, jak i klasyfikacji źródeł. W zakresie wartości zmianie uległ np. wskaźnik emisji NOx ze spalania paliw gazowych, który wynosi obecnie 40 g/GJ zamiast dotychczasowej wartości 50 g/GJ. Przykładem różnic w zakresie klasyfikacji źródeł może być zmiana w obrębie dotychczasowej kategorii Ogrzewacze pomieszczeń niespełniające wymogów Ekoprojektu o nominalnej mocy cieplnej ≤ 0,05 MW, zasilane węglem kamiennym, którą podzielono na 2 grupy: Piecokuchnie, piece wolnostojące, inne piece oraz Piece kaflowe. Nowe wskaźniki KOBiZE zostały implementowane do programu do obliczania opłat za emisję zanieczyszczeń do atmosfery OPŁATY I WYKAZY dostępnego na stronie PROEKO R.S. oraz do modułu Spalanie w popularnym pakiecie programów Operat FB.
    • 02
      styczeń
      Zapraszamy na szkolenia Specjalista ds. Emisji, które odbędzie się 7 i 8 marca 2023 r. W ciągu dwóch dni będziemy omawiali praktyczne aspekty zarządzania emisjami w zakładach przemysłowych, w tym: - identyfikację źródeł emisji, rodzajów emitowanych związków i  wielkości emisji - postępowania kompensacyjne - wymagania prawne wobec instalacji - bazy danych o emisjach - metody obliczeniowe, analizy statystyczne i budowę arkuszy obliczeniowych - obowiązki sprawozdawcze KOBiZE, GUS, PRTR vs. opłaty za korzystanie ze środowiska - zagadnienia techniczne, takie jak przygotowanie instalacji do pomiarów i nadzór nad ich wykonaniem, efektywne korzystanie ze sprawozdań pomiarowych oraz nadzór na urządzeniami oczyszczającymi odgazy. Szkolenie poprowadzi troje ekspertów z dziedziny emisji przemysłowych, analiz statystycznych i pomiarów. Całość szkolenia, zarówno wykłady, jak i warsztaty, będą prowadzone w formule on-line Live.  Szczegółowe informacje przedstawiamy na stronie: http://wszystkooemisjach.pl/499/specjalista-ds-emisji--szkolenie-7-8032023
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 7-8 marca 2023
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Targi EKOTECH 2023
    Operat FB

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    WIOŚ Wrocław: Inspektorat ma już 7 bezzałogowych statków powietrznych (19.01.2023)

    IPPC Bureau: The revised Best Available Techniques (BAT) Reference Document for the Textiles Industry has been published (19.01.2023)

    EPA [podziemne składowanie CO2] Announces Availability of $50 Million to Support States and Tribes Developing Programs for Carbon Sequestration and Groundwater Protection (19.01.2023)

    U.S. EPA [bezwodny amoniak] Dyno Nobel, Inc. resolves chemical emergency release notification violations at Cheyenne, Wyo. Facility (18.01.2023)

    IPPC Bureau: The Best Available Techniques (BAT) Reference Document for Common Waste Gas Management and Treatment Systems in the Chemical Sector has been published (16.01.2023)

    EPA [tlenek etylenu, sterylizatory] to Host January 24 Community Meeting for Villalba, Puerto Rico Residents Regarding Air Pollutant from Sterilizer Facility (12.01.2023)

    WIOŚ Kraków: Uciążliwość zapachowa w Trzebini. Trwa kontrola WIOŚ w Krakowie w zakładzie ORLEN POŁUDNIE S.A. (12.01.2023)

    odory Trzebinia
    © WIOŚ w Krakowie

    KOBiZE: Wartości opałowe WO i wskaźniki emisji CO2 WE w roku 2020 do raportowania w ramach Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji za rok 2023 (30.12.2022)

    WIOŚ w Krakowie: Uciążliwość zapachowa w Trzebini (23.12.2022)

    IOŚ: Zmiany klimatu i adaptacja do zmian klimatu w ocenach oddziaływania na środowisko. PODRĘCZNIK (23.12.2022)

    KOBiZE: Nowe wskaźniki emisyjności dla energii elektrycznej (22.12.2022)

    U.S. EPA [transport] Final EPA Standards for Heavy-Duty Vehicles to Slash Dangerous Pollution and Take Key Step Toward Accelerating Zero-Emissions Future (20.12.2022)

    EEA: Methane gas emissions: a greenhouse gas crucial to mitigation efforts (16.12.2022)

    EEA: Viewer on combined health impacts from road traffic noise and air pollution in urban areas (16.12.2022)

    IPPC Bureau: The European Chemicals Agency (ECHA) is organising a Workshop on the… (14.12.2022)

    IPPC Bureau: The revised Best Available Techniques BAT Reference Document for the Ferrous Metals Processing Industry has been published (12.12.2022)

    EPA [ozon, LZO] finalizes plan to reduce harmful air pollution from oil and gas sources on the Uintah and Ouray Reservation in northeast Utah (8.12.2022)

    EEA: Methane emissions in the EU - the key to immediate action on climate change (7.12.2022)

    EPA [PFAS] Issues Guidance to States to Reduce Harmful PFAS Pollution (6.12.2022)

    U.S. EPA [rejestrator temperatury dopalacza] United States and State of Wisconsin Reach Settlement with Container Life Cycle Management on Air Emissions and Waste Management Violations (1.12.2022)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    A Modelling Study of Indoor Air Chemistry: The Surface Interactions of Ozone and Hydrogen Peroxide Open access

    Evaluation of Photostationary and Non-Photostationary Operational Models for NOx Pollution in a Street Canyon

    Mobile measurements of black carbon: Comparison of normal traffic with reduced traffic conditions during COVID-19 lock-down Open access

    Zobacz EUR-Lex:

    Regulamin ONZ nr 49 – Jednolite przepisy dotyczące działań, jakie mają zostać podjęte przeciwko emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników o zapłonie samoczynnym oraz z silników o zapłonie iskrowym stosowanych w pojazdach 2023/64 (16.01.2023)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2024 r. (12.01.2023)

    Sprawa C-873/19: Wyrok Trybunału z dnia 8 listopada 2022 r.  Środowisko naturalne – Dostęp do wymiaru sprawiedliwości – Czynna legitymacja procesowa stowarzyszenia ochrony środowiska do występowania przed sądem w celu zakwestionowania homologacji typu WE przyznanej określonym pojazdom – Silnik o zapłonie samoczynnym – Emisje zanieczyszczeń – Zawór recyrkulacji spalin EGR – Redukcja emisji tlenków azotu NOx – Urządzenie ograniczające skuteczność działania (09.01.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Pakiet energetyczny w sprawie gazu, wodoru i emisji metanu (30.12.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych (30.12.2022)

    Normy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dla lekkich pojazdów użytkowych – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 8 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/631 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych zgodnie z ambitniejszymi celami klimatycznymi Unii (27.12.2022)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2400 z dnia 23 listopada 2022 r. zmieniającego załączniki IV i V do rozporządzenia (UE) 2019/1021 dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (22.12.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Rola technologii usuwania dwutlenku węgla w dekarbonizacji europejskiego” (21.12.2022)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2508 z dnia 9 grudnia 2022 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do przemysłu włókienniczego (20.12.2022)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2509 z dnia 15 grudnia 2022 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2023 r. (20.12.2022)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2427 z dnia 6 grudnia 2022 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do wspólnych systemów gospodarowania gazami odlotowymi i oczyszczania gazów odlotowych w sektorze chemicznym (12.12.2022)