Krajowe pułapy emisji i Krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji

    6 maja 2019 r. opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Rzeczpospolita Polska - Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej (C-128/17) ze skargi o stwierdzenie nieważności Dyrektywy 2016/2284 dot. redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych.

    Poniżej przedstawiamy komentarz Ministerstwa Środowiska do wyroku wyjaśniający brak ryzyka uruchomienia mechanizmu określonego w art. 195 ust. 1 pkt 4 Prawa ochrony środowiska, zgodnie z którym pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli nastąpiło przekroczenie krajowych pułapów emisji, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

    „Wyrok Trybunału Sprawiedliwości dotyczy skargi wniesionej przez Polskę 10 marca 2017 r. o stwierdzenie nieważności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE (dalej: dyrektywa NEC). Trybunał w całości oddalił skargę Polski na dyrektywę NEC.

    Trybunał nie uwzględnił tym samym zarzutów Polski dotyczących m.in. naruszenia zasady proporcjonalności, które związane były z tym, że wypełnianie zobowiązań w zakresie redukcji emisji będzie implikowało w Polsce koszty rzędu 557 mln euro rocznie, najwyższe wśród innych państw członkowskich.

    Wobec oddalenia przez Trybunał skargi RP, transpozycja dyrektywy NEC i wykonanie wynikających z niej zobowiązań w zakresie redukcji niektórych substancji jest sprawą oczywistą. Jednocześnie informuję, że postanowienia dyrektywy NEC są dopiero przedmiotem transpozycji do prawa krajowego. W Sejmie znajduje się projekt ustawy zmieniającej ustawę o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, który przenosi na grunt tej ustawy regulacje implementujące postanowienia dyrektywy NEC (druk sejmowy 3471).

    Projekt ten wprowadza szereg nowych rozwiązań prawnych, które mają na celu, w pierwszej kolejności, zapewnić przestrzeganie krajowych zobowiązań w zakresie redukcji emisji substancji, w drugiej zaś, jeśli wystąpią określone przesłanki, umożliwią skorzystanie przez Polskę z tzw. mechanizmów elastycznego podejścia, które każdemu państwu członkowskiemu gwarantują przepisy dyrektywy (np. mechanizm kompensowania przekroczeń poziomów redukcji jednej substancji większym poziomem redukcji emisji innych substancji objętych zobowiązaniami).

    W przypadku gdy zastosowanie mechanizmów elastycznego podejścia nie będzie gwarantowało dotrzymywania poziomów redukcji emisji substancji, dyrektywa i w ślad za nią projektowana ustawa przewidują podjęcie skoordynowanych tzw. dodatkowych działań, które zapewnią powrót na realizowaną przez państwo ścieżkę redukcji emisji.

    Działania te nie muszą i raczej nie będą obejmowały instalacji przemysłowych, które z mocy innych przepisów (np. standardy emisyjne wprowadzane decyzjami wykonawczymi BAT) objęte są surowymi ograniczeniami w zakresie emisji zanieczyszczeń. Nakładanie na przedsiębiorstwa przemysłowe, które spełniają już wymagania BATowskie, dodatkowych ograniczeń w zakresie redukcji emisji nieuchronnie prowadziłoby do pogorszenia ich konkurencyjności, co nie leży w interesie państwa i prowadzonej przez Rząd polityki gospodarczej.

    Przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska nie są bezpośrednio powiązane z regulacjami procedowanej przez RM ustawy transponującej dyrektywę NEC. Przepis art. 15 ust. 1 i 4 ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, i w ślad za nim art. 194 ust. 1 pkt 4 Poś, odnosi się do sytuacji, gdy zostają przekroczone krajowe pułapy emisji.

    Krajowe pułapy emisji zgodnie z ustawą o systemie zarządzania emisjami oznaczają maksymalną wielkość emisji, jaka może być wyemitowana na terytorium RP w danym okresie rozliczeniowym, która ma wynikać z przepisów prawa międzynarodowego lub prawa UE. Pułapy tego rodzaju wyznaczają między innymi roczne limity emisji CO2 , które w odniesieniu do tzw. sektorów non-ETS wprowadzają przepisy unijne (np. decyzja wykonawcza KE 2013/634/UE).

    Natomiast krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, które wyznacza dyrektywa NEC, to na gruncie projektu ustawy zmieniającej ustawę o systemie zarządzania emisjami inna kategoria niż krajowe pułapy emisji. Krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, jak wskazano wyżej, powiązane są z innym katalogiem środków zapewniających ich przestrzeganie. Zostały one wskazane w art. 16a-16e projektowanej ustawy.”

    źródło: Ministerstwo Środowiska, Departament Edukacji i Komunikacji

    Ustawa implementująca zapisy dyrektywy NEC tworzy systemowe podstawy prawne Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza dla substancji, dla których określono krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji substancji, to jest związków siarki wyrażonych jako SO2, (w tym trójtlenek siarki, kwas siarkowy i zredukowane związki siarki, takie jak siarkowodór, merkaptany i siarczki dimetylu) oraz tlenki azotu (NO, NO2), niemetanowe lotne związki organiczne (NM LZO), amoniak i pył zwieszony PM2,5.

    Przywołane dokumenty dostępne są na stronach:

    KRAJOWY PROGRAM OGRANICZANIA ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA

    Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 3471)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE

    Aktualności
    • 28
      maj
      Zapraszamy na 3. Europejskie Forum Pelletu połączone z 10. Forum Pelletu. Wydarzenia odbędą się w dniach 12-13 czerwca 2025 r. w Gdyni. Organizowane przez Magazyn Biomasa Forum Pelletu to miejsce spotkań producentów i dystrybutorów pelletu i kotłów pelletowych, dostawców technologii, przedstawicieli sektora energetycznego i ciepłowniczego, a także samorządów i stowarzyszeń branżowych.  Wydarzenie będzie miejscem wymiany aktualnych informacji na temat innowacji technologicznych, nowych trendów i prognoz dla europejskich rynków pelletu. Program konferencji obejmuje następujące zagadnienia: Europejskie regulacje dla pelletu drzewnego Zmiany w certyfikacji pelletu  Polski rynek pelletu w Europie – interakcje z innymi państwami Rynek urządzeń grzewczych na pellet w Polsce – stan aktualny i prognozy rozwoju Szczegółowe informacje są dostępne na stronie https://magazynbiomasa.pl/forum-pelletu
    • 05
      maj
      W minionym tygodniu zostały opublikowane roczne oceny jakości powietrza za rok 2024 – kluczowe dokumenty dla końcowego etapu procesu inwestycyjnego (uzyskania pozwolenia zintegrowanego lub pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza). Wskazane w raportach obszary przekroczeń standardów jakości powietrza, które zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska determinują konieczność przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego dla instalacji nowych lub zmienianych w sposób istotny, będą obowiązywały przez rok, do momentu opublikowania rocznej oceny jakości powietrza za rok 2025 (30.04.2026). Raporty dla poszczególnych województw i szczegółowe informacje o systemie rocznych ocen w kontekście postępowań kompensacyjnych przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza
    • 23
      kwiecień
      Zapraszamy na 8. edycję Kongresu Biometanu, która odbędzie się 20-21 maja 2025 w Poznaniu. Kongres będzie znakomitą okazją do oceny sytuacji w branży, w szczególności w kotekście przyszłości jaka czeka rynek biometanu. Kongres jest zorganizowany w formule Conference&Expo, tworząc przestrzeń zarówno do poznania uwarunkowań rynku biometanu w Polsce oraz dotychczasowych doświadczeń prowadzących instalacje, jak i oferty dostawców technologii.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Smart City FORUM 11-12 czerwca 2025 w Rzeszowie
    Forum Pelletu 12-13 czerwca 2025 Gdynia
    obliczenia śladu węglowego
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    JRC: High resolution assessment of air quality and health in Europe under different climate mitigation scenarios (6.6.2025)

    Instrat: Fundusz Modernizacyjny dla regionów wykluczonych z FST – co dalej z pomocą dla Turowa, Lubelszczyzny, Kozienic czy Połańca? (5.6.2025)

    IOŚ: Konferencja dot. wdrażania zasad ekoprojektowania w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) i opracowywaniu Cyfrowych Paszportów Produktowych oraz ocenie cyklu życia produktu – LCA (5.6.2025)

    EPA [niedoszacowanie odległości, na jaką niebezpieczne chemikaliów mogą się rozprzestrzenić w powietrzu w najgorszym scenariuszu uwolnienia] fines Valero Wilmington Refinery for chemical safety violations (4.6.2025)

    JRC: Konkurencyjność fotowoltaiki słonecznej w Unii Europejskiej (4.6.2025)

    EEA: Average CO2 emissions from new cars and new vans slightly increased in 2024 (4.6.2025)

    ETO: Jak sprawić, by dojazdy do pracy w UE były bardziej zrównoważone (30.5.2025)

    GIOŚ: Spotkanie Zespołu Eksperckiego ds. Zanieczyszczeń Przemysłowych w ramach IMPEL (28.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Uproszczenie unijnej granicznej opłaty węglowej. Rada ustala stanowisko negocjacyjne (27.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Emisje samochodowe CO₂: Rada aprobuje dodatkową elastyczność dla producentów (27.5.2025)

    INCITE: First sectoral workshop looks into innovative techniques in the Iron and Steel European industry (26.5.2025)

    EEA: EU Emissions Trading System ETS data viewer (18.5.2025)

    JRC: Zharmonizowane zasady obliczania śladu węglowego modułów fotowoltaicznych w kontekście dyrektywy UE w sprawie ekoprojektu (15.5.2025)

    JRC: Pipelines for hydrogen transport – A review of integrity and safety challenges (12.5.2025)

    KOBiZE: CAKE ponownie z najtrafniejszą krótkoterminową prognozą dotyczącą cen uprawnień do emisji EUA (7.5.2025)

    WIOŚ w Warszawie: Współpraca WIOŚ z organami samorządu terytorialnego: WIOŚ w Warszawie przedstawił analizę działań realizowanych w powiecie gostynińskim (7.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Emisje samochodowe CO₂ – Rada nie wprowadza zmian do wniosku Komisji (7.5.2025)

    U.S. EPA: Administrator Zeldin in The Hill - “EPA is rejecting the false choice between environmental stewardship and economic prosperity” (2.5.2025)

    JRC: European Research and Innovation in Zero-Emission Heavy-Duty Road Transport (2.5.2025)

    EEA: EU Emissions Trading System ETS data viewer (30.4.2025)

    EPA [CCS] and Texas Railroad Commission Sign Memorandum of Agreement on Geologic Storage of Carbon Dioxide (29.4.2025)

    EEA: PFAS polymers in focus: supporting Europe’s zero pollution, low-carbon and circular economy ambitions (29.4.2025)

    U.S. EPA [PFAS] Administrator Zeldin Announces Major EPA Actions to Combat PFAS Contamination (28.4.2025)

    EPA [transport] Addresses E-10 Standards, Allows for Nationwide Year-Round E15 Sales (28.4.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Characterization of tire wear particle emissions from different-mileage passenger cars

    High-resolution PM2.5 retrieval using Gaofen-1 WFV camera data

    Seasonal and wildfire biomass burning impact on gas-fuel heated northern European megacity: brown carbon apportionment

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1131 z dnia 26 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 691/2011 w odniesieniu do inwestycji w łagodzenie zmiany klimatu i wprowadzające klasyfikację celów środowiskowych (4.6.2025)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2024 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (4.6.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1046 z dnia 26 maja 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Szwecję na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą jęczmienia, bobu, rzepaku, żyta, pszenżyta, pszenicy zwyczajnej i groszku łąkowego w tym państwie członkowskim (28.5.2025)

    Komunikat Komisji – Wytyczne w zakresie celów dotyczących stosowania paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego w sektorach przemysłu i transportu (27.5.2025)

    Zalecenie Komisji UE 2025/1021 z dnia 22 maja 2025 r. w sprawie ubóstwa transportowego: jak zapewnić przystępną cenowo, dostępną i sprawiedliwą mobilność (26.5.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 24 marca 2025 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Danii, Niemiec, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii, Finlandii i Szwecji do rejestru Unii (26.5.2025)

    Decyzja Rady UE 2025/868 z dnia 23 kwietnia 2025 r. w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na dwunastej sesji Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków o przedłużenie szczególnych wyłączeń oraz wniosków o zmianę załącznika A do tej konwencji (12.5.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Przyszłość przemysłu Unii Europejskiej w obliczu wysokich cen energii i kosztów transformacji (30.4.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego UE 2019/1842 ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności (22.4.2025)