Emisja pyłu z dróg nieutwardzonych | Pylenie drogi - jak ograniczyć?

    Pył z drogi: przyczyny emisji

    Szczególnie wysoka uciążliwość pylenia dróg dotyczy nawierzchni nieutwardzonych, takich jak drogi gruntowe, drogi z tłucznia, nazywane również drogami szutrowymi, drogi wykonane z kruszonego gruzu oraz drogi żużlowe. W przeciwieństwie do dróg utwardzonych (asfaltowych, betonowych, brukowanych) struktura warstwy wierzchniej drogi nieutwardzonej jest zaburzana przy każdorazowym przejeździe pojazdu. Pod wpływem nacisku kół luźne ziarna nawierzchni przemieszczają się względem siebie. Wolny materiał z nawierzchni nieutwardzonej jest unoszony w wyniku podciśnienia wytwarzanego przez odrywającą się powierzchnię opon. Jest również podnoszony z powierzchni drogi na bieżniku kół, a ziarna o małej średnicy są bezpośrednio porywane przez ruch powietrza wywołany poruszającym się pojazdem. Mechanizmy te prowadzą do powstawania znacznych emisji pyłu, sprawiając że ruch po drodze nieutwardzonej może być poważnym problemem zarówno w użytkowaniu drogi, jak i jej oddziaływaniu na bezpośrednią okolicę.

    Nawierzchnie nieutwardzone stosuje się powszechnie na następujących rodzajach dróg:

    - docelowych drogach gminnych o małym natężeniu ruchu (głównie na obszarach wiejskich),

    - drogach tymczasowych (w czasie remontu lub przebudowy dróg, w okresie budowy osiedli mieszkaniowych, na obrzeżach osiedli),

    - drogach transportowych i technologicznych (na terenach przemysłowych, w kopalniach i kamieniołomach, jako drogi dojazdowe do baz transportowych, hurtowni, itd.).

    Czynniki decydujące o emisji

    Wielkość emisji pyłu z drogi zależy od kilku czynników: zawartości cząstek drobnych w materiale nawierzchni, stopnia zagęszczenia materiału nawierzchni, wilgotności nawierzchni, prędkości i masy poruszających się po drodze pojazdów oraz od natężenia ruchu. Podstawowym parametrem służącym do charakteryzowania potencjału emisji z drogi nieutwardzonej jest udział w materiale nawierzchni cząstek drobnych o średnicy ziaren mniejszej niż 75 µm (silt content, Sc, s). Według poradnika opracowanego przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska US EPA Emissions Factors & AP 42, Compilation of Air Pollutant Emission Factors, 13.2.2 Unpaved Roads, U.S. Environmental Protection Agency, 12.2006 zawartość cząstek drobnych waha się od 0,2% do 29% dla dróg wewnątrzzakładowych oraz od 1,8% do 35% dla dróg publicznych. Poniżej przedstawiamy zdjęcia wybranych dróg nieutwardzonych w Polsce (publicznych) wraz z wartościami parametru Sc.

    pylenie drogi

    Fot. 1. Płock - Nowe Gulczewo, ul. Bohuna. Sc = 3,2%

    pył droga

    Fot. 2. Bydgoszcz, ul. Osiedle Rzemieślnicze. Sc = 2,1%

    pył z drogi

    Fot. 3. Gdańsk - Osowa, ul. Międzygwiezdna. Sc = 7,5%

    pylenie dróg

    Fot. 4. Wrocław, ul. Ubocze. Sc = 4,8%

    Szczegółowy skład granulometryczny materiału z nawierzchni ww. dróg, obejmujący frakcje odpowiedzialne za emisję pyłu zawieszonego PM2,5 oraz PM10, jak również udział ziaren spoza zakresu Sc przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Średnica ziaren

    Procent masowy frakcji [%]

    Bydgoszcz, ul. Osiedle Rzemieślnicze

    Gdańsk - Osowa,
    ul. Międzygwiezdna

    Płock - Nowe Gulczewo, ul. Bohuna

    Wrocław,
    ul. Ubocze

    0,010 - 2,5 µm

    0,16

    0,58

    0,12

    0,28

    2,5 - 10,0 µm

    0,29

    1,82

    0,34

    0,6

    10,0 - 20,0 µm

    0,2

    1,7

    0,3

    0,55

    20,0 - 40,0 µm

    0,58

    2,08

    0,81

    1,41

    40,0 - 75,0 µm

    0,84

    1,33

    1,61

    1,94

    0,010 - 75,0 µm (Sc)

    2,1

    7,5

    3,2

    4,8

    0,075 - 0,15 mm

    10,44

    13,23

    6,59

    9,47

    0,15 - 0,25 mm

    8,68

    12,17

    5,14

    10,62

    0,25 - 0,5 mm

    21,95

    17,14

    14,07

    26,75

    0,5 - 1 mm

    17,28

    17,69

    17,15

    15,79

    1 - 2 mm

    9,54

    17,39

    17,42

    10,02

    2 - 4 mm

    13,73

    12,79

    22,63

    14,61

    > 4 mm

    16,32

    2,08

    13,83

    7,97

    Przedstawione wartości uziarnienia materiału uzyskano na podstawie pomiarów: metodą sitową w zakresie 75 µm ÷ > 4 mm; metodą dyfrakcji laserowej w zakresie < 75 µm.
     

    Wilgotność nawierzchni drogi

    Drugim podstawowym parametrem decydującym o emisji pyłu z drogi nieutwardzonej jest wilgotność materiału. Przy dostatecznie wysokiej wilgotności (wilgotności granicznej) siły adhezji i wzrost ciężaru cząstek stałych uniemożliwiają emisję pyłu lub ograniczają ją do poziomu, przy którym nie jest widoczna. Szybkość wysychania nawierzchni drogi nieutwardzonej zależy od wielu czynników, między innymi od spójności materiału, grubości warstwy luźnego materiału i warunków meteorologicznych. Poniżej przedstawiamy wykres ilustrujący dobową zmienność wilgotności nawierzchni drogi szutrowej.

    emisja z drogi

    emisja z dróg

    W wybranym dniu kampanii pomiarowej najwyższą wartość wskaźnika wilgotności odnotowano o godzinie 6 rano. Zmierzona wartość wynosiła 0,59 % i była niższa od wartości granicznej, charakterystycznej dla testowego odcinka drogi szutrowej, wynoszącej około 0,62 %. W tych warunkach pogodowych ruch po analizowanej drodze powoduje widoczną emisję pyłu w ciągu całego dnia.

    Znaczne wahania wilgotności materiału nawierzchni drogi są związane ze zmianami warunków pogodowych – opadami deszczu i wzrostem wilgotności powietrza. Poniżej przedstawiamy fragment rocznej charakterystyki wilgotności nawierzchni nieutwardzonej.

    jak ograniczyć pylenie z drogi

    Dane o wilgotności materiału na powierzchni drogi w dniach, w których emisja pyłu była widoczna zaznaczono kolorem czerwonym. Kolorem zielonym zaznaczono wartości wilgotności w dniach bez widocznej emisji pyłu. Przebieg zmienności wilgotności oraz opadów atmosferycznych obrazuje ogół zjawisk zachodzących w materiale na powierzchni drogi nieutwardzonej, w tym migrację wilgoci w głąb warstwy wierzchniej i wysychanie warstwy.

    Model obliczeniowy emisji

    W obliczeniach emisji z dróg nieutwardzonych powszechnie wykorzystywana jest metodyka opracowana przez US EPA, zawarta w poradniku Emissions Factors& AP 42, Compilation of Air Pollutant Emission Factors,13.2.2 Unpaved Roads. Emisję chwilową związaną z ruchem pojazdów po drogach wewnątrzzakładowych określa zależność:

    jak ograniczyć emisję z dróg

    gdzie:

    EF – wskaźnik emisji (g/VKT; VKT- vehicle kilometer traveled),

    k – współczynnik korekcyjny (TSP, PM10, PM2,5),

    s – zawartość w materiale na powierzchni drogi cząstek drobnych - o średnicy ziaren mniejszej, równej 75 μm (%),

    a, b – stałe wykładnicze, wyznaczone w sposób empiryczny

    W – średnia masa pojazdu (Mg).

    Emisję chwilową związaną z ruchem pojazdów po drogach publicznych (głównie pojazdów lekkich, do 4,5 Mg masy całkowitej) określa zależność:

    emisja z drogi obliczenia

    gdzie:

    EF – wskaźnik emisji (g/VKT; VKT- vehicle kilometer traveled),

    k – współczynnik korekcyjny (TSP, PM10, PM2,5),

    s – zawartość w materiale na powierzchni drogi cząstek drobnych - o średnicy ziaren mniejszej, równej 75 μm (%),

    a, c, d – stałe wykładnicze, wyznaczone w sposób empiryczny,

    S – średnia prędkość pojazdów (mph),

    M – wilgotność nawierzchni (%),

    C – wskaźnik emisji z silników spalinowych, ścierania hamulców i opon.

    Emisja roczna powinna natomiast uwzględniać warunki meteorologiczne panujące na danym obszarze, według następującej zależności:

    drogi nieutwardzone

    gdzie:

    Eext – średnioroczny wskaźnik emisji uwzględniający łagodzenie emisji w ciągu roku w wyniku opadów atmosferycznych,

    P – liczba dni w roku z opadem atmosferycznym nie mniejszym niż 0,254 mm.

    Skalę emisji z przykładowej drogi wewnątrzzakładowej (transportowej) o nawierzchni szutrowej przedstawia tabela:

    pył z drogi

    Skalę emisji z przykładowej publicznej drogi tymczasowej o nawierzchni szutrowej przedstawia tabela:

     jak ograniczyć pylenie z drogi nieutwardzonej

     Wpływ emisji na stan zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego

    Ocena oddziaływania emisji z dróg nieutwardzonych na jakość powietrza atmosferycznego jest zagadnieniem skomplikowanym i trudnym. Jest to bowiem emisja bardzo zmienna w czasie (impulsowa). Poniżej przedstawiamy przykład zmienności stężenia pyłu w powietrzu w bezpośrednim sąsiedztwie wewnątrzzakładowej drogi tłuczniowej, przy pojedynczym przejeździe samochodu ciężarowego. Charakterystyka obserwowanej imisji obejmuje różne poziomy wilgotności nawierzchni oraz prędkości przejazdu. Z uwagi na wysoki poziom koncentracji pyłu w powietrzu stężenia wyrażono w mg/m3 (tys. µg/m3).

    pył z drogi kamieniołom

    Rys. Zmiany stężenia pyłu całkowitego (TSP) na drodze technologicznej, w zależności od stopnia nawilżenia nawierzchni (tłuczniowej) oraz szybkości ruchu pojazdu.

    Źródło: Stefanicka M., Techniczne metody ograniczania zapylenia w zakładach kruszyw i ocena ich skuteczności, Mining Science, vol. 20, 2013, 71−85; Wydział Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii, Instytut Górnictwa Politechniki Wrocławskiej

    Ocena oddziaływania emisji z drogi nieutwardzonej na podstawie obowiązujących normatywów jakości powietrza wymaga zastosowania modelu uśredniającego emisję do wartości godzinowych, np. przedstawionego powyżej modelu US EPA oraz obliczeń rozprzestrzeniania substancji w powietrzu. Wykorzystując metodykę zawartą w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 16, poz. 87) oraz model drogi CALINE3 zawarty w programie obliczeniowym Operat FB, dla analizowanej tymczasowej drogi miejskiej, eksploatowanej przez okres jednego miesiąca uzyskujemy następujące poziomy stężeń:

    pył z drogi zanieczyszczenie powietrza

    Wydruk z programu Operat FB. Model drogi CALINE3: strefa mieszania 10 m, wysokość warstwy mieszania 1000 m.

    Aktualności
    • 09
      grudzień
      Stronę opisującą konkluzje BAT zaktualizowaliśmy o decyzję Komisji dla kuźni i odlewni opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 6 grudnia. Terminy (analizy warunków pozwolenia zintegrowanego i dostosowania instalacji) oraz link do Decyzji Wykonawczej Komisji (UE) 2024/2974 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do sektora kuźni i odlewni znajduje się na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/182/konkluzje-bat  
    • 29
      listopad
      Na stronie GIOŚ został opublikowany zbiorczy raport krajowy z wynikami pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach Polski za lata 2019-2023. Raport obejmuje następujące zanieczyszczenia: PM10, PM2,5, b(a)p, NO2, NOX, a także SO2, CO, benzen, ołów, arsen, kadm, nikiel i ozon. W raporcie w bardzo przystępny sposób przedstawiono dla każdego zanieczyszczenia klasyfikację stref na podstawie pięcioletniej oceny jakości powietrza z roku 2024 oraz zmianę klasyfikacji stref w odniesieniu do oceny z roku 2019 (poniżej na przykładzie PM10): Wykorzystane w raporcie kryteria oceny jakości powietrza odnoszą się do obecnego stanu prawnego przed implementacją bardziej rygorystycznych wartości, które określa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Zbiorczy raport krajowy „Pięcioletnia ocena jakości powietrza w strefach w Polsce wykonana za lata 2019-2023 według zasad określonych w art. 88 ustawy – Prawo ochrony środowiska” jest dostępny na stronie https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/content/show/1005263
    • 12
      listopad
      W minionym tygodniu został opublikowany raport Fundacji WiseEuropa dotyczący finansowania CCUS (Carbon Capture Utilization and Storage). W raporcie opisano koszty przykładowych projektów CCS dla kluczowych gałęzi przemysłu. Omówiono również możliwości finansowania przy obecnym poziomie cen uprawnień do emisji ETS oraz kilka schematów wsparcia, w tym CCD (Carbon Contract for Difference). Raport jest dostępny na stronie https://ccus.pl/raport-finansowanie-rozwoju-technologii-ccus-w-polsce/
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    Eurogrupa: „Rola ministerstw finansów w zielonej transformacji” (06.12.2024)

    EPA’s [roczny raport działalności kontrolnej EPA] Annual Enforcement and Compliance Assurance Results Include Strongest Outcomes Since 2017 (05.12.2024)

    EEA: Southern Hemisphere ozone hole area (05.12.2024)

    EEA: Maximum ozone hole extent over the southern hemisphere, from 1979 to 2024 (05.12.2024)

    EPA [tlenek etylenu] Settles Alleged Clean Air Act Violations with BCP Ingredients Inc. in Verona, Missouri (03.12.2024)

    WIOŚ w Warszawie: Inspektorzy WIOŚ w Warszawie wspierali KAS, SCS i OLAF podczas działań w ramach międzynarodowej operacji wymierzonej w nielegalny handel gazami chłodniczymi (03.12.2024)

    EPA [emisje z budowy i eksploatacji farm wiatrowych] New England accepting public comment on Draft Title V air permits for two offshore wind farm projects (02.12.2024)

    EPA [wsparcie redukcji emisji przemysłowych] Announces Over $1 Million in Grants to Help Businesses in Nevada Prevent Pollution (26.11.2024)

    EPA [transport] Report Shows US Fuel Economy Hits Record High and CO2 Emissions Reach a Record Low (25.11.2024)

    EU-BRITE: The drawing up of the BAT reference document (BREF) for landfills, henceforth referred to as the ‘LAN BREF’ has started with the activation of the Technical Working Group (TWG) on 22 November 2024 (22.11.2024)

    EPA [obowiązek stosowania SCR dla turbin gazowych] Proposes Tighter Limits on Harmful NOx Emissions from New Stationary Combustion Turbines to Better Protect Nearby Communities (22.11.2024)

    JRC: Designing more sustainable products: 18 categories with high potential (22.11.2024)

    GIOŚ: Pięcioletnia ocena jakości powietrza w strefach w Polsce wykonana za lata 2019-2023 - zbiorczy raport krajowy z wynikami oceny (21.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej zatwierdza unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych i składowania dwutlenku węgla w produktach (19.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej [ESG] Ratingi środowiskowe, społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego (19.11.2024)

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/KOBiZE/IOŚ-PIB dotyczącą możliwości łączenia systemu EU ETS z innymi globalnymi systemami opartymi na mechanizmach „carbon pricing” (19.11.2024)

    JRC: Forest Fires in Europe, Middle East and North Africa 2023 (19.11.2024)

    EPA [emisje z urządzeń na farmach wiatrowych] New England issues a Draft OCS Air Permit for new offshore wind farm project (15.11.2024)

    EPA [reaktywność ozonu z dodatkami stosowanymi w produkcji opon] Issues Advance Notice of Proposed Rulemaking to Protect Salmon from Chemical Used in Rubber Products (14.11.2024)

    EPA [emisje LZO ze strzępiarek złomu] enforcement action resolves alleged Clean Air Act violations by Topsham, Maine company (13.11.2024)

    EPA [stawki opłat za ponadnormatywne emisje metanu] Finalizes Rule to Reduce Wasteful Methane Emissions and Drive Innovation in the Oil and Gas Sector (12.11.2024)

    EPA [SF6] Announces Rowan University to Receive $350,000 award Grant to Help Businesses Prevent Pollution as Part of Investing in America Agenda (12.11.2024)

    KOBiZE: Konsultacje publiczne projektów rozporządzeń wykonawczych Komisji dot. statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM oraz rejestru CBAM (12.11.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Data imbalance causes underestimation of high ozone pollution in machine learning models: A weighted support vector regression solution

    Influence of changes in anthropogenic and natural sources on global aerosol optical depth during COVID-19 lockdown: Ground-based observations, satellites, models

    Explainable hybrid deep learning framework for enhancing multi-step solar ultraviolet-B radiation predictions

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2974 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do sektora kuźni i odlewni (06.12.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/3012 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram certyfikacji trwałego pochłaniania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych oraz składowania dwutlenku węgla w produktach (06.12.2024)

    Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów – Stan regionów i miast w UE oraz wytyczne polityczne dla Komisji Europejskiej na lata 2024–2029 (04.12.2024)

    Decyzja Komisji UE 2024/2951 z dnia 29 listopada 2024 r. w sprawie liczby uprawnień w całej Unii, które mają zostać wydane na 2027 r. w ramach EU ETS w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych (03.12.2024)

    Decyzja delegowana Komisji UE 2024/2985 z dnia 24 września 2024 r. w sprawie jednostronnego włączenia przez Niderlandy sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (03.12.2024)

    Decyzja delegowana Komisji UE 2024/2986 z dnia 24 września 2024 r. w sprawie jednostronnego włączenia przez Austrię sektorów do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (03.12.2024)

    Zalecenie Rady z dnia 21 października 2024 r. w sprawie polityki gospodarczej, polityki budżetowej, polityki zatrudnienia i polityki strukturalnej Polski (29.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wodór – infrastruktura, potrzeby rozwojowe, finansowanie, zastosowanie i ograniczenia (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Jaka polityka UE jest potrzebna, aby zapewnić sprawiedliwą, zrównoważoną, większą i odporniejszą konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarki z myślą o realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Jak dostosować Zielony Ład, by był adekwatny do celów (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Finansowanie działań w związku ze zmianą klimatu: nowy plan działania na rzecz osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i celów zrównoważonego rozwoju (28.11.2024)

    Wyrok Trybunału z dnia 9 sierpnia 2024 r. w sprawie E-12/23 – Norwegian Air Shuttle ASA przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (Dyrektywa 2003/87/WE – Art. 12 ust. 2a – Obowiązek zwrotu przydziałów emisji – Krajowe prawo dotyczące niewypłacalności – System handlu emisjami (ETS) – Gazy cieplarniane – Zmiana klimatu (28.11.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (20.11.2024)