Spalanie odpadów i paliw przez osoby fizyczne

    Spalanie odpadów i paliw przez osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami

    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. 2016 poz. 93) określa między innymi rodzaje odpadów które mogą być wykorzystywane jako paliwo. Listę odpadów przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. 2016 poz. 93)

    Rodzaj odpadów wg rozporządzenia Ministra Środowiska  z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. 2014 poz. 1923), jeśli określony inaczej niż w rozp. z dnia 10 listopada 2015 r.

    Rodzaj odpadu

    Kod odpadu

    Warunki dopuszczenia do wykorzystania jako paliwo w procesie odzysku R1 (wykorzystania jako paliwa lub innego środka wytwarzania energii)

    Odpadowa masa roślinna

    02 01 03

    Wytłoki i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych (z wyłączeniem
    02 03 81)

    ex* 02 03 80

    Wytłoki, osady i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych

    (z wyłączeniem 02 03 81)

    Odpady kory i korka

    03 01 01

    Trociny, wióry, ścinki, drewno inne niż wymienione w 03 01 04, z wyłączeniem trocin, wiórów, ścinków pochodzących z obróbki płyt wiórowych

    ex* 03 01 05

    Trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione

    w 03 01 04

    Odpady z kory

    ex* 03 03 01

    Odpady z kory i drewna

    Opakowania z papieru i tektury

    15 01 01

    Dopuszcza się możliwość wykorzystania jako paliwo wyłącznie własnych odpadów – wytworzonych przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą lub  odpadów wykorzystanych wcześniej przez tę osobę lub jednostkę do przeprowadzek).

    Opakowania z drewna

    15 01 03

    Drewno

    17 02 01

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Drewno inne niż wymienione
    w 19 12 06

    19 12 07

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Drewno inne niż wymienione
    w 20 01 37

    20 01 38

    O ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi.

    Odpady drewna z pielęgnacji zadrzewień

    ex* 20 02 01

    Odpady ulegające biodegradacji

    Odpady ulegające biodegradacji

    ex* 20 03 02

    Odpady z targowisk

    Kartony

    ex* 20 03 02

    Dopuszcza się możliwość

    wykorzystania jako paliwo wyłącznie własnych odpadów – wytworzonych przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą lub odpadów wykorzystanych wcześniej przez tę osobę lub jednostkę organizacyjną do przeprowadzek.

    Odpady z targowisk

    * kod z oznaczeniem ex obejmuje wyłącznie odpady określone w kolumnie pierwszej, wyodrębnione z rodzaju odpadu określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3  ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach

    Rozporządzenie z dnia 10 listopada 2015 r. było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. Nr 75, poz. 527 oraz z 2008 r. Nr 235, poz. 1614), w którym do wykorzystania jako paliwo dopuszczono następujące rodzaje odpadów:

    • 02 01 07 odpady z gospodarki leśnej
    • 03 01 01 odpady kory i korka
    • ex 03 01 05 trociny, wióry, ścinki, drewno inne niż wymienione w 03 01 04
    • ex 03 03 01 odpady z kory
    • 17 02 01 drewno (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • 19 12 01 papier i tektura
    • 19 12 07 drewno inne niż wymienione w 19 12 06 (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • 20 01 01 papier i tektura
    • 20 01 38 drewno inne niż wymienione 20 01 37 (o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi)
    • ex 20 03 02 odpady ulegające biodegradacji, kartony

    Równolegle z omawianym rozporządzeniem z dnia 10 listopada 2015 r. obowiązuje ustawa Prawo ochrony środowiska, w której zmiany mające na celu wprowadzenie możliwości ograniczenia rodzajów spalanych paliw wprowadziła ustawa antysmogowa (ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska; Dz. U. poz. 1593). Na jej podstawie Sejmik Województwa Małopolskiego w dniu 15 stycznia 2016 r. przyjął uchwałę Nr XVIII/243/16 w sprawie wprowadzenia na obszarze Gminy Miejskiej Kraków ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.

    Uchwała przewiduje zakaz spalania innych paliw niż paliwa gazowe oraz lekki olej opałowy i wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. Treść uchwały stanowi:

    § 1

    „W celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i na środowisko, wprowadza się w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Kraków ograniczenia określone niniejszą uchwałą.”

    § 2

    „Rodzaje instalacji, dla których wprowadza się ograniczenia w zakresie ich eksploatacji to instalacje, w których następuje spalanie paliw w rozumieniu art. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.), w szczególności kocioł, kominek i piec, jeżeli:”

    „1) dostarczają ciepło do systemu centralnego ogrzewania lub

    2) wydzielają ciepło poprzez:

    a) bezpośrednie przenoszenie ciepła lub

    b) bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z przenoszeniem ciepła do cieczy lub

    c) bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z systemem dystrybucji gorącego powietrza.”

    § 3

    „Podmiotami dla których wprowadza się ograniczenia są podmioty eksploatujące instalacje wskazane w § 2.”

    § 4

    „W instalacjach wskazanych w § 2 dopuszcza się wyłącznie stosowanie następujących rodzajów paliw:”

    „1) gazu ziemnego wysokometanowego lub zaazotowanego (w tym skroplonego gazu ziemnego), propan-butanu, biogazu rolniczego lub innego rodzaju gazu palnego,

    2) lekkiego oleju opałowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1728 z późn. zm.).”

    § 5

    „Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Małopolskiego.”

    § 6

    „1. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

    2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r.”

    Pokaż uzasadnienie.

    Aktualności
    • 19
      luty
      W minionym tygodniu na stronie Biura IPPC został zamieszczony BREF dla rzeźni, przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i/lub jadalnych produktów ubocznych. Dokument zastępuje wcześniejszą wersję z roku 2005 i uwzględnia, między innymi konkluzje BAT zawarte w decyzji wykonawczej Komisji 2023/2749 z dnia 11 grudnia 2023 r. BREF jest dostępny na stronie: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/ (SA) lub bezpośrednio pod adresem: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/2024-02/SA%20BREF.pdf
    • 13
      luty
      W minionym tygodniu opublikowane zostało oficjalne stanowisko Komisji w sprawie wychwytywania, składowania i wykorzystywania CO2 pochodzącego z emisji przemysłowych, tak zwana „Strategia zarządzania węglem przemysłowym”. Zdaniem Komisji wychwytywanie dwutlenku węgla z odgazów przemysłowych, a następnie jego podziemne składowanie (CCS - Carbon Capture and Storage) i/lub wykorzystywanie (CCU - Carbon Capture and Utilization) jest  niezbędne do osiągnięcia celów klimatycznych. Wśród branży, które ze względu na brak możliwości ograniczenia emisji CO2 mogą być szczególnie „zainteresowane” technologią CCS wymienia się produkcję cementu, stali, spalanie odpadów, produkcję energii elektrycznej i ciepła, spalanie gazu ziemnego oraz procesy rafineryjne. Zdaniem Komisji skala CCS w Unii Europejskiej powinna osiągnąć do roku 2030 co najmniej 50 mln Mg CO2/rok (do roku 2040 - 280 mln Mg/rok, a do roku 2050 - 450 mln Mg/rok). Zaproponowane przez Komisję poziomy są bardzo ambitne, zwłaszcza w kontekście opisanych Komunikacie braków w wielu obszarach, począwszy od zasadności ekonomicznej i ryzyka inwestycyjnego, poprzez brak norm jakościowych wychwyconego CO2, aż do braku podstaw systemowych planowania sieci gazociągów przesyłowych w Europie. Nie wydaje się jednak, aby konieczność masowego wdrożenia CCS była możliwa do uniknięcia. Znajdujący się pod poniższym linkiem komunikat zawiera wyniki ogólnej oceny potrzeb i uwarunkowań CCUS, jednak nie obejmuje niektórych ważnych zagadnień technicznych i środowiskowych, np. braku konkluzji BAT dla CCS. Komunikat Komisji jest dostępny pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2024%3A62%3AFIN&qid=1707312980822
    • 31
      styczeń
      Na stronie KOBiZE został opublikowany komunikat na podstawie informacji Komisji Europejskiej z dnia 29 stycznia br. o możliwości wydłużenia terminu złożenia sprawozdania CBAM za IV kwartał 2023 r. w związku z problemami technicznymi systemu sprawozdawczego. Od 1 lutego w rejestrze przejściowym zostanie udostępniona nowa funkcja, umożliwiająca wnioskowanie o złożenie sprawozdania z opóźnieniem (request delayed submission), która ma zapewnić dodatkowych 30 dni na złożenie raportu CBAM. Szczegółowe informacje są dostępne na stronach: - KE: https://taxation-customs.ec.europa.eu/news/technical-issues-related-cbam-transitional-registry-and-import-control-system-2-ics2-2024-01-29_en - KOBiZE: https://www.kobize.pl/pl/article/aktualnosci-2024/id/2555/mechanizm-cbam-zlozenie-sprawozdania-po-terminie-31-stycznia-2024-r
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    CBAM (KE): Carbon pricing and CBAM support long-term investment needed for green transition (22.02.2024)

    EEA: National Emission reduction Commitments Directive – Policies and Measures (PaMs) to reduce air pollutants emissions (22.02.2024)

    EEA: Historical and projected greenhouse gas emissions for the waste sector, MtCO₂e, EU-27 (22.02.2024)

    EPA [biopaliwa], DOE announce $9.4M to spur development of advanced biofuels as part of President Biden’s Investing in America agenda (22.02.2024)

    U.S. EPA [nowatorska powłoka z nanomateriału na filtrze powietrza w pomieszczeniach Clean Air firmy Metalmark] Breathe. Boston firm wins EPA clean indoor air challenge (22.02.2024)

    EPA [samozapłon składowiska odpadów] Finds Chiquita Canyon Landfill Presents Imminent and Substantial Endangerment to Nearby Communities (22.02.2024)

    EEA: Better links between waste management, circular economy and climate change mitigation measures can boost greenhouse gas emission reductions (22.02.2024)

    EPA [filtr tkaninowy Kokon do oczyszczania powietrza w pomieszczeniach] announces winners of Cleaner Indoor Air During Wildfires Challenge (20.02.2024)

    EEA: Peak and 2100 concentrations of total greenhouse gases in the atmosphere consistent with a 67% probability of keeping the average global temperature increase below 1.5°C or 2°C (20.02.2024)

    EEA: Observed trends in total greenhouse gas concentration levels between 1860 and 2021, considering all greenhouse gases and other forcing agents including aerosols (20.02.2024)

    IOŚ-PIB: Seminarium „Monitoring chemizmu opadów atmosferycznych i ocena depozycji atmosferycznej do 2023 i od 2024 roku – 23 lutego w godzinach 10:00-11:00 ” (17.02.2024)

    U.S. EPA [rozwój cieci monitoringowej jakości powietrza] Biden-Harris Administration announces nearly $83 million in funding to expand air quality monitoring across the nation as part of Investing in America agenda (16.02.2024)

    EPA [odpylanie młynów zbożowych] Corn milling company officials sentenced to federal prison for their role in deadly explosion that killed five workers (16.02.2024)

    IOŚ-PIB: Zapraszamy na FAIRMODE PLENARY MEETING oraz VIII CAMS POLICY USER WORKSHOP (15.02.2024)

    EPA releases 2023 power plant emissions data (15.02.2024)

    IPPC Bureau: The revised Best Available Techniques (BAT) Reference Document (BREF) for Slaughterhouses, Animal By-products and/or Edible Co-products Industries has been published (14.02.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] releases 2023 update to Equity Action Plan, outlines new commitments to advance equity (14.02.2024)

    EPA [metan] to hold webinars on final rule to reduce methane from oil and natural gas operations (14.02.2024)

    EPA [metan] and DOE announce intent to fund projects to reduce methane emissions from the oil and natural gas sectors as part of President Biden’s Investing in America agenda (09.02.2024)

    EPA [pochłanianie CO2] and New England Aquarium spotlight the sunken treasure of Blue Carbon in climate resilience (08.02.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Requires Leprino Foods Company in Tracy, Calif., to Improve Chemical Safety (08.02.2024)

    GIOŚ: PRTR - Pamiętaj o złożeniu sprawozdania za 2023 rok, korzystając z aktualnych jednostek wielkości produkcji (07.02.2024)

    EPA [zmiana średniorocznego standardu stężenia PM2,5 z 12 na 9 µg/m3] finalizes stronger standards for harmful soot pollution, significantly increasing health and clean air protections for families, workers, and communities (07.02.2024)

    JRC: CO2 transport infrastructure: key to achieving climate neutrality by 2050 (06.02.2024)

    KOBiZE: Nowy numer „GO2’50. Klimat. Społeczeństwo. Gospodarka.” Nr 4/2023 (05.02.2023)

    IOŚ-PIB: Katalog dobrych praktyk adaptacyjnych (05.02.2024)

    WIOŚ w Krakowie: Kontrole interwencyjne WIOŚ w 2023 r. (02.02.2024)

    EPA [zanieczyszczenie gleby dioksynami]  Works to Address Dioxin Contamination in Benton, La. (02.02.2024)

    EPA [usuwanie tetrachloroetylenu z gleby] Issues Explanation of Significant Differences for PCE Southeast Contamination Superfund Site in York, Nebraska (02.02.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Two-step AI-aided Bayesian source identification of urban-scale pollution

    Evaluation of Turbulence Depending Drag Coefficient in Plume Rise Model for Fire Smoke Dispersion

    Air pollution removal with urban greenery – Introducing the Vegetation Impact Dynamic Assessment model VIDA

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę UE 2019/1937 i uchylające rozporządzenie UE nr 517/2014 (20.02.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/590 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową i uchylenia rozporządzenia WE nr 1005/2009 (20.02.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 7 grudnia 2023 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Litwy, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Finlandii i Szwecji do dziennika transakcji Unii Europejskiej (20.02.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/564 z dnia 14 lutego 2024 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne, opracowanych na potrzeby rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1187 i rozporządzenia (UE) 2015/1189 (15.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wielopoziomowe zarządzanie na rzecz Zielonego Ładu. W kierunku zmiany rozporządzenia w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu (09.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Europejski Bank Wodoru (09.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozliczania emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych” (06.02.2024)

    Sprawozdanie specjalne 01/2024: Ograniczanie emisji dwutlenku węgla z samochodów osobowych – tempo zmian wreszcie wzrasta, lecz na horyzoncie pojawiają się przeszkody (25.01.2024)

    Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z dnia 15 listopada 2023 r. w odniesieniu do zmiany załącznika I oraz uwzględnienia wyjaśnienia w załączniku IV do umowy 2024/301 (25.01.2024)