Zmiana systemu opłat

    Zagadnienia opisane w tym dziale omawiamy również na organizowanym cyklicznie szkoleniu Specjalista ds. Emisji. Najbliższe szkolenie odbędzie się 23-24 września 2025 r. Zobacz program szkolenia

    Poniżej omawiamy dwie kluczowe zmiany w systemie opłat za emisję do powietrza, to jest wprowadzenie jako podstawy opłaty raportu składanego do KOBiZE oraz zmiany w zakresie art. 60a ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

    Wprowadzenie raportu KOBiZE jako podstawy naliczenia opłaty za emisję substancji do powietrza

    Zgodnie z art. 285 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska w obecnym brzmieniu (tekst jednolity Dz.U. 2021 poz. 1973 z późniejszymi zmianami) opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza ustala się na podstawie wielkości rocznej rzeczywistej emisji, określonej w raporcie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

    Zgodnie z art. 286 ust. 1 podmiot korzystający ze środowiska w terminie, o którym mowa w art. 285 ust. 2 (do dnia 31 marca następnego roku), przedkłada marszałkowi województwa:

    1) wykaz zawierający wykorzystane do ustalenia wysokości opłat informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska, w szczególności o rodzajach substancji wprowadzonych do powietrza i wielkości emisji – w przypadku wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza – oraz o wysokości należnych opłat,

    – z zastrzeżeniem art. 289 ust. 1 (zgodnie z którym nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1, których roczna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza 800 zł. W przypadku gdy roczna wysokość opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1 nie przekracza 100 zł, nie przedkłada się także wykazów, o których mowa w art. 286 ust. 1)

    Zgodnie z art. 286 ust. 3 pkt 1 wykazy, o których mowa w ust. 1, są sporządzane na podstawie  raportu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

    Zgodnie z art. 286 ust. 4. Informacje o wysokości należnych opłat zawarte w wykazach, o których mowa w ust. 1, stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

    Zgodnie z art. 286 ust. 6. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:

    1) sposób przedkładania wykazów, o których mowa w ust. 1, i wymagania z tym związane,

    2) formę i postać wykazów, o których mowa w ust. 1,

    3) wzory wykazów, o których mowa w ust. 1

    – mając na względzie konieczność ustalenia i weryfikacji zakresu korzystania ze środowiska oraz wysokości należnych opłat, a także jednolitego sposobu ich przedstawiania.

    Aktualny wzór wykazu jest określony rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat (Dz.U. 2019 poz. 2443).

    W zakresie gazów i pyłów wprowadzanych do powietrza aktualnie obowiązujące rozporządzenie nie wnosi istotnych zmian względem poprzedniego rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 2527). W dalszym ciągu dane stanowiące podstawę naliczenia opłaty są przyporządkowane źródłom powstawania substancji wprowadzanych do powietrza, dla których określa się:

    - zużycie surowców lub materiałów, albo ilość produktów lub inną wielkość (należy podać wielkość, do której odnosi się wskaźnik emisji, z opisem, czego dotyczy, przykładowo wielkość produkcji lub czas pracy),

    - wskaźnik emisji / wynik pomiaru,

    - wielkość emisji [kg] (w przypadku wyznaczenia wielkości emisji z zastosowaniem wskaźnika emisji, wielkość emisji oblicza się przez pomnożenie wartości wskaźnika emisji i wartości z kolumny „Zużycie surowców, materiałów, ilość produktów lub inna wielkość”,

    - jednostkową stawkę opłaty [zł/kg] i wysokość opłaty [zł].

    Ustanowienie jako podstawy naliczenia opłaty raportu składanego do KOBiZE oraz pozostawienie dotychczasowego sposobu wyznaczania opłaty opartego na iloczynie wskaźnika/wyniku pomiarów i parametru odniesienia skutkuje koniecznością zapewnienia spójności prezentowanych danych. W przypadku nieskomplikowanych źródeł emisji, dla których obliczenia prowadzone są metodami uproszczonymi, np. wynik pomiaru w iloczynie z czasem pracy, i dla których nie ma rozbieżności w klasyfikacji emitowanych substancji, zapewnienie spójności nie będzie problematyczne. Dla wszystkich pozostałych przypadków raportowanie KOBiZE za rok 2019 i kolejne wymaga szczególnej ostrożności, w tym:

    - wyznaczenia emisji w odniesieniu do substancji, dla których określone są stawki opłat, wraz z umożliwieniem wykazania zgodności sum, np. składników pyłu, LZO. Propozycję sposobu analizowania stawek dla substancji, które są różnie klasyfikowane w KOBiZE i systemie opłatowym przedstawiono w Instrukcji generowania wykazu opłatowego w systemie Krajowej bazy – zakładka „Opłaty”

    - podziału emisji raportowanych uprzednio jako wartości wynikowe dla instalacji pomiędzy poszczególne źródła, albo wprowadzenia wskaźników zastępczych umożliwiających z dostateczną zgodnością wyznaczenie emisji jako iloczynu wskaźnika i parametru odniesienia.

    Zmiany w podstawie naliczania opłat nie ingerują w kompetencje i obowiązki marszałków w zakresie weryfikacji opłaty. Zgodnie z art. 288 ust. 1 pkt 2 jeżeli podmiot korzystający ze środowiska, będąc do tego obowiązanym przedłożył wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, ale zamieścił w nim informacje lub dane nasuwające zastrzeżenia – marszałek województwa wymierza, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, opłatę w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu. Brak weryfikacji wielkości emisji, rodzajów substancji, czy parametrów odniesienia przez KOBiZE, czyli akceptacja danych zawartych w raporcie nie jest przeszkodą w naliczeniu opłaty według ustaleń marszałka.

    Zmiany ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji w zakresie art. 60a ust. 2

    Uchylenie art. 60a ust. 2

    Art. 60a ust. 2 został uchylony w ustawie o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz.U. 2016 poz. 2255).

    Kształt art. 60a przed uchyleniem

    Ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2015 r. poz. 2278) zmieniła brzmienie art. 60a ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2015 r. poz. 2273) na następujące:

    „Art. 60a. 1. Do opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, o której mowa w art. 273 ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 56, należnej za okres do dnia 31 grudnia 2018 r. stosuje się przepisy art. 285–288 ustawy zmienianej w art. 56, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

    2. Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza za pierwsze półrocze 2019 r. wnosi się w wysokości 50% opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza należnych za 2018 r.”.

    Wcześniejsze zmiany art. 60a

    W okresie od wprowadzenia art. 60a ust. 2 (w roku 2009) do uchylenia (w roku 2016) art. 60a ust. 2 był zmieniany zgodnie z chronologią przedstawioną poniżej:

    Data graniczna

    Treść art. 60a

    Podstawa

    przed wprowadzeniem
    art. 60a

    przed wprowadzeniem art. 60a

    Dz. U. z 2009 r. Nr 130, poz. 1070
    Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji

    31 grudnia 2010 r.

    Wprowadzenie art. 60a:

    Art. 15.4. Po art. 60 dodaje się art. 60a w brzmieniu:

    „Art. 60a. 1. Do opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, o której mowa w art. 273 ust. 1 pkt 1 ustawy

    zmienianej w art. 56, należnej za okres do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się przepisy art. 285—288 ustawy zmienianej w art. 56, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

    2. Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza za pierwsze półrocze 2011 r. wnosi się w wysokości

    50 % sumy opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza należnych za pierwsze i drugie półrocze

    2010 r.”

    Dz. U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664
    Ustawa z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy — Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

    31 grudnia 2012 r.

    Zmiana art. 60a:

    Art. 2. W ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664) art. 60a—62 otrzymują brzmienie:

    „Art. 60a. 1. Do opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, o której mowa w art. 273 ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 56, należnej za okres do dnia 31 grudnia 2012 r. stosuje się przepisy art. 285—288 ustawy zmienianej w art. 56, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

    2. Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza za pierwsze półrocze 2013 r. wnosi się w wysokości 50 % sumy opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza należnych za pierwsze i drugie półrocze 2012 r.

    Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1657
    Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy — Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji

    31 grudnia 2016 r.

    Zmiana art. 60a:

    Art. 6.2. art. 60a otrzymuje brzmienie:

    „Art. 60a. 1. Do opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, o której mowa w art. 273 ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 56, należnej za okres do dnia 31 grudnia 2016 r. stosuje się przepisy art. 285–288 ustawy zmienianej w art. 56, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

    2. Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza za pierwsze półrocze 2017 r. wnosi się w wysokości 50% sumy opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza należnych za pierwsze i drugie półrocze 2016 r.”;

    Dz. U. z 2012 r. poz. 460
    Ustawa z dnia 13 kwietnia 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

    31 grudnia 2018 r.

    Zmiana art. 60a:

    Art. 2.1. art. 60a otrzymuje brzmienie:

    „Art. 60a. 1. Do opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, o której mowa w art. 273 ust. 1

    pkt 1 ustawy zmienianej w art. 56, należnej za okres do dnia 31 grudnia 2018 r. stosuje się przepisy art. 285–288

    ustawy zmienianej w art. 56, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

    2. Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza za pierwsze półrocze 2019 r. wnosi się w wysokości

    50% opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza należnych za 2018 r.”

    (Dz. U. z 2015 r. poz. 2278)
    Ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji


    usunięcie
    art. 60a ust. 2

    Uchylenie art. 60a ust. 2:

    Art. 17. W ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2015 r. poz. 2273 i 2278 oraz z 2016 r. poz. 266 i 542) wprowadza się następujące zmiany:

    2) w art. 60a uchyla się ust. 2;

    (Dz. U. 2016 poz. 2255)
    Ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców 

     

    Aktualne stawki opłat za gazy i pyły wprowadzane do powietrza oraz zakres ich zastosowania przedstawiamy w zakładce Zmiany stawek opłat.

    Stronę zaktualizowano 30.01.2022 r.

    Aktualności
    • 03
      listopad
      Przypominamy o Targach Technologii Dekarbonizacji, Zeroemisyjności i Zrównoważonego Zarządzania Energią, które odbywają się w dniach 4 - 6 listopada w Nadarzynie. Celem Wydarzenia jest zaprezentowanie technologii redukcji emisji gazów cieplarnianych, przechwytywania i magazynowania CO2 oraz integracji energii z OZE. Przestrzeń Targów obejmuje również innowacje w zarządzaniu energią, materiałach niskoemisyjnych, optymalizacji produkcji i polityce zeroemisyjnej. Strona Wystawcy jest dostępna pod adresem https://decarbonisationexpo.com
    • 31
      październik
      Zapraszamy na SUSTAINABILITY Expo 2025 – Targi Technologii i Rozwiązań dla Zrównoważonego Rozwoju, które odbeda się już w dniach 4–6 listopada 2025 roku Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Targi obejmują niezwykle szeroki zakres tematyczny, od odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej, przez zrównoważone materiały, recykling i gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ), aż po inteligentne miasta (smart cities), elektromobilność oraz zagadnienia ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG). Nie zabraknie także cyfrowych narzędzi wspierających zrównoważony rozwój, między innymi oprogramowania do zarządzania energią i emisjami. Szczegółowe informacje o Wydarzeniu są dostępne na stronie Targów: https://warsawexpo.eu    
    • 20
      październik
      Na stronie GIOŚ opublikowany został Rejestr poważnych awarii w 2024 r. i zdarzeń o znamionach poważnej awarii. W roku 2024 zarejestrowano 37 zdarzeń podanych ocenie wg kryteriów zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. 20 z 37 zdarzeń towarzyszyła emisja do powietrza o istotnej skali, w tym w 4 przypadkach emisja amoniaku. Łącznie w ww. zdarzeniach ewakuowano 776 osób, 12 zostało rannych, 2 osoby zginęły. 10 z 37 zdarzeń wynikało z rozszczelnień instalacji, w tym 4 na połączeniach kołnierzowych. Rejestr poważnych awarii za rok 2024 jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/gios/rok-2024rej
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Kongres CCS CCU 2-3 grudnia 2025 Warszawa
    Kongres Biogazu i Expo 16-17 grudnia 2025 Warszawa
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: Dostęp do rejestru CBAM oraz możliwość składania wniosków o status upoważnionego zgłaszającego CBAM (28.11.2025)

    MKiŚ: CCUS – Ministra Paulina Hennig-Kloska na rozmowach w Norwegii (27.11.2025)

    EEA [coraz większe znaczenie emisji z portów i lotnisk] Better air quality monitoring needed amid rising air pollution from ports and airports (27.11.2025)

    Instrat: Dekarbonizacja przemysłu daleko w tyle za energetyką (27.11.2025)

    EPA [LZO] Issues Final Rule to Extend Unrealistic Biden-era Compliance Deadlines for Oil and Gas Industry, Saves Hundreds of Millions in Costs (26.11.2025)

    JRC: Raport o emisjach gazów cieplarnianych (25.11.2025)

    EPA [energetyka węglowa] Proposes to Extend the Compliance Deadline for Certain Coal-Fired Facilities (25.11.2025)

    JRC: Quantification of Hotspot Methane Emissions Using Sentinel-5P TROPOMI Observations (24.11.2025)

    EPA [przykłady działań U.S. EPA] Delivers Additional 100 Top Environmental Accomplishments, 300 Environmental Wins Now Highlighted Since President Trump Took Office in January (21.11.2025)

    IOŚ: Polskie samorządy w obliczu rosnącego ryzyka klimatycznego. Poradnik ekspertek IOŚ-PIB wskazuje kierunek zmian (21.11.2025)

    MKiŚ: Sejm przyjął ustawę wdrażającą CBAM - tarczę dla polskiego przemysłu (21.11.2025)

    Instrat: Metan kopalniany – czy Polska wyjaśni wątpliwości ws. emisji i ich weryfikacji? (20.11.2025)

    KOBiZE: Komentarz Roberta Jeszke dla BIZNES24 dotyczący aktualnej sytuacji wokół systemu ETS2 (18.11.2025)

    EEA: Municipal waste landfill rates in Europe by country - 2010 and 2023 (18.11.2025)

    IOŚ: Dziura ozonowa – co się z nią stało? (18.11.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada odracza do 2028 r. przepisy o klasyfikacji, oznakowaniu i pakowaniu chemikaliów (17.11.2025)

    JRC: Raport UNEP dotyczący luki emisyjnej 2025 – Rozdział 2 Globalne trendy emisji CO2 (17.11.2025)

    KOBiZE: algorytm szacowania liczby certyfikatów w ramach mechanizmu CBAM w okresie docelowym (14.11.2025)

    GIOŚ: Jakość powietrza w Polsce w 2024 roku. Raport Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (14.11.2025)

    Komisja Europejska: Nowe szkolenie – Egzekwowanie przepisów dotyczących gazów fluorowanych za pośrednictwem unijnego systemu CSW-CERTEX (12.11.2025)

    EEA: EU progress under the hydrofluorocarbon phase out set out in the EU F-gas Regulation (11.11.2025)

    EEA: EU progress towards the worldwide hydrofluorocarbon consumption phase-down under the Montreal Protocol (11.11.2025)

    EPA [PFAS] Proposes Changes to Make PFAS Reporting Requirements More Practical and Implementable, Reducing Regulatory Burden (10.11.2025)

    INCITE: Invitation to Stakeholders: Mapping and Monitoring the Transition of Energy-Intensive Industries to Climate Neutrality

    JRC: Przegląd wdrażania magazynowania energii w Europie (10.11.2025)

    EPA [zwolnienia z obowiązku przestrzegania Standardu Paliw Odnawialnych SRE] Issues Additional Decisions on Small Refinery Exemptions (7.11.2025)

    IOŚ: Jak władze lokalne mogą przystosować się do zmian klimatu? IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń dedykowanych samorządom (7.11.2025)

    EEA: Trends and projections in Europe 2025 (6.11.2025)

    EEA: Evolution of ETS2-emissions for EU-27, 2005-2050 (6.11.2025)

    EEA: Trends and projections: greenhouse gas emissions largely on track to 2030 targets (6.11.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Transport pasażerski i towarowy: Rada i Parlament za zwiększeniem przejrzystości i porównywalności danych o emisji gazów cieplarnianych (5.11.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Cel klimatyczny na 2040 r.: Rada uzgadnia stanowisko co do redukcji emisji o 90% (5.11.2025)

    MKiŚ: Rada ds. Środowiska uzgodniła rewizję Europejskiego Prawa o Klimacie (5.11.2025)

    JRC: Kluczowe rekomendacje dla miast zaangażowanych w osiągnięcie neutralności klimatycznej (4.11.2025)

    INCITE: First sectoral workshop on the Cement, Lime and Magnesia (CLM) sectors - Looking into innovative techniques in the European CLM industry (31.10.2025)

    INCITE: Electric arc furnace and secondary steelmaking technological innovations - INCITE visits Tenova and Ori Martin in Italy (24.10.2025)

    EEA: One in five cardiovascular deaths in the EU, preventable by improving the environment (3.11.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Revealing long-term anthropogenic influence on PM10 through lead isotope signatures in a post-mining region

    Short-term effects of exposure to heat waves and ambient ozone on mortality: a case-crossover study

    Integrating surface-based in-situ and satellite observations to characterize CO2 and CH4 emission hotspots in Houston, USA

    Effects of mobile emission reduction on ozone under future carbon neutrality scenarios in Korea

    Indoor air quality and health risk assessment of α-pinene, D-limonene, and Total Volatile Organic Compounds(TVOC) in newly constructed wooden houses

    Comprehensive assessment of PM10 from home heating using different appliances and biomass fuels: Chemical composition, oxidative potential, and ecotoxicity

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2365 z dnia 12 listopada 2025 r. w sprawie zapobiegania stratom granulatu z tworzyw sztucznych w celu ograniczenia zanieczyszczenia mikrodrobinami plastiku (26.11.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/2359 z dnia 8 lipca 2025 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 poprzez określenie metodyki oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom niskoemisyjnym (21.11.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/2335 z dnia 20 listopada 2025 r. ustanawiające emisje odniesienia CO2 na okres sprawozdawczy roku 2019 (21.11.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2025/2310 z dnia 17 listopada 2025 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2021/781 poprzez skreślenie emisji odniesienia CO2 (19.11.2025)

    WYROK TRYBUNAŁU z dnia 21 maja 2025 r. w sprawie E-18/24 – Państwo norweskie, reprezentowane przez Ministerstwo Energii, przeciwko Greenpeace Nordic and Nature and Youth Norway: Środowisko – dyrektywa 2011/92/UE – ocena skutków wywieranych przez przedsięwzięcia na środowisko – art. 3 ust. 1 – przedsięwzięcia objęte zakresem załącznika I – wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego, które zostaną sprzedane osobom trzecim – zasada lojalnej współpracy – wymóg usunięcia bezprawnych skutków naruszenia prawa EOG (13.11.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2025/2292 z dnia 7 listopada 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Polskę na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i kukurydzy w tym państwie członkowskim (12.11.2025)

    Sprostowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1760 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniającej dyrektywę (UE) 2019/1937 i rozporządzenie (UE) 2023/2859 (11.11.2025)

    Decyzja Rady (UE) 2025/2258 z dnia 31 października 2025 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na szóstym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji zmieniających załączniki A i B do tej konwencji w zakresie produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci (10.11.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/858 i uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/956 (7.11.2025)