Emitory - parametry emisji

    emitory wstępObowiązek określenia parametrów emitorów wynika z ustawy Prawo ochrony środowiska, która definiuje następujące wymagania:

    - zakres pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza lub pozwolenia zintegrowanego, który powinien obejmować:

    - charakterystykę miejsc wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza (art. 224. 1. pkt 1),

    - warunki wprowadzania do środowiska substancji w warunkach eksploatacyjnych odbiegających od normalnych (art. 188. 2. pkt 3),

    - zakres zgłoszenia instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, który powinien obejmować:

    - informację, czy stopień ograniczania wielkości emisji jest zgodny z obowiązującymi przepisami (art. 152.2. pkt 7), oceniany na podstawie wyników obliczeń rozprzestrzeniania substancji w powietrzu atmosferycznym z wykorzystaniem danych o emitorach.

    Parametry emitorów objęte są również zakresem obowiązkowej sprawozdawczości KOBiZE, określonej na podstawie art. 7 ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

    Zwyczajowo dane o parametrach emitorów zapewnia prowadzący instalację, przy czym wobec niektórych parametrów, takich jak prędkość wylotowa i temperatura mogą to być dane pośrednie umożliwiające wyznaczenie parametrów wylotu do atmosfery, np. strumień objętości gazów i wymiary wylotu zamiast prędkości wylotowej. Ostateczny efekt parametryzacji stanowi macierz:

    Nr  emitora

    Nazwa emitora

    Wysokość 1)

    Średnica wylotu 2)

    Typ wylotu

    Prędkość wylotowa lub strumień odgazów 4)

    Temperatura

    m

    m

    O, Z, B, W 3)

    m/s

    m3/h

    K

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wszystkie parametry dotyczą miejsca wylotu z emitora do atmosfery:

    1) Wysokość wylotu z emitora nad poziomem terenu.

    2) Wewnętrzne wymiary przewodu. Dla przewodów kołowych – średnica, dla przewodów prostokątnych – długość boków, dla wielokątów – wymiary ramion.

    3) O – pionowy, otwarty, Z – zadaszony, B – wylot boczny (również wentylator dachowy promieniowy o wylocie poziomym), W – wentylator dachowy osiowy o wylocie pionowym.

    4) W zależności od rodzaju danych, których uzyskanie jest mniej czasochłonne. W przypadku braku danych o strumieniu odgazów, jeżeli przekrój wylotu do atmosfery jest identyczny z przekrojem pomiarowym oraz odgazy nie ulegają znaczącemu ochłodzeniu lub podgrzaniu pomiędzy przekrojami, można podać prędkość zmierzoną. Jeśli parametry te ulegają zmianie, należy dodatkowo podać ich wartości w przekroju pomiarowym i na wylocie z emitora.

    Dla wylotów zadaszonych oraz bocznych przyjmuje się prędkość równą zeru.

    Typy wylotów:

    Wylot pionowy, otwarty:

    Emitor pionowy, otwarty to każdy nieograniczony wylot, który umożliwia pionowe wprowadzanie odgazów do atmosfery z wykorzystaniem energii kinetycznej strumienia (fot. 1). W szczególności wylotem takim jest zakończenie emitora z zadaszeniem wewnętrznym, znajdującym się w poszerzonym przekroju kanału (fot. 2) oraz wylot z wentylatora dachowego, osiowego, skierowany pionowo ku górze (fot. 3):

    Fot. 1

    Fot. 2

    Fot. 3

    Wylot boczny (poziomy):

    Informacja o poziomym kierunku wylotu odgazów jest istotna w ocenie rozprzestrzeniania substancji uwalnianych do atmosfery. Dla emitorów zakończonych wylotem bocznym, poziomym lub ukośnym i skierowanym ku dołowi, pionową składową prędkości przyjmuje się równą zeru. Sklasyfikowanie wylotu do tej grupy emitorów pozwala tym samym na pominięcie danych o prędkości wylotowej lub strumieniu odgazów, co znacząco ogranicza czas niezbędny na zebranie kompletu informacji o emitorach. Poniżej przedstawiamy kilka rodzajów emitorów o wylocie bocznym, takich jak poziomy wylot z kanału (fot. 4, 5, 6), wywietrzak wentylacji mechanicznej (fot. 7), wentylator dachowy, promieniowy (fot. 8), żaluzję ścienną wentylacji mechanicznej (fot. 9) i wentylator ścienny (fot. 10).

    Fot. 4

    Fot. 5

    Fot. 6

    Fot. 7

    Fot. 8

    Fot. 9

    Fot. 10

     

    Wylot boczny (ukośny):

    W przypadku emitorów otwartych, ukośnych (odchylonych od pionu), pełne określenie parametrów emisji wymaga oprócz podania strumienia objętości odgazów i geometrii wylotu lub prędkości wylotowej, również informacji o kącie nachylenia emitora. Dane te pozwolą na wyznaczenie pionowej składowej prędkości odgazów.

     Poniżej przedstawiamy fotografię różnych rodzajów emitorów.

     

    Pochodnie:

    Mimo iż pochodnie są klasyfikowane do grupy źródeł emisji niezorganizowanej, wymagają parametryzacji. Minimalny zakres danych obejmuje wysokość, średnicę, strumień oraz skład gazu kierowanego do spalenia, umożliwiający określenie temperatury płomienia. 

    Aktualności
    • 29
      styczeń
        Sprawozdanie OS-1 za rok 2019 będzie dostępne na portalu sprawozdawczym GUS od dnia 11 lutego 2020 r. Sprawozdanie należy wypełnić do 28 lutego 2020 r., mimo że rok 2020 to rok przestępny. Źródło informacji: http://form.stat.gov.pl/formularze/2020/index.htm  
    • 09
      grudzień
      W minionym tygodniu opublikowane zostały dwie ważne decyzje wykonawcze Komisji Europejskiej ustalające konkluzje BAT dla następujących sektorów:  - 04.12.2019 r.: konkluzje BAT w odniesieniu do przemysłu spożywczego, produkcji napojów i mleczarskiego (decyzja nr 2019/2031; Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 313/60). Konkluzje BAT obejmują produkcję pasz i produkcję etanolu, o których mowa w załączniku I do dyrektywy IED 2010/75/UE oraz niektóre oczyszczalnie ścieków. Decyzja wykonawcza Komisji EU nie obejmuje natomiast produkcji mączki rybnej i żelatyny - 03.12.2019 r.: konkluzje BAT w odniesieniu do spalania odpadów (decyzja nr 2019/2010; Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 312/55)
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie KOBiZE i opłaty za korzystanie ze środowiska za rok 2019
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Settlement with Gulfport Energy to Reduce Emissions from Oil and Natural Gas Operations by 313 Tons Per Year (22.01.2020)

    LZO nieszczelności instalacji 15446
    © Pixabay

    EPA, Justice Department and State of Colorado announce settlement with K.P. Kauffman Co. to reduce emissions from oil and gas operations by more than 500 tons per year (21.01.2020)

    U.S. EPA settlements with two San Diego County firms protect residents from lead-based paint health hazards (15.01.2020)

    EPA Reaches Settlement With Selby Enterprises LLC of Moline, Illinois, for Lead Disclosure Rule Violations in Davenport, Iowa (08.01.2020)

    U.S. EPA Prevent Lung Cancer: Test Your Home for Radon (07.01.2020)

    U.S. EPA settlement with facility in Los Angeles will help local students breathe easier (06.01.2020)

    EEA: Emissions of air pollutants from large combustion plants in Europe (06.01.2020)

    LCP emisje SO2 EEA
    © EEA

    EPA Jumpstarts Administrator Wheeler’s Cleaner Trucks Initiative (06.01.2020)

    NIK: Kłopoty z prądem (30.12.2019)

    EPA Completes Indoor Air Sampling and Mitigation at Properties Near Former Hancock Manufacturing Co. Site in Toronto, Ohio (19.12.2019)

    EEA: Renewables crucial for EU decarbonisation, but technology choices matter for air quality (19.12.2019)

    Klimat Zanieczyszczenie powietrza EEA Polska
    © EEA

    EPA Region 4 Smart Sectors program to engage businesses in achieving better environmental outcomes (19.12.2019)

    EPA Outlines Efficient Federal Coal Ash Permitting Program in New Proposal, Approves Second State Coal Ash Permit Program for Georgia (19.12.2019)

    EEA: Cumulative global fleet of battery electric vehicles (BEV) and plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) in different parts of the world (19.12.2019)

    Zanieczyszczenie powietrza samochody elektryczne
    © EEA

    EPA Offers Existing Owners of Upstream Oil and Natural Gas Facilities the Opportunity to Perform Self-Audits to Return to Compliance (19.12.2019)

    EPA Fulfills Another Trump Administration Promise: Finalizes RFS Volumes for 2020 and Biomass Based Diesel Volumes for 2021 (19.12.2019)

    EEA: Percentile 90.4 of daily mean PM10 concentrations observed at traffic stations, 2017 (17.12.2019)

    PM10 Zanieczyszczenie powietrza w Polsce
    © EEA

    EEA: Emerging chemical risks in Europe – PFAS (16.12.2019)

    PFSa zanieczyszczenie powietrza EEA
    © EEA

    EPA proposes air quality plan for oil and gas emissions on the Uintah and Ouray Indian Reservation (16.12.2019)

    EEA: Share of renewable energy in gross final energy consumption in Europe (16.12.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Effects of European emission reductions on air quality in the Netherlands and the associated health effects

    Chemical nature of zinc in size fractionated particulate matter from residual oil combustion - A comparative study

    Ecotoxicity, genotoxicity, and oxidative potential tests of atmospheric PM10 particles

    Assessment of mean annual NO2 concentration based on a partial dataset

    Adaptive spatial sampling design for environmental field prediction using low-cost sensing technologies

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Rozwijanie synergii pomiędzy różnymi planami działania dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym” (15.01.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów” (15.01.2020)

    Rozporządzenie Delegowane Komisji 2020/22 z dnia 31 października 2019 r. zmieniające załączniki I i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich pojazdów użytkowych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowego (14.01.2020)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 3 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady określającego normy emisji dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z pojazdów lekkich oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 (13.01.2020)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 października 2019 r. – Komisja Europejska/Republika Francuska (Sprawa C-636/18) - Systematyczne i ciągłe przekroczenie wartości dopuszczalnych dla dwutlenku azotu (NO2) w określonych francuskich strefach i aglomeracjach (23.12.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 października 2019 r. (Sprawa C-212/18) - Wykorzystanie jako biopaliwa do zasilania elektrowni produktów chemicznej obróbki zużytych olejów roślinnych (23.12.2019)

    ETS – Nota dotycząca wejścia w życie Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (20.12.2019)

    DECYZJA RADY (UE) 2019/2135 z dnia 21 listopada 2019 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte, w imieniu Unii Europejskiej, na trzecim posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji dotyczącej stopniowego zaprzestania stosowania amalgamatu stomatologicznego i zmiany załącznika A do tej konwencji (13.12.2019)

    DECYZJA RADY (UE) 2019/2119 z dnia 21 listopada 2019 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte, w imieniu Unii Europejskiej, na trzecim posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji ustanawiającej progi dla odpadów rtęciowych, o których mowa w art. 11 ust. 2 tej konwencji (11.12.2019)