Mitygacja i ocena oddziaływania na środowisko

    mitygacja ślad węglowyOpracowany przez Ministerstwo Środowiska Poradnik przygotowania inwestycji z uwzględnieniem zmian klimatu, ich łagodzenia i przystosowania do tych zmian oraz odporności na klęski żywiołowe zawiera omówienie głównych aspektów związanych ze zmianami klimatu w kontekście obowiązkowej oceny emisji CO2 i wpływu przedsięwzięć na klimat i metod oceny odporności na potencjalne zmiany klimatu. Opracowanie jest szczególnie przydatne w przygotowaniu aplikacji o fundusze UE dla inwestycji związanych z mitygacją zmian klimatu, adaptacją i wzrostem bezpieczeństwa wobec klęsk żywiołowych. Wykorzystanie zaleceń, w szczególności sposobów prognozowania skutków ekologicznych inwestycji może wobec wielu rodzajów przedsięwzięć ułatwić ich finansowanie w perspektywie finansowej 2014-2020.

    Oprócz inwestorów, w tym beneficjentów wniosków o dofinansowanie z funduszy UE oraz instytucji i podmiotów  uczestniczących w procesie pozyskiwania środków, poradnik ma znaczenie dla organów wydających decyzję środowiskowe i organów opiniujących/uzgadniających – biorących udział w procedurze OOŚ, SOOŚ (ocena oddziaływania na środowisko,  strategiczna ocena oddziaływania na środowisko).

    Opublikowany poradnik nie stanowi źródła prawa i nie ma charakteru dokumentu wiążącego. Może natomiast ułatwić spełnienie obowiązku oceny inwestycji wobec zmian klimatu, określonego w art. 51 ust. 2 pkt 2 lit. e i art. 66 ust. 1 pkt 7 Ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz umożliwi przygotowanie na zmiany wynikające z implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/92/UE zmienionej dyrektywą nr 2014/52/UE, które na mocy ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.

    Łagodzenie zmian klimatu (mitygacja)

    Poradnik przygotowania inwestycji z uwzględnieniem zmian klimatu, ich łagodzenia i przystosowania do tych zmian oraz odporności na klęski żywiołowe nie określa klasyfikacji przedsięwzięć pod względem emisji dwutlenku węgla, ani wymagań ograniczenia skali wpływu na klimat. Rekomenduje rozważenie w ramach analizy wariantów opcji minimalizujących emisję gazów cieplarnianych, jednak podkreśla, że nie jest to równoznaczne z wyborem wariantu o najmniejszej emisji gazów cieplarnianych. Zobowiązania podmiotu decydującego się na realizację inwestycji w zakresie emisji dwutlenku węgla reguluje kompleksowo system handlu uprawnieniami do emisji CO2 oraz wobec niektórych instalacji przepisy dotyczące najlepszych dostępnych technik BAT, z uwzględnieniem zagadnień efektywności energetycznej. W naturalny sposób, dzięki nowoczesnym technikom, znaczna część przedsięwzięć polegających na budowie nowych instalacji lub obiektów charakteryzuje wysoki poziom efektywności energetycznej i odpowiadające jej znaczne ograniczenie emisji CO2 i wpływu na klimat (mitygacja wynikająca z wysokiego poziomu techniki). Ocena oddziaływania na środowisko w zakresie rozszerzonym wobec zmian klimatu nie powinna skutkować niewspółmiernym do rodzaju i skali przedsięwzięcia zwiększeniem wymagań formalnych i utrudnieniem procesu inwestycyjnego, w szczególności wobec przedsięwzięć opartych na nowoczesnych technologiach. W poradniku podkreślono jednocześnie, że analiza wpływu przedsięwzięcia na klimat i mitygacja są jednymi z wielu zagadnień podlegających ocenie. Nie powinny tym samym pomniejszać wagi innych aspektów środowiskowych, w szczególności dogłębnej analizy bezpośredniego oddziaływania emisji, np. na stan powietrza atmosferycznego. Zauważyć należy również, że jedynie wąska grupa przedsięwzięć – ocenianych jako pojedyncze inwestycje może mieć wpływ na klimat na poziomie umożliwiającym jego ocenę. Złożony charakter fizyki i chemii atmosfery, mnogość czynników decydujących o zmianach klimatu i niedoskonałości współczesnych modeli matematycznych sprawiają, że uzyskanie wyników prognoz nie budzących wątpliwości jest praktycznie niemożliwe. Można natomiast, licząc się również z niepewnością oceny, oszacować ilość gazów cieplarnianych jaka będzie związana z przedsięwzięciem. W poradniku określono ogólną zasadę oceny emisji na wszystkich etapach „życia” przedsięwzięcia, w tym na etapie realizacji, eksploatacji i po jej zakończeniu, również związanym z rozbiórką. Wobec większości przedsięwzięć polegających na budowie instalacji wytwórczych emisja na etapie realizacji oraz po zakończeniu eksploatacji jest pomijalnie mała w stosunku do emisji towarzyszącej ich eksploatacji. W takich przypadkach pominięcie tych etapów i staranne obliczenia emisji związanej z eksploatacją zapewniają ograniczenie niepewności całkowitej emisji gazów cieplarnianych związanych z przedsięwzięciem (zasada optymalizacji analizy). Dla niektórych rodzajów przedsięwzięć oprócz emisji bezpośredniej, istotna może być również emisja pośrednia, wywołana zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Przedsięwzięcia związane ze zmianą sposobu użytkowania gruntu na bardzo dużej powierzchni mogą wymagać również oceny innych aspektów, jak zmiana klimatu w skali mikro (lokalnych warunków klimatycznych) i sekwestracja dwutlenku węgla. W poradniku przewidziano również przypadki przedsięwzięć, które charakteryzuje nieznaczna emisja gazów cieplarnianych. W takich sytuacjach nie ma potrzeby przeprowadzania pełnej analizy śladu węglowego (ilościowej).

    Ślad węglowy

    Poradnik rekomenduje stosowanie podstawowej metody oceny śladu węglowego – EBI (Europejskiego Banku Inwestycyjnego), bazującej na emisji bezwzględnej ekwiwalentu CO2 oraz różnicy emisji prognozowanej i emisji referencyjnej, z zastrzeżeniem:

    • w przypadku przedsięwzięć z dofinansowaniem z funduszy UE: nie stosuje się progów określonych przez EBI dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć,
    • w przypadku OOŚ: zastosowanie adekwatne do rodzaju przedsięwzięcia oraz ryzyka klimatycznego. Gdy przedsięwzięcie powoduje zaniedbywalne, niewielkie emisje gazów cieplarnianych, które trudno wyliczyć, w takim przypadku powinna wystarczyć analiza opisowa oparta na założeniach metody EBI lub innych uznanych metodyk analizy śladu węglowego (punkt 4.23.5 poradnika).

    Ślad węglowy obejmuje dwutlenek węgla, metan, podtlenek azotu, fluorowęglowodory, perfluorowęglowodory, heksafluorek siarki i trifluorek azotu, wyrażone jako ekwiwalent CO2. Ocenie podlegają zarówno emisje bezpośrednie z poszczególnych procesów i instalacji, jak również emisje pośrednie, związane z zapotrzebowaniem energetycznym, logistyką, etc.

    Ślad węglowy wyznaczany metodą EBI uwzględnia wspomnianą wcześniej zasadzę optymalizacji analizy, określając dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć granice obliczeń gazów cieplarnianych i aspekty pomniejsze, które należy pominąć.

    Odporność na klęski żywiołowe

    mitygacja zmiana klimatuPrognozowana zmiana klimatu obejmuje następujące zjawiska:

    • zwiększenie częstotliwości występowania temperatur ekstremalnych,
    • częstsze występowanie powodzi w okresie zimowym,
    • zwiększenie częstości i zakresu występowania innych zdarzeń ekstremalnych, takich jak wiatry huraganowe, opady atmosferyczne oraz fale upałów i chłodu,
    • zmniejszenie opadów w okresie letnim,
    • wzrost temperatury wody,
    • zwiększenie zagrożenia pożaru lasów.

    Podatność przedsięwzięcia na potencjalne skutki zmian klimatu oceniana jest przynajmniej wobec ww. zjawisk. Ocena powinna obejmować:

    • ryzyko zalania w trakcie powodzi wraz z potencjalnymi konsekwencjami,
    • ograniczenie dostępności wody, w tym wody do obiegów chłodniczych, np. wody chłodzącej na potrzeby elektrowni, również wobec zmiany parametrów wody (podwyższenie temperatury lub pogorszenie innych parametrów),
    • odporność na wysokie i niskie temperatury powietrza, utrzymujące się przez długi czas,
    • odporność na wiatry huraganowe (wobec obiektów budowalnych uregulowana wymaganiami prawa budowlanego),
    • narażenie na bezpośrednie i pośrednie skutki pożaru lasów.

    Zakres oceny rekomendowanej w poradniku obejmuje skutki bezpośrednie. Jeśli znaczenie środowiskowe mogą mieć również skutki pośrednie, takie jak ograniczenia w dostawie energii elektrycznej, paliw, surowców, przeanalizowany powinien zostać ich potencjalny wpływ na środowisko, w szczególności procedury awaryjnego zatrzymania instalacji i możliwość wystąpienia emisji wyjątkowych.

    Oficjalnym źródłem informacji o potencjalnych scenariuszach klimatycznych i ich skutkach jest Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030, oceniający wpływ potencjalnych zmian klimatu na poszczególne sektory gospodarki, takie jak:

    • rolnictwo i leśnictwo,
    • energetyka,
    • transport,
    • gospodarka przestrzenna i budownictwo,
    • gospodarka wodna.

    Różnorodność biologiczna – utrata siedlisk

    Znaczący element OOŚ stanowi ocena w jakim stopniu przedsięwzięcie wpłynie na siedliska i korytarze ekologiczne. Poradnik przygotowania inwestycji z uwzględnieniem zmian klimatu, ich łagodzenia i przystosowania do tych zmian oraz odporności na klęski żywiołowe rekomenduje aby przy określaniu oddziaływań wykorzystywać kryteria znaczenia, w szczególności rozpowszechnienie gatunków (rzadkość) i możliwość ich szybkiego powrotu do poprzedniego stanu (wrażliwość). Analiza obejmuje zarówno bezpośrednie oddziaływanie przedsięwzięcia, jak i ocenę skutków jakie może spowodować potencjalna zmiana klimatu.

    Analiza cyklu życia

    Poradnik nie zaleca jednoznacznie konieczności przeprowadzenia analizy cyklu życia produktu lub przedsięwzięcia, wskazując jedynie na możliwość wykonania takiej analizy, zaznaczając jednocześnie, że pełna ocena cyklu życia może być czasochłonna i bardzo kosztowna. Nie zostały określone kryteria oceny wyników analizy, w szczególności negatywna ocena celowego skrócenia czasu życia produktu, stanowiąca jeden z kluczowych elementów współczesnego rynku i przyczyniająca się do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych i potencjalnej zmiany klimatu.

    Poradnik dostępny jest na stronie:
    https://klimada.mos.gov.pl/wp-content/uploads/2015/11/
    Poradnik_przygotowania_inwestycji_z_uwzglednieniem_zmian_klimatu_ich_lagodzenia_i_przystosowania
    _sie_do_tych_zmian_oraz_odpornosci_na_kleski_zywiolowe.pdf

    Aktualności
    • 30
      listopad
      Zapraszamy na II Kongres Pelletu, który odbędzie się 18-19 kwietnia 2024 w Łodzi. Wśród wielu ciekawych tematów zaplanowanych na II edycję Kongresu będzie miejsce na dyskusję o najważniejszych wyzwaniach dla branży, w tym stabilizacji cen, dostępności pelletu drzewnego i pelletu agro, dekarbonizacji gospodarki EU i transformacji energetycznej, a także o efektywności produkcji pelletu  i pozyskiwaniu drewna resztkowego. Wydarzenie planowane na kwiecień przyszłego roku będzie znakomitą okazją do wymiany doświadczeń,  pozyskania informacji i rozmów biznesowych. Szczegółowe informacje o Konferencji zostały zamieszczone na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/533/ii-kongres-pelletu-18-19-kwietnia-2024-w-lodzi
    • 24
      listopad
      Zapraszamy na VII Konferencję Polskiej Platformy LNG i bioLNG, która odbędzie się już 29-30 listopada 2023 r. w Gdyni. Sektor skroplonych paliw gazowych odnotowuje dalszy dynamiczny rozwój, ale ma również przed sobą poważne wyzwania. Organizator Wydarzenia – PPLNG zaplanował podczas tegorocznej edycji szereg interesujących bloków tematycznych, takich jak: - regulacje Unii Europejskiej w zakresie LNG i bioLNG - ESG i raportowanie na podstawie dyrektywy CSRD ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju - instalacji LNG i CNG: zalecenia i praktyki - dekarbonizacja i zielona mobilność w Europie - nowa legislacja CO2 Tolling w UE (debata) - rynek biometanu w Polsce i Europie: kierunki rozwoju i  zagadnienia techniczne - przyszłość LNG w sektorze morskim - realizacja projektów z napędem LNG - małe jednostki LNG: rozwiązanie dla lokalnego importu LNG i exportu bioLNG Szczegółowe informacje o Konferencji zostały zamieszczone na stronie: https://pplng.pl/wydarzenia/wydarzenia-nadchodzace/konferencja-pplng-2023-listopad-2023/#
    • 22
      listopad
      W minionym tygodniu opublikowane zostało Sprostowanie do polskiej wersji decyzji wykonawczej Komisji UE 2022/2427 z dnia 6 grudnia 2022 r. ustanawiającej konkluzje BAT dla wspólnych dla przemysłu chemicznego systemów gospodarowania gazami odlotowymi i ich oczyszczania – WGC. Zmianie ulega BAT 21 określający obowiązek sporządzania bilansu rozpuszczalników. Sprostowanie eliminuje błąd tłumaczenia w wersji polskiej, który mógł prowadzić do (nieprawidłowej merytorycznie) rozszerzającej interpretacji wymagań BAT 21. Zgodnie ze sprostowaniem oraz wersją angielską poprzez bilans masy należy monitorować emisje rozproszone LZO powstałe w wyniku stosowania rozpuszczalników (wyłącznie emisje rozproszone). Zakres zastosowania i uwarunkowania bilansu zgodnie z dyrektywą o emisjach przemysłowych IED. Sprostowanie do decyzji Komisji jest dostępne na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:L_202390087 W związku z ww. publikacją aktualizacji uległa strona: https://wszystkooemisjach.pl/182/konkluzje-bat
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB
    Kongres Biogazu grudzień 2023

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    WIOŚ w Katowicach: Kara dla spółki EC Będzin Wytwarzanie z powodu nie rozliczenia wielkości emisji gazów cieplarnianych do atmosfery

    KOBiZE: Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia UE dotyczącego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (07.12.2023)

    EPA [praca autobusów na biegu jałowym] takes action against Connecticut-based school bus transportation company for idling violations (06.12.2023)

    WIOŚ we Wrocławiu: f-gazy – najczęstsze naruszenia przepisów (02.12.2023)

    GIOŚ: Raport problemowy na temat jakości powietrza w uzdrowiskach w Polsce w roku 2022 (01.12.2023)

    IOŚ: Termiczne przekształcanie odpadów komunalnych w Polsce w 2021 r. (01.12.2023)

    EPA [PFAS] Takes Action to Protect People from PFAS that Leach from Plastic Containers into Pesticides and Other Products (01.12.2023)

    ETO: Is there a future for biofuels in EU transport? (01.12.2023)

    EPA [monitoring powietrza po pożarach lasów] Completes Removal of Hazardous Materials Following Wildfires on Maui (30.11.2023)

    EPA’s [redukcje NOx z elektrowni] Good Neighbor Plan Cuts Smog-Forming Pollution from Power Plants in Summer 2023 (30.11.2023)

    MKiŚ: Paliwo E10 (29.11.2023)

    EEA: Eutrophication caused by atmospheric nitrogen deposition in Europe (29.11.2023)

    EPA [tlenek etylenu; 1,3-butadien; formaldehyd; akroleina] Awards Nearly $500,000 to Texas Organization to improve Air Quality in the Houston Area (29.11.2023)

    IOŚ: Katalog działań adaptacyjnych dla samorządów (28.11.2023)

    EPA [bezwodny amoniak] ensuring community's right to know through two Rhode Island settlements (28.11.2023)

    U.S. EPA [bezwodny amoniak] National Ice Cream Manufacturer Agrees to Pay Penalty for Clean Air Act Violations and Audit the Safety of Six Facilities Nationwide (27.11.2023)

    EEA: Szkody dla zdrowia ludzkiego spowodowane zanieczyszczeniem powietrza w Europie (24.11.2024)

    JRC: New Atlas zooms in on Europe’s city-specific air pollutants, sources and measures to take (22.11.2023)

    JRC: Wildfires in the EU: 2022 was the second-worst year, a warning from a changing climate (22.11.2023)

    WIOŚ w Katowicach: Zastosowanie dronów - konferencja Europejskiej Sieci Interesariuszy U-SPACE

    EPA [DecaBDE, PIP 3:1] Proposes Stronger Rules to Protect People from Persistent, Bioaccumulative, and Toxic Chemical Exposures (20.11.2023)

    U.S. EPA [pochodnie] Coffeyville Resources Refining & Marketing Will Pay Over $23M to Address Clean Air Act Violations and Offset Environmental Harm Related to Its Kansas Refinery (20.11.2023)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Spatial patterns of the diurnal variations of PM2.5 and their influencing factors across China

    An observation-based analysis of atmospheric oxidation capacity in Guangdong, China

    Improved O3 predictions in China by combining chemical transport model and multi-source data with machining learning techniques

    Sources and secondary transformation potentials of aromatic hydrocarbons observed in a medium-sized city in yangtze river delta region: Emphasis on intermediate-volatility naphthalene

    Particle-size resolved aerosol levels of total and extractable platinum in urban and rural regions of Western Europe

    Predicting real-time within-vehicle air pollution exposure with mass-balance and machine learning approaches using on-road and air quality data

    In-car occupants' exposure to airborne fine particles under different ventilation settings: Practical implications

    NH3 emissions from the human body in central Tokyo decreased during the COVID-19 pandemic lockdown

    Morphological and chemical characterisation of indoor quasi-ultrafine particles

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Rady (UE) 2023/2754 z dnia 4 grudnia 2023 r. w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX Środowisko do Porozumienia EOG - ETS dla sektorów transportu morskiego i instalacji stacjonarnych (08.12.2023)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (08.12.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE, dyrektywę Rady 1999/37/WE i dyrektywę (UE) 2019/520 w odniesieniu do klasy emisji CO2 pojazdów ciężkich z przyczepami” (08.12.2023)

    Decyzja Rady (UE) 2023/2753 z dnia 4 grudnia 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX Środowisko do Porozumienia EOG - ETS w lotnictwie (07.12.2023)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2698 z dnia 4 grudnia 2023 r. w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (06.12.2023)

    Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie zrównoważonego obiegu węgla (01.12.2023)

    Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii, decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i rozporządzenie (UE) 2015/757 (COM(2021)0551 – C9-0046/2023 – 2021/0211B(COD)) P9_TC1-COD(2021)0211B Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/… zmieniającego rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (01.12.2023)

    Mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (COM(2021)0564 – C9-0328/2021 – 2021/0214(COD)) P9_TC1-COD(2021)0214 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/… ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (01.12.2023)

    Społeczny Fundusz Klimatyczny Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Społeczny Fundusz Klimatyczny (COM(2021)0568 – C9-0324/2021 – 2021/0206(COD)) P9_TC1-COD(2021)0206 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/… w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmieniającego rozporządzenia (UE) 2021/1060 (01.12.2023)

    Przegląd unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do lotnictwa Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel redukcji emisji w całej gospodarce i odpowiednio wdrażającej globalny środek rynkowy (COM(2021)0552 – C9-0319/2021 – 2021/0207(COD)) P9_TC1-COD(2021)0207 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/… zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (01.12.2023)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie metod i procedury udostępniania zasobów własnych opartych na systemie handlu uprawnieniami do emisji, mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 i realokowanych zyskach oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych (01.12.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie europejskich zielonych obligacji oraz opcjonalnego ujawniania informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (30.11.2023)

    Wiążące roczne redukcje emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie (rozporządzenie w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego) Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/842 w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego (23.11.2023)