Nadzór nad urządzeniami ochronnymi

    Powszechnie przyjęty w zakładach przemysłowych system nadzoru nad urządzeniami ochronnymi opiera się na współdziałaniu służb na dwóch poziomach:

    - służb utrzymania ruchu lub jednostek produkcyjnych: które sprawują bieżącą kontrolę nad urządzeniami, są odpowiedzialne za wymianę materiałów eksploatacyjnych i skuteczność oczyszczania gazów odlotowych,

    - komórki ochrony środowiska: pełniącej funkcje nadrzędną, sprawującą nadzór nad realizacją obowiązku kontroli i serwisu urządzeń oraz ocenę efektów pracy urządzenia.

    Za wyjątkiem cyklonów stosowanych w niektórych operacjach, wszystkie rodzaje urządzeń oczyszczających odgazy wymagają kontroli okresowych lub nadzoru stałego. Częstotliwość kontroli wynika ze specyfiki procesu i urządzenia. Jest także związana z systemem automatycznego sterowania pracą urządzenia. Wypracowanie poprawnej procedury kontroli i serwisu urządzenia wymaga uwzględnienia:

    - warunków określonych w dokumentacji techniczno-ruchowej urządzenia (DTR),

    - doświadczenia eksploatacyjnego.

    Wymagania DTR

    Producenci urządzeń określają w dokumentacji DTR ogólne wymagania wobec:

    - bieżącego nadzoru,

    - kontroli okresowych,

    - wymiany zużywających się elementów ,

    - regulacji pracy urządzenia,

    - działań niezbędnych do podjęcia w przypadku zakłóceń w oczyszczaniu gazów odlotowych.

    Informacje podane przez dostawcę urządzenia powinny umożliwić opracowanie karty przeglądów i prac serwisowych „checklisty”, ułatwiającej nadzór nad urządzeniem i stanowiącej jednocześnie dokument potwierdzający wykonanie obowiązkowych sprawdzeń i wymiany elementów. Poniżej przedstawiamy przykłady list kontrolnych dla dwóch powszechnie stosowanych rodzajów filtrów (filtrów kieszeniowych i pulsacyjnych filtrów workowych).

    Filtr kieszeniowy z wkładami wymiennymi (ze wskazaniem oporu filtracji)

    Data

    Kontrola codzienna A

    Przegląd tygodniowy B

    Przegląd miesięczny C

    Wymiana wkładów D

    Uwagi

    Podpis osoby odpowiedzialnej

     

     

     

     

     

     

     

     

    A - sprawdzenie wskazania czujnika różnicy ciśnień oraz ogólna kontrola wzorkowa urządzenia,

    B - kontrola wkładów (braku uszkodzeń, rozerwania materiału),

    C - kontrola ułożenia wkładów i uszczelnień,

    D - częstotliwość wymiany: według wskazania różnicy ciśnień, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

    Pulsacyjny filtr workowy (z sygnalizacją oporu filtracji presostatem i automatycznym odbiorem pyłu)

    Data

    Kontrola interwencyjna po zgłoszeniu automatycznego systemu sterowania i kontroli

    Przegląd tygodniowy A

    Przegląd miesięczny B

    Wymiana worków C

    Uwagi

    Podpis osoby odpowiedzialnej

     

     

     

     

     

     

     

     

    A - kontrola worków (braku uszkodzeń, rozerwania materiału), kontrola ścian pod kątem osadzania się pyłu, kontrola układu sprężonego powietrza (kontrola separatora, sprawdzenie ustawień),

    B - kontrola układu sprężonego powietrza (pełna), kontrola elementów ruchomych, elektrozaworów, mocowań,

    C - częstotliwość wymiany: przy braku możliwości regeneracji wymuszonej, przewidzianej procedurą, nie rzadziej niż co 12 miesięcy.

    UWAGA: podane częstotliwości wymiany elementów filtracyjnych stanowią przykład. Czas eksploatacji wkładów zależy zarówno od czynników procesowych, jak i warunków technicznych urządzenia i jest określany przez jego dostawcę.

    Doświadczenie eksploatacyjne

    oczyszczanie gazów odlotowych efektW początkowym okresie eksploatacji urządzenia szczególnej uwagi wymaga kontrola skuteczności z jaką przebiega oczyszczanie gazów odlotowych, wrażliwość urządzenia na zmiany parametrów procesu oraz ryzyko wystąpienia zakłóceń w pracy lub awarii. Za wyjątkiem zastosowań typowych, np. filtrów spawalniczych oraz separatorów konkretnych rodzajów materiałów, takich jak trociny, mąka, wapno, etc., urządzenia przewidziane do zastosowania na podstawie doświadczenia eksploatacyjnego na innych źródłach emisji, podobnych do docelowego, zostają poddane ostatecznemu sprawdzeniu dopiero w warunkach rzeczywistych. Zapewnienie właściwej efektywności i dyspozycyjności urządzenia może wymagać dostosowania parametrów pracy do warunków procesu, co przeważnie dostawcy urządzeń oferują w ramach usługi dostawy. Urządzenia wyposażone w automatyczny system sterowania, takie jak filtry pulsacyjne, absorbery, dopalacze w pewnym zakresie parametrów same dostosowują charakterystykę pracę. Natomiast urządzenia manualne mogą wymagać pełnej oceny i regulacji.

    Sprawdzenie pracy urządzenia powinno obejmować co najmniej:

    - pomiary emisji: pozwalające ocenić dotrzymanie stężeń substancji na wylocie z urządzenia, gwarantowanych przez dostawcę oraz dotrzymanie wartości emisji dopuszczalnej lub określonej w zgłoszeniu,

    - ocenę przyjętej częstotliwości wymiany elementów filtracyjnych: w szczególności wobec najprostszych urządzeń wyposażonych we wkłady wymienne, wobec których błąd w założonym czasie eksploatacji wkładów może skutkować ich zablokowaniem, a w konsekwencji brakiem przepływu i skuteczności układu odbierania odgazów lub uszkodzeniem wentylatorów,

    - ocenę odporności na warunki fizykochemiczne: zwłaszcza temperaturę i obecność substancji powodujących korozję.

    Przeprowadzenie oceny pracy urządzenia w ww. aspektach pozwala na dostosowanie wymagań określonych w DTR do warunków eksploatacyjnych. Zmiany parametrów polegające na zmniejszeniu częstotliwości kontroli i wymiany elementów powinny być konsultowane z dostawcą urządzenia. Zakończenie procedury sprawdzenia i dostosowania uznaje się za potwierdzenie właściwego sposobu zabezpiecza środowiska przed nadmiernymi emisjami.

    Aktualności
    • 12
      kwiecień
      Miło nam potwierdzić termin szkolenia na dzień 4 czerwca br. Szkolenie w całości będzie poświęcone zmianie dyrektywy 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwanej dyrektywie IED 2.0. Szkolenie poprowadzi wyjątkowy wykładowca – pan Marcin Wiśniewski: ekspert, który brał udział w pracach nad rewizją dyrektywy (ekspert narodowy w Dyrekcji Generalnej ds. środowiska Komisji Europejskiej). Szczegółowe informacje o szkoleniu i zmianie dyrektywy o emisjach przemysłowych na stronie: www.wszystkooemisjach.pl/543
    • 02
      kwiecień
      Wkrótce w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostanie opublikowana znowelizowana dyrektywa 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwana dyrektywa IED 2.0. Wprowadza ona wiele nowych obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych oraz fundamentalne zmiany w uzgadnianiu warunków pozwoleń zintegrowanych, które odbiją się na wymaganiach i funkcjonowaniu wszystkich branż objętych obecnie pozwoleniami zintegrowanymi, np. w zakresie: - ustalania w pozwoleniach dopuszczalnych wielkości emisji na podstawie analiz wskazujących najniższą osiągalną wartość z przedziału BAT-AELs, - zwiększenia udziału społeczeństwa, - wiążącego charteru niektórych poziomów przygotowania środowiskowego BAT-AEPLs, - planów transformacji wskazujących ścieżkę osiągnięcia przez instalację neutralności klimatycznej, wdrożenia gospodarki w obiegu zamkniętym i eliminacji/ograniczenia emisji. Szczegółowy opis zmian dyrektywy 2010/75/EU zamieściliśmy na stronie www.wszystkooemisjach.pl/543, która jest jednocześnie stroną szkolenia zaplanowanego na 4 czerwca 2024 r.
    • 27
      marzec
      2 kwietnia br. wchodzi z życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 marca 2024 r. w sprawie weryfikacji dotrzymywania wielkości dopuszczalnej emisji z uwzględnieniem niepewności pomiarowej (Dz.U. poz. 400). Rozporządzenie uzupełnia i rozbudowuje dotychczasowy system oceny wyników pomiarów poprzez odejmowanie niepewności pomiarowych, oparty na zapisach art. 204a ustawy Prawo ochrony środowiska oraz rozporządzenia w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1706). Zmiany obejmują, m.in. określenie maksymalnej wartości niepewności pomiarowej dla pojedynczego wyniku pomiaru dla amoniaku i rtęci, oraz wprowadzenie dla substancji niewymienionych w załączniku do rozp. ogólnej zasady ustalania wartości niepewności pomiarowej dla pojedynczego wyniku pomiaru w uzgodnieniu z organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego, na poziomie nie wyższym niż 40 % wielkości dopuszczalnej emisji. Część zapisów nowego rozporządzenia jest tożsama z wymaganiami rozporządzenia w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz.U. 2020 poz. 1860), np. w zakresie czasu trwania zakłóceń, w trakcie których nie uwzględnia się w ocenie odnotowywanych wyników pomiarów.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA Publishes Annual US Greenhouse Gas Inventory (11.04.2024)

    JRC: Wildfires - 2023 among the worst in the EU in this century (10.04.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Files Complaint Against California Company for Unlawful Import of HFCs (10.04.2024)

    MKiŚ: Informacja dotycząca Planów Neutralności Klimatycznej (09.04.2024)

    EPA [PFAS] Releases Updated Interim Guidance on Destroying and Disposing of Certain PFAS and PFAS-Containing Materials (09.11.2024)

    U.S. EPA [tlenek etylenu, chloropren] Biden-Harris Administration Finalizes Stronger Clean Air Standards for Chemical Plants, Lowering Cancer Risk and Advancing Environmental Justice (09.11.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] and DEC Launch Statewide Environmental Justice Listening Tour (05.04.2024)

    IOŚ-PIB: II spotkanie użytkowników serwisu Monitoringu Atmosfery Copernicus Polska (05.04.2024)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie pożarom lasów] Pacific Northwest federal, state agencies to collaborate on prescribed fire, smoke management to confront wildfire crisis (05.04.2024)

    EPA [dyfuzja chlorowanych LZO z gruntu do budynków] iProposes Plan to Address Contamination in Buildings at the Meeker Avenue Plume Superfund Site in Brooklyn (05.04.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - sprawozdanie CBAM za pierwszy kwartał 2024 roku oraz Rejestr przejściowy CBAM i wytyczne w języku polskim (04.04.2024)

    U.S. EPA [20 000 000 000 $ na mobilizację prywatnego kapitału i dostarczanie rozwiązań w zakresie czystej energii i klimatu] Biden-Harris Administration Announces $20 Billion in Grants to Mobilize Private Capital and Deliver Clean Energy and Climate Solutions to Communities Across America (04.04.2024)

    WIOŚ w Warszawie: pożar hali magazynowej – zakończenie sprawy ze względu na brak  zagrożeń dla środowiska (29.03.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration Finalizes Strongest Ever Greenhouse Gas Standards for Heavy-Duty Vehicles to Protect Public Health and Address the Climate Crisis While Keeping the American Economy Moving (29.03.2024)

    NIK: kontrola terminów rozpatrywania spraw przez marszałków – na przykładzie postępowań dla wybranych spalarni odpadów (27.03.2024)

    EEA: Change in energy consumption of EU Member States between 2005 and 2022 (26.03.2024)

    EPA [postój autobusów z włączonym silnikiem] enforcement action leads to settlement with school bus transportation company for alleged Clean Air Act violations (26.03.2024)

    NIK: Miasta nadal przegrywają walkę ze spalinami (25.03.2024)

    EEA: Share of energy from renewable sources, by country (25.03.2024)

    EPA [PFAS narażenie poprzez powietrze] issues PFAS test order as part of National Testing Strategy (25.03.2024)

    EEA: Progress towards renewable energy source targets for EU-27 (21.03.2024)

    MKiŚ: Informacje o zmianach w Centralnym Rejestrze Operatorów – CRO (22.03.2024)

    EPA [HFC] reaches settlement with Resonac America for illegal import of super climate pollutant at Port of Los Angeles (21.03.2024)

    U.S. EPA: New Toxics Release Inventory Data Reported (21.03.2024)

    U.S. EPA: Toxic chemical releases have declined 21% in 10 years according to new Toxics Release Inventory data (21.03.2024)

    IPPC Bureau: Europejskie Centrum Innowacji ds. Transformacji Przemysłowej i Emisji INCITE – kluczowy element nowej dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 (20.03.2024)

    KOBiZE: Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia UE dotyczącego weryfikacji danych i akredytacji weryfikatorów w ramach EU ETS (20.03.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration finalizes strongest-ever pollution standards for cars that position U.S. companies and workers to lead the clean vehicle future, protect public health, address the climate crisis, save drivers money (20.03.2024)

    EPA [metan] celebrates 20 years of methane reduction accomplishments at the Global Methane Forum (19.03.2024)

    EEA: Average CO₂ emissions of pools of car manufacturers (18.03.2024)

    EEA: Average CO₂ emissions from new passenger cars and future targets (18.03.2024)

    EEA: Average CO₂ emissions from new vans and future targets (18.03.2024)

    EEA: Average CO₂ emissions and targets of pools of van manufacturers (18.03.2024)

    EEA: Assessing and addressing Europe’s climate risks (15.03.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Settles Chemical Accident Prevention Case in New Bedford (15.03.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Odor emission measure- ments: The role of n-butanol as a reference material and origins of large inter-laboratory variability

    The formation of secondary inorganic aerosols: A data-driven investigation of Lombardy's secondary inorganic aerosol problem

    Real-world particulate, GHG, and gaseous toxic emissions from heavy-duty diesel and natural gas vehicles

    Multi-generation oxidation mechanism of M-xylene: Unexpected implications for secondary organic aerosol formation

    Characterization and sources of volatile organic compounds (VOCs) during 2022 summer ozone pollution control in Shanghai, China

    The influence of dry deposition on surface ozone simulations under different planetary boundary layer schemes over eastern China

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawa C-311/22 Wyrok Trybunału z dnia 22 lutego 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Środowisko naturalne – Dyrektywa 2010/75/UE – Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola  – Artykuł 10 – Punkt 6.4 lit. a) załącznika I – Prowadzenie rzeźni, w których wydajność produkcji tusz przekracza 50 ton dziennie – Pojęcia „tuszy” i „wydajności dziennej” – Rzeźnia nieposiadająca pozwolenia – Uwzględnienie rzeczywistej produkcji (08.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane  2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (04.04.2024)

    Zalecenie Rady z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie kontynuowania skoordynowanych środków zmniejszających zapotrzebowanie na gaz (27.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Kształtowanie nowej europejskiej strategii na rzecz rynku wewnętrznego: uwzględnić wyzwania w zakresie konkurencyjności i technologii oraz wyzwania społeczne i ekologiczne dla naszych przedsiębiorstw” (26.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady – Nowe perspektywy dotyczące związku między klimatem a bezpieczeństwem: uwzględnianie wpływu zmiany klimatu i degradacji środowiska na pokój, bezpieczeństwo i obronę” (26.03.2024)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 września 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (22.03.2024)

    Sprostowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (22.03.3034)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/861 z dnia 15 marca 2024 r. w sprawie uznania sprawozdania zawierającego informacje o typowym poziomie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z uprawy rzepaku w Kanadzie na podstawie art. 31 ust. 3 i 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 (19.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Europejski Zielony Ład a zdrowie (18.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zintegrowanego podejścia politycznego UE wspierającego innowacje ukierunkowane na konkretny obszar z myślą o transformacji ekologicznej i cyfrowej (18.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Ekologizacja transportu towarowego (18.03.2024)