Dioksyny – zainteresowanie Komisji Europejskiej emisją z palenisk domowych opalanych węglem

    Wspólnotowe Centrum Badawcze (JRC) opublikowało wyniki badań stężeń „dioksyn” (PCDD/F) w spalinach z pieców domowych opalanych węglem kamiennym (niska emisja komunalna). W badaniach wykorzystano węgiel pochodzący z Polski o zawartości związków chloru z przedziału od 0,074% do 0,31%. W komunikacie podkreślono, że mimo prognozy zmniejszenia wykorzystania drewna i węgla w paleniskach domowych na terenach miast Europy, trend ten nie jest obserwowany, a nawet w niektórych miejscach widoczny jest proces odwrotny. Przyczyną mogą być wysokie ceny energii, które skłaniają gospodarstwa o niskich dochodach do wyboru tańszych metod ogrzewania. Dlatego dioksyny powstające podczas spalania węgla w piecach domowych nadal stanowią problem ochrony środowiska, który wymaga rozwiązania. Według JRC w celu ograniczenia emisji dioksyn, powinno się unikać stosowania w paleniskach domowych węgla o wysokiej zawartości związków chloru. Całość artykułu dostępna jest na stronie https://ec.europa.eu/jrc/en/news/high-chlorine-coal-affects-pollution-from-domestic-stoves?search

    Wyniki badań prowadzonych przez JRC odnoszą się nie tylko do jakości paliwa, ale również warunków spalania węgla, w szczególności schładzania spalin. Pomiary wykonano dla różnych układów kominowych, obejmujących przewód izolowany, przewód bez izolacji oraz układy z wymiennikami ciepła o różnej sprawności. Zestawienie wskaźników emisji (także innych rodzajów zanieczyszczeń emitowanych z palenisk domowych o małej mocy) zawiera artykuł Dioxin emisions from coal combustion in domestic stove: formation in the chimney and coal chlorine content influence

    Opublikowane wyniki pomiarów wskazują na duże różnice stężeń w jakich dioksyny mogą występować w spalinach, w zależności od zawartości w węglu związków chloru i warunków procesu. Przy spalaniu węgla o niskiej zawartości związków chloru stężenia nie przekroczyły poziomu 0,5 ng TEQ/m3 (w przeliczeniu na 11% zawartość tlenu w spalinach). W przypadku spalania węgla o wysokiej zawartości związków chloru oraz w warunkach procesu sprzyjających powstawaniu dioksyn, najwyższe stężenie odnotowano na poziomie przekraczającym 100 ng TEQ/m3

    Emisje dioksyn z zakładów przemysłowych

    Wymagania wobec emisji polichlorowanych dibenzodioksyn/dibenzofuranów określono dla kilku sektorów przemysłowych, w tym:

    • w dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych (IED) – dla spalarni i współspalarni odpadów,
    • w konkluzjach BAT – dla produkcji cementu, wapna i tlenku magnezu (2013/163/UE), produkcji żelaza i stali (2012/135/UE) oraz rafinacji ropy naftowej i gazu (2014/738/UE),
    • w projekcie konkluzji BAT – dla dużych źródeł spalania,
    • w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów – dla instalacji i urządzeń spalania odpadów oraz współspalania odpadów.

    W dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych (IED) dopuszczalne stężenie w jakim dioksyny i furany mogą występować w spalinach z instalacji spalania lub współspalania odpadów określono na poziomie 0,1 ng/Nm3 (jako średnie w okresie pobierania próbek wynoszącym minimalnie 6 godzin, a maksymalnie 8 godzin). Dopuszczalna wielkość emisji odnosi się do całkowitego stężenia dioksyn i furanów obliczonego zgodnie z częścią 2 załącznika VI  - Współczynniki toksyczności dla dibenzo-p-dioksyn i dibenzofuranów.

    Poziom emisji PCDD/F związany z BAT (BAT-AEL) przy produkcji cementu określono dla gazów odlotowych pochodzących z procesów wypalania w piecach na poziomie <0,05 – 0,1 ng PCDD/F I-TEQ/Nm3 (dla gazu suchego w temperaturze 273 K i pod ciśnieniem 1 013 hPa, przy zawartości 10 % tlenu, jako średnia z okresu pobierania próbek 6 – 8 godzin), wyszczególniając jednocześnie techniki zapobiegania emisjom PCDD/F lub ich redukcji:

    • staranny wybór i kontrola wsadu pieca (surowców) pod kątem zawartości chloru, miedzi i lotnych związków organicznych,
    • staranny wybór i kontrola paliw piecowych pod kątem zawartości chloru i miedzi,
    • ograniczenie/unikanie stosowania odpadów zawierających chlorowane substancje organiczne,
    • unikanie podawania paliw o wysokiej zawartości halogenów (np. chloru) do spalania wtórnego,
    • szybkie chłodzenie gazów odlotowych z pieca do temperatury niższej niż 200 °C i minimalizacja czasu przebywania spalin i tlenu w strefach, w których panuje temperatura w zakresie 300 – 450 °C,
    • wstrzymanie współspalania odpadów przy operacjach takich jak uruchomienie  lub zatrzymanie pieca.

    Analogiczny pułap emisji (<0,05 – 0,1 ng PCDD/F I-TEQ/Nm3, dla gazu suchego w temperaturze 273 K i pod ciśnieniem 1 013 hPa, przy zawartości 11% tlenu) przyjęto dla procesu wypalania w piecach w przemyśle wapienniczym, definiując techniki zapobiegania emisjom PCDD/F lub ich redukcji:

    • wybieranie paliw o niskiej zawartości chloru,
    • ograniczanie wprowadzania miedzi w paliwie,
    • minimalizacja czasu przebywania gazów odlotowych i zawartości tlenu w strefach, w których panuje temperatura w zakresie 300 – 450 °C.

    Inne poziomy emisji PCDD/F określono dla produkcji żelaza i stali:

    • w hutach zintegrowanych – emisje z taśm spiekalniczych: < 0,05–0,2 ng I- TEQ/Nm3 (w warunkach: 273,15 K; 101,3 kPa; po odliczeniu zawartości pary wodnej) w przypadku filtra workowego i < 0,2–0,4 ng-I-TEQ/Nm3 w przypadku nowoczesnego elektrofiltra (na podstawie próbki losowej pobieranej w okresie 6–8 godzin w warunkach stanu ustalonego),
    • w stalowniach elektrycznych – emisje z pieców łukowych: < 0,1 ng I-TEQ/Nm3.

    Dla obu procesów jako jedną z podstawowych technik osiągnięcia niskich poziomów emisji dioksyn i furanów wymieniono wyselekcjonowanie do produkcji złomu i innych surowców o odpowiedniej jakości. W przypadku złomu BAT mają na celu przeprowadzenie odpowiedniej kontroli pod kątem widocznych zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do powstawania polichlorowanych (PCDD/F). Dodatkowo dla pieców łukowych BAT obejmuje stosowanie jednej z następujących technik lub ich kombinacji, w połączeniu z odpowiednim systemem usuwania pyłu:

    • odpowiednie oczyszczanie gazów po spalaniu,
    • odpowiednie szybkie chłodzenie,
    • wdmuchiwanie odpowiednich środków adsorpcyjnych do traktu spalinowego przed odpylaniem.

    Szczególne techniki ograniczania emisji PCDD/F wymieniono także w konkluzjach BAT dla procesu rafinacji ropy naftowej i gazu (tylko dla jednostki reformingu katalitycznego):

    • stosowanie aktywatora w celu ograniczenia do minimum ilości (PCDD/F) podczas regeneracji,
    • oczyszczanie gazów spalinowych z regeneracji:
    • zamknięty układ recyklingu gazu z regeneracji ze złożem adsorpcyjnym,
    • oczyszczanie na mokro,
    • elektrofiltr (ESP).

    W projekcie konkluzji BAT dla dużych źródeł spalania zaproponowano następujące stężenia PCDD/F w spalinach:

    • 0,001 – 0,100 ng I-TEQ/Nm3 dla źródeł w przemyśle chemicznym, wykorzystujących paliwa pochodzące z procesów chemicznych, w których wykorzystywane są substancje chlorowane,
    • < 0,002 – 0,03 ng I-TEQ/Nm3 dla współspalania paliw i odpadów.

    W rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów  dopuszczalne stężenie PCDD/F w odgazach z instalacji i urządzeń spalania odpadów lub współspalania odpadów określono na poziomie 0,1 ng/m3u, w odniesieniu do warunków:

    • zawartości 11% tlenu w gazach odlotowych dla instalacji i urządzeń, których dotyczy załącznik nr 7 do rozporządzenia,
    • zawartości 10% tlenu w gazach odlotowych dla pieców do produkcji klinkieru cementowego, w których są współspalane odpady,
    • zawartości 6% tlenu w gazach odlotowych dla źródeł spalania paliw, w których są współspalane odpady i paliwa stałe,
    • zawartości 3% tlenu w gazach odlotowych dla źródeł spalania paliw, w których są współspalane odpady i paliwa ciekłe.
    Aktualności
    • 23
      czerwiec
      Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (U.S. EPA) poinformowała o wniosku o dodanie 1-bromopropanu (CAS 106-94-5) do listy substancji normowanych w ustawie o czystym powietrzu (the Clean Air Act), ze względu na niebezpieczne własności substancji i powszechne wykorzystywanie w wielu produktach i procesach, w tym w czyszczeniu na sucho, czyszczeniu elektroniki i metali, procesach farmaceutycznych i produktach rolniczych oraz przy aplikacji klejów w sprayu. Substancji tej nie ma również obecnie w polskim systemie prawnym (standardów emisyjnych, standardów jakości powietrza i wartości odniesienia). Kryteria jakości powietrza w zakresie bromopochodnych węglowodorów ustalono jedynie dla bromoetanu (74-96-4) i bromometanu (74-83-9). Informacje o procedurze U.S. EPA dostępne są na stronach: https://www.epa.gov/newsreleases/washington-examiner-epa-add-new-hazardous-air-pollutant-list-regulated-substances-first https://www.epa.gov/newsreleases/epa-grants-first-ever-petition-add-hazardous-air-pollutants-list-under-clean-air-act
    • 23
      czerwiec
      Zawarte w artykule orzeczenie WSA w Warszawie z dnia 26 października 2017 r. uzupełniliśmy o wyrok NSA z 2020 r. (II OSK 627/18), w którym podtrzymano stanowisko WSA, oddalając skargę kasacyjną Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. NSA wyraził pogląd, zgodnie z którym ograniczenie stron postępowania o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (art. 185 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska) do prowadzącego instalację oraz władających powierzchnią ziemi na obszarze ograniczonego użytkowania nie wyłącza stosowania art. 28 k.p.a. w sprawach prowadzonych na podstawie przepisów zamieszczonych w dziale III –"Odpowiedzialność administracyjna" (art. 362 – 375). Nie wyłącza go również art. 372 POŚ, ani żaden inny przepis Prawa ochrony środowiska, w tym art. 365 i art. 367. Tym samym w postępowaniu WIOŚ o wstrzymanie użytkowania instalacji oraz w postępowaniu o podjęcie wstrzymanej działalności władający nieruchomościami narażonymi na oddziaływanie instalacji mają przymiot strony w postępowaniu administracyjnym. Mają bowiem interes prawny, aby chronić w toku tego postępowania przysługujące im prawa zgodnie z art. 28 k.p.a., według którego „Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek”. Oba orzeczenia dostępne są na stronie: Strony postępowania o wstrzymanie / wznowienie użytkowania instalacji - orzeczenia WSA, NSA
    • 29
      maj
      W dniu dzisiejszym na stronie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska opublikowane zostały wyniki pomiarów jakości powietrza w Kędzierzynie-Koźlu w zakresie benzenu oraz pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 (pomiary równoległe na stacji PMŚ i stacji badawczej GIOŚ nr 1): Wyniki w formie prezentacji zamieszczone są na stronie GIOŚ pt. Badania jakości powietrza w Kędzierzynie-Koźlu W dniu 21 maja br. rozpoczęto pomiary w drugiej lokalizacji stacji badawczej (stacja badawcza nr 2):
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EEA: Average CO2 emissions from new cars and new vans increased again in 2019 (26.06.2020)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from vans – Regulation 510/2011 (26.06.2020)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EU) 2019/631 (26.06.2020)

    EEA: Petrol and diesel fuels sold for road transport (26.06.2020)

    EEA paliwa samochody Zanieczyszczenie powietrza PM10
    © EEA

    EPA Takes Action to Stop Use of Certain PFAS in Products and Protect American Consumers (22.06.2020)

    WIOŚ w Warszawie: kolejny pożar w Zakładzie Utylizacji Odpadów w Radomiu (19.06.2020)

    WIOŚ pożar odpadów Radom zanieczyszczenie powietrza PM10 2020
    © WIOŚ w Warszawie

    EPA Releases First Final Chemical Risk Evaluation (19.06.2020)

    ETO: Journal 02/2020: Climate Change and Audit (19.06.2020)

    Europejski Trybunał Obrachunkowy Zmiany klimatu
    © ETO

    U.S. EPA: Washington Examiner - EPA to add new hazardous air pollutant to list of regulated substances for first time ever (18.06.2020)

    EPA Grants First-Ever Petition to Add to Hazardous Air Pollutants List Under Clean Air Act (18.06.2020)

    EEA: Industrial Reporting under the Industrial Emissions Directive 2010/75/EU and European Pollutant Release and Transfer Register Regulation (EC) No 166/2006 (16.06.2020)

    EPA Advises Facility Operators to Prevent and Minimize Releases during Hazardous Weather Events (09.06.2020)

    EPA Urges Preparedness as Hurricane Season Begins; Advises on prevention, preparedness, and reporting requirements during Hazardous Weather Events (09.06.2020)

    EPA Celebrates 50 Years of Protecting Our Nation's Air (08.06.2020)

    EPA Reaches Settlement With Hydrite Chemical Co. for Alleged Clean Air Act Violations at Waterloo, Iowa, Facility (05.06.2020)

    EEA: Rural concentration of the ozone indicator AOT40 for forest, 2017 (05.06.2020)

    ozon raport EPA 2020 zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EPA Proposes Honest Accounting Standard to Improve Future Clean Air Act Rules (04.06.2020)

    U.S. EPA: What They Are Saying: EPA Proposes Honest Accounting Standard to Improve Future Clean Air Act Rules (04.06.2020)

    EEA: New cars and vans sold in 2018 more CO2 intensive, final data confirms (03.06.2020)

    EEA: Monitoring CO2 emissions from passenger cars and vans in 2018 (03.06.2020)

    emisje samochody EEA zanieczyszczenie powietrza
    © EEA

    EPA and State Propose Settlement of Clean Air Act Violations at Sewage Sludge Incinerator in Bridgewater, NJ (02.06.2020)

    U.S. EPA: President Trump Delivering on Promise to Protect Our Nation’s Air (02.06.2020)

    EPA Finalizes Amendments to the Miscellaneous Organic Chemical Manufacturing National Emission Standards for Hazardous Air Pollutants (01.06.2020)

    EPA: Proposed Settlement with United States and Massachusetts Will Help Reduce Air Pollution from Sprague Resources’ Heated Petroleum Storage Facilities Across New England (29.05.2020)

    EEA: National emissions reported to the UNFCCC and to the EU Greenhouse Gas Monitoring Mechanism (29.05.2020)

    EEA: Trends and drivers of EU greenhouse gas emissions (29.05.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Total gaseous mercury in a coastal city (Qingdao, China): Influence of sea-land breeze and regional transport

    A 24-h real-time emissions assessment of 41 uncontrolled household raw coal combustion stoves in four provinces of Northern China

    Fractionation of mercury in aerosols of the southern Baltic coastal zone

    One year evaluation of three low-cost PM2.5 monitors

    Modeling lateral plume deflection in the wake of an elongated building

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawa C-139/20: Skarga wniesiona w dniu 16 marca 2020 r. – Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej (15.06.2020)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (09.06.2020)

    Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/735 z dnia 2 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do stosowania mączki mięsno-kostnej jako paliwa w obiektach energetycznego spalania (03.06.2020)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (26.05.2020)

    Decyzja Komisji (UE) 2020/654 z dnia 13 maja 2020 r. dotycząca przepisów krajowych notyfikowanych przez Niemcy w sprawie małych i średnich jednostek spalania (15.05.2020)

    Komunikat Komisji — Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2019 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego system handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (13.05.2020)

    Trybunał Obrachunkowy Sprawozdanie specjalne nr 11/2020 „Efektywność energetyczna budynków – należy położyć większy nacisk na opłacalność inwestycji” (05.05.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zrównoważonych dzielnic i małych społeczności – Polityka ochrony środowiska poniżej poziomu gminnego (29.04.2020)

    Sprawa C-395/18: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 30 stycznia 2020 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio – Włochy) – Direzione e coordinamento Vivendi SA przeciwko Consip SpA, Ministero dell'Economia e delle Finanze. Odesłanie prejudycjalne – Udzielanie zamówień publicznych na dostawy, roboty budowlane lub usługi – Dyrektywa 2014/24/UE – Artykuł 18 ust. 2 – Artykuł 57 ust. 4 – Fakultatywne podstawy wykluczenia – Podstawa wykluczenia dotycząca podwykonawcy wymienionego w ofercie wykonawcy – Naruszenie przez podwykonawcę obowiązków z dziedziny prawa ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy – Uregulowanie krajowe przewidujące automatyczne wykluczenie wykonawcy z powodu takiego naruszenia (27.04.2020)