Emisja spalin z silników samochodów ciężarowych

    Opisane w tym dziale zagadnienia omawiamy również na organizowanym cyklicznie szkoleniu Specjalista ds. Emisji. Najbliższe szkolenie odbędzie się 6-7.02.2024 r. Zakres szkolenia przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/529

    Zobacz news "Zalecenie Komisji Europejskiej w sprawie pomiarów zadymienia z samochodów"

    Metodologia wyznaczania emisji zanieczyszczeń z transportu samochodowego określona została w metodyce EMEP/CORINAIR oraz w programie COPERT. Metodyka ta jest powszechnie stosowana w ocenie emisji z dróg publicznych. Jest ona również właściwa do wyznaczenia emisji spalin wywołanej transportem ciężarowym na terenie zakładów przemysłowych. Na tle pozostałych grup pojazdów, ciężkie samochody ciężarowe zostały sklasyfikowane w metodologii Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) zgodnie z poniższą tabelą:

    Typ pojazdu

    Klasa

    Standard jakości spalin

    Samochody osobowe

    Silnik benzynowy:

    pojemność < 1,4 l

    1,4 – 2,0 l

    > 2,0 l

    PRE ECE

    ECE 15/00-01

    ECE 15/02

    ECE 15/03

    ECE 15/04

    Improved Conventional

    Open Loop

    Euro 1 - 91/441/EEC

    Euro 2 - 94/12/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Euro 5 – EC 715/2007

    Euro 6 – EC 715/2007

    Silnik diesel’a

    < 2,0 l

    > 2,0 l

    Conventional

    Euro 1 - 91/441/EEC

    Euro 2 - 94/12/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Euro 5 – EC 715/2007

    Euro 6 – EC 715/2007

    LPG

    Conventional

    Euro 1 - 91/441/EEC

    Euro 2 - 94/12/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Silniki 2-suwowe

    Conventional

    Napędy hybrydowe < 1,6 l

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Lekkie samochody ciężarowe (dostawcze)

    Silnik benzynowy:

    < 3,5 Mg

    Conventional

    Euro 1 - 93/59/EEC

    Euro 2 - 96/69/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Euro 5 – EC 715/2007

    Euro 6 – EC 715/2007

    Silnik diesel’a

    < 3,5 Mg

    Conventional

    Euro 1 - 93/59/EEC

    Euro 2 - 96/69/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Euro 5 – EC 715/2007

    Euro 6 – EC 715/2007

    Ciężkie samochody ciężarowe

    (HDVs)

    Silnik benzynowy > 3,5 Mg

    Conventional

    Samochody z silnikiem diesel’a:

    Jednoczęściowe ≤ 7,5 Mg

    Jednoczęściowe 7,5-12 Mg

    Jednoczęściowe 12-14 Mg

    Jednoczęściowe 14-20 Mg

    Jednoczęściowe 20-26 Mg

    Jednoczęściowe 26-28 Mg

    Jednoczęściowe 28-32 Mg

    Jednoczęściowe > 32 Mg

    Ciągniki siodłowe 14-20 Mg

    Ciągniki siodłowe 20-28 Mg

    Ciągniki siodłowe 28-34 Mg

    Ciągniki siodłowe 34-40 Mg

    Ciągniki siodłowe 40-50 Mg

    Ciągniki siodłowe 50-60 Mg

    Conventional

    Euro I – 91/542/EEC Stage I

    Euro II – 91/542/EEC Stage II

    Euro III – 1999/96/EC Stage I

    Euro IV – 1999/96/EC Stage II

    Euro V – 1999/96/EC Stage III

    Euro VI – No proposal yet *

    Autobusy

    Miejskie ≤ 15 Mg

    Miejskie 15-18 Mg

    Miejskie > 18 Mg

    Autokary ≤ 18 Mg

    Autokary przegubowe > 18 Mg

    Conventional

    Euro I - 91/542/EEC Stage I

    Euro II - 91/542/EEC Stage II

    Euro III - 1999/96/EC Stage I

    Euro IV – 1999/96/EC Stage II

    Euro V – 1999/96/EC Stage III

    Euro VI – No proposal yet *

    CNG

    Euro I – 91/542/EEC Stage I

    Euro II – 91/542/EEC Stage II

    Euro III – 1999/96/EC Stage I

    EEV – 1999/96/EC

    Skutery

    < 50 cm³

    Conventional

    97/24/EC Stage I – Euro 1

    97/24/EC Stage II – Euro 2

    Euro 3 proposal

    Motocykle

    Silniki 2-suwowe > 50 cm³

    Silniki 4-suwowe 50 – 250 cm³

    Silniki 4-suwowe 250 – 750 cm³

    Silniki 4-suwowe > 750 cm³

    Conventional

    97/24/EC – Euro 1

    2002/51/EC Stage I – Euro 2

    2002/51/EC Stage II – Euro 3

    źródło: Table 3-6: Summary of all vehicle classes covered by the methodology, B710 Emission Inventory Guidebook

    * norma EURO VI dla samochodów ciężarowych została wprowadzona Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r.

    Algorytmy obliczeniowe metodyki EMEP/CORINAIR i programu COPERT uwzględniają większość czynników decydujących o wielkości emisji spalin z samochodów poruszających się po drogach, w tym:

    • natężenie ruchu,

    • strukturę pojazdów,

    • normatywy emisji (klasy EURO),

    • prędkość pojazdów,

    • stopień załadowania,

    • nachylenie drogi.

    Algorytmy do wyznaczania emisji spalin zostały przedstawione w instrukcji B710 oraz w formie gotowych narzędzi obliczeniowych. W instrukcji określono również udziały niektórych substancji w obrębie grupy, np. udział dwutlenku azotu w sumie tlenków azotu (NO2/NOX), co może być przydatne w ocenie oddziaływania emisji na jakość powietrza atmosferycznego. Dane odpowiadające emisji zanieczyszczeń z ciężkich samochodów ciężarowych przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Typ pojazdu

    Standard jakości spalin

    Emisja spalin - udział NO2/NOX (%)

    Badania AEAT

    Badania TNO

    Sugerowana wartość

    Ciężkie samochody ciężarowe

    (HDVs)

    pre-Euro

    11

    10

    11

    Euro I - Euro II

    11

    10

    11

    Euro III

    14

    10

    14

    Euro IV

    10

    10

    14

    Euro V

    10

    10

    Euro VI

    10

    Euro III+CRT

    35

    35

    źródło: Table 9-2: Mass fraction of NO2 in NOx emissions, B710 Emission Inventory Guidebook

    Udział dwutlenku azotu w sumie tlenków azotu nabiera szczególnego znaczenia wobec wymagań stawianych jakości spalin, które wymuszają ich oczyszczanie w zestawie urządzeń zawierającym katalizator do selektywnej redukcji NOX (SCR). Zgodnie z zamysłem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 595/2009 Komisja Europejska powinna być uprawniona do wprowadzania do załącznika I do rozporządzenia wartości granicznych poziomów składnika NO2 w wartości granicznej NOX. Uprawnienie to odnosi się również do zmiany podejścia do oceny emisji cząstek stałych, według którego normowana jest nie tylko łączna masa, ale również ilość (liczba) cząstek stałych. Zmiana sposobu normowania zanieczyszczeń stałych wynika z celów Wspólnoty w zakresie ograniczenia emisji pyłów drobnych oraz zmiany charakterystyki emisji pyłów z samochodów spowodowanej stosowaniem filtrów DPF.

    W metodologii EMEP/CORINAIR określono również udział sadzy (elemental carbon EC) w pyle zawieszonym PM2,5:

    Typ pojazdu

    Standard jakości spalin

    Udział EC/PM2.5 (%)

    Niepewność (%)

    Ciężkie samochody ciężarowe (diesel) HDVs

    Conventional

    50

    20

    Euro I

    65

    20

    Euro II

    65

    20

    Euro III

    70

    20

    Euro IV

    75

    20

    Euro IV

    75

    20

    Euro VI

    15

    30

    źródło: Table 9-3: Split of PM in elemental (EC) and organic mass (OM), B710 Emission Inventory Guidebook

    Według informacji zawartych w instrukcji B710 sto procent pyłu zawieszonego zawartego w spalinach samochodowych stanowią pyły drobne, zatem emisja pyłu zawieszonego PM10 jest równa emisji pyłu PM2,5. Inny rozkład uziarnienia przyjmuje się dla pyłu pochodzącego ze ścierania opon oraz ze ścierania elementów hamulców i ścierania nawierzchni drogi. Zgodnie z informacjami zawartymi w instrukcji B770 udział pyłu z poszczególnych przedziałów średnic wynosi:

    Klasa uziarnienia pyłu

    Emisja spalin - udział masowy w pyle zawieszonym TSP

    Pył ze ścierania opon

    Pył ze ścierania elementów hamulców

    Pył ze ścierania nawierzchni drogi

    TSP

    1,000

    1,000

    1,00

    PM10

    0,600

    0,980

    0,50

    PM2,5

    0,420

    0,390

    0,27

    PM1

    0,060

    0,100

    PM0,1

    0,048

    0,080

    źródło: Table 5: Size distribution of tyre wear emitted particles, Table 6: Size distribution of brake wear emitted particles, Table 7: Size distribution of road surface wear emitted particles, B770 Emission Inventory Guidebook

    W ocenie oddziaływania zakładu na powietrze atmosferyczne stosuje się jeden z 3 sposobów postępowania ze źródłami komunikacyjnymi:

    - całkowite pominięcie emisji z transportu samochodowego: stosowane dla małych zakładów, w których łączna ilość przewożonych materiałów i ilość stanowisk do ich rozładunku / załadunku decyduje o niskiej intensywności ruchu. Wiele spośród tego rodzaju zakładów charakteryzuje natężenie ruchu rzędu kilku samochodów w ciągu godziny i nie więcej niż 10 tys. pojazdów w ciągu roku, co sprawia, że emisja spalin samochodowych z dróg wewnętrznych nie ma istotnego znaczenia w kształtowaniu jakości powietrza atmosferycznego,

    - model uproszczony: przyjęcie dla poszczególnych parametrów jednej reprezentatywnej wartości, to jest jednego rodzaju samochodów, jednego standardu spalin, jednej prędkości dla wszystkich odcinków dróg, itd. Model ten stosowany jest dla średnich i dużych zakładów. Przy zachowaniu zasad przyjmowania założeń nie powodujących zaniżenia emisji pozwala z dostateczną wiarygodnością ocenić oddziaływanie transportu na terenie zakładu na powietrze atmosferyczne. Możliwe jest również stosowanie opublikowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ogólnej struktury pojazdów spełniających poszczególne klasy normy EURO,

    - model dokładny: uwzględniający strukturę pojazdów ciężarowych właściwą dla samochodów poruszających się po terenie zakładu oraz odpowiednie parametry dla poszczególnych odcinków dróg.

    W przypadku uwzględnienia w obliczeniach stężeń substancji w powietrzu emisji niezorganizowanej z transportu samochodowego należy pamiętać o ograniczeniach i niedoskonałościach referencyjnej metodyki modelowania, w szczególności dotyczących wyniesienia smugi i strefy mieszania.

    Opisując zagadnienia emisji spalin z silników samochodów ciężarowych nie sposób pominąć znaczenia transferu technologii i wykorzystania przez branżę motoryzacyjną doświadczeń w oczyszczaniu gazów odlotowych z instalacji przemysłowych, np. wobec selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu (SCR). Odmienne względem metod kontroli emisji przemysłowych jest natomiast podejście do eksploatacji źródła emisji bez poprawnie działających urządzeń ochronnych. W prawie unijnym dla powszechnie stosowanych metod oczyszczania spalin wykorzystujących odczynnik ulegający zużyciu (adblue), zamiast systemu kontroli i kar za nieprzestrzeganie parametrów emisji określono zasady eksploatacji samochodów. W Rozporządzeniu (WE) NR 595/2009 zapisano w artykule 7 punkt 2 zasadę, zgodnie z którą „użytkownicy pojazdów zapewniają, by pojazdy nie były użytkowane bez odczynnika ulegającego zużyciu.” Rozporządzenie Komisji (UE) NR 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 wprowadza w tym celu w załączniku nr 13 następujące rozwiązania techniczne:

    - system ostrzegania kierowcy o niskim poziomie odczynnika, niewłaściwej jakości odczynnika, zbyt niskim zużycia odczynnika lub nieprawidłowym działaniu,

    - system wymuszający powodujący najpierw ograniczenie działania, a następnie skuteczne zablokowanie działania pojazdu:

    - system wymuszający niskiego poziomu: system zmniejsza maksymalny dostępny moment obrotowy silnika w całym zakresie prędkości obrotowych silnika o 25 %,

    - system stanowczego wymuszania:

    a) układ „wyłączenia po ponownym uruchomieniu” ogranicza prędkość pojazdu do 20 km/h („tryb pełzania”) po wyłączeniu silnika przez kierowcę („kluczyk wyłączony”),

    b) układ „wyłączenia po tankowaniu” ogranicza prędkość pojazdu do 20 km/h („tryb pełzania”) po podniesieniu się poziomu paliwa w zbiorniku o ilość możliwą do zmierzenia, która wynosi nie więcej niż 10 % pojemności zbiornika paliwa i wymaga zatwierdzenia przez organ udzielający homologacji na podstawie parametrów technicznych miernika poziomu paliwa i oświadczenia producenta,

    c) układ „wyłączenia po parkowaniu” ogranicza prędkość pojazdu do 20 km/h („tryb pełzania”) po zatrzymaniu pojazdu na więcej niż godzinę,

    d) układ „wyłączenia czasowego” ogranicza prędkość pojazdu do 20 km/h („tryb pełzania”), kiedy pojazd zatrzymuje się po raz pierwszy po ośmiu godzinach pracy silnika, o ile wcześniej nie włączył się żaden z ww. systemów.

    Aktualności
    • 30
      listopad
      Zapraszamy na II Kongres Pelletu, który odbędzie się 18-19 kwietnia 2024 w Łodzi. Wśród wielu ciekawych tematów zaplanowanych na II edycję Kongresu będzie miejsce na dyskusję o najważniejszych wyzwaniach dla branży, w tym stabilizacji cen, dostępności pelletu drzewnego i pelletu agro, dekarbonizacji gospodarki EU i transformacji energetycznej, a także o efektywności produkcji pelletu  i pozyskiwaniu drewna resztkowego. Wydarzenie planowane na kwiecień przyszłego roku będzie znakomitą okazją do wymiany doświadczeń,  pozyskania informacji i rozmów biznesowych. Szczegółowe informacje o Konferencji zostały zamieszczone na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/533/ii-kongres-pelletu-18-19-kwietnia-2024-w-lodzi
    • 24
      listopad
      Zapraszamy na VII Konferencję Polskiej Platformy LNG i bioLNG, która odbędzie się już 29-30 listopada 2023 r. w Gdyni. Sektor skroplonych paliw gazowych odnotowuje dalszy dynamiczny rozwój, ale ma również przed sobą poważne wyzwania. Organizator Wydarzenia – PPLNG zaplanował podczas tegorocznej edycji szereg interesujących bloków tematycznych, takich jak: - regulacje Unii Europejskiej w zakresie LNG i bioLNG - ESG i raportowanie na podstawie dyrektywy CSRD ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju - instalacji LNG i CNG: zalecenia i praktyki - dekarbonizacja i zielona mobilność w Europie - nowa legislacja CO2 Tolling w UE (debata) - rynek biometanu w Polsce i Europie: kierunki rozwoju i  zagadnienia techniczne - przyszłość LNG w sektorze morskim - realizacja projektów z napędem LNG - małe jednostki LNG: rozwiązanie dla lokalnego importu LNG i exportu bioLNG Szczegółowe informacje o Konferencji zostały zamieszczone na stronie: https://pplng.pl/wydarzenia/wydarzenia-nadchodzace/konferencja-pplng-2023-listopad-2023/#
    • 22
      listopad
      W minionym tygodniu opublikowane zostało Sprostowanie do polskiej wersji decyzji wykonawczej Komisji UE 2022/2427 z dnia 6 grudnia 2022 r. ustanawiającej konkluzje BAT dla wspólnych dla przemysłu chemicznego systemów gospodarowania gazami odlotowymi i ich oczyszczania – WGC. Zmianie ulega BAT 21 określający obowiązek sporządzania bilansu rozpuszczalników. Sprostowanie eliminuje błąd tłumaczenia w wersji polskiej, który mógł prowadzić do (nieprawidłowej merytorycznie) rozszerzającej interpretacji wymagań BAT 21. Zgodnie ze sprostowaniem oraz wersją angielską poprzez bilans masy należy monitorować emisje rozproszone LZO powstałe w wyniku stosowania rozpuszczalników (wyłącznie emisje rozproszone). Zakres zastosowania i uwarunkowania bilansu zgodnie z dyrektywą o emisjach przemysłowych IED. Sprostowanie do decyzji Komisji jest dostępne na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:L_202390087 W związku z ww. publikacją aktualizacji uległa strona: https://wszystkooemisjach.pl/182/konkluzje-bat
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB
    Kongres Biogazu grudzień 2023

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    WIOŚ w Katowicach: Kara dla spółki EC Będzin Wytwarzanie z powodu nie rozliczenia wielkości emisji gazów cieplarnianych do atmosfery

    KOBiZE: Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia UE dotyczącego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (07.12.2023)

    EPA [praca autobusów na biegu jałowym] takes action against Connecticut-based school bus transportation company for idling violations (06.12.2023)

    WIOŚ we Wrocławiu: f-gazy – najczęstsze naruszenia przepisów (02.12.2023)

    GIOŚ: Raport problemowy na temat jakości powietrza w uzdrowiskach w Polsce w roku 2022 (01.12.2023)

    IOŚ: Termiczne przekształcanie odpadów komunalnych w Polsce w 2021 r. (01.12.2023)

    EPA [PFAS] Takes Action to Protect People from PFAS that Leach from Plastic Containers into Pesticides and Other Products (01.12.2023)

    ETO: Is there a future for biofuels in EU transport? (01.12.2023)

    EPA [monitoring powietrza po pożarach lasów] Completes Removal of Hazardous Materials Following Wildfires on Maui (30.11.2023)

    EPA’s [redukcje NOx z elektrowni] Good Neighbor Plan Cuts Smog-Forming Pollution from Power Plants in Summer 2023 (30.11.2023)

    MKiŚ: Paliwo E10 (29.11.2023)

    EEA: Eutrophication caused by atmospheric nitrogen deposition in Europe (29.11.2023)

    EPA [tlenek etylenu; 1,3-butadien; formaldehyd; akroleina] Awards Nearly $500,000 to Texas Organization to improve Air Quality in the Houston Area (29.11.2023)

    IOŚ: Katalog działań adaptacyjnych dla samorządów (28.11.2023)

    EPA [bezwodny amoniak] ensuring community's right to know through two Rhode Island settlements (28.11.2023)

    U.S. EPA [bezwodny amoniak] National Ice Cream Manufacturer Agrees to Pay Penalty for Clean Air Act Violations and Audit the Safety of Six Facilities Nationwide (27.11.2023)

    EEA: Szkody dla zdrowia ludzkiego spowodowane zanieczyszczeniem powietrza w Europie (24.11.2024)

    JRC: New Atlas zooms in on Europe’s city-specific air pollutants, sources and measures to take (22.11.2023)

    JRC: Wildfires in the EU: 2022 was the second-worst year, a warning from a changing climate (22.11.2023)

    WIOŚ w Katowicach: Zastosowanie dronów - konferencja Europejskiej Sieci Interesariuszy U-SPACE

    EPA [DecaBDE, PIP 3:1] Proposes Stronger Rules to Protect People from Persistent, Bioaccumulative, and Toxic Chemical Exposures (20.11.2023)

    U.S. EPA [pochodnie] Coffeyville Resources Refining & Marketing Will Pay Over $23M to Address Clean Air Act Violations and Offset Environmental Harm Related to Its Kansas Refinery (20.11.2023)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Spatial patterns of the diurnal variations of PM2.5 and their influencing factors across China

    An observation-based analysis of atmospheric oxidation capacity in Guangdong, China

    Improved O3 predictions in China by combining chemical transport model and multi-source data with machining learning techniques

    Sources and secondary transformation potentials of aromatic hydrocarbons observed in a medium-sized city in yangtze river delta region: Emphasis on intermediate-volatility naphthalene

    Particle-size resolved aerosol levels of total and extractable platinum in urban and rural regions of Western Europe

    Predicting real-time within-vehicle air pollution exposure with mass-balance and machine learning approaches using on-road and air quality data

    In-car occupants' exposure to airborne fine particles under different ventilation settings: Practical implications

    NH3 emissions from the human body in central Tokyo decreased during the COVID-19 pandemic lockdown

    Morphological and chemical characterisation of indoor quasi-ultrafine particles

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Rady (UE) 2023/2754 z dnia 4 grudnia 2023 r. w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX Środowisko do Porozumienia EOG - ETS dla sektorów transportu morskiego i instalacji stacjonarnych (08.12.2023)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (08.12.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE, dyrektywę Rady 1999/37/WE i dyrektywę (UE) 2019/520 w odniesieniu do klasy emisji CO2 pojazdów ciężkich z przyczepami” (08.12.2023)

    Decyzja Rady (UE) 2023/2753 z dnia 4 grudnia 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX Środowisko do Porozumienia EOG - ETS w lotnictwie (07.12.2023)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2698 z dnia 4 grudnia 2023 r. w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (06.12.2023)

    Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie zrównoważonego obiegu węgla (01.12.2023)

    Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii, decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i rozporządzenie (UE) 2015/757 (COM(2021)0551 – C9-0046/2023 – 2021/0211B(COD)) P9_TC1-COD(2021)0211B Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/… zmieniającego rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (01.12.2023)

    Mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (COM(2021)0564 – C9-0328/2021 – 2021/0214(COD)) P9_TC1-COD(2021)0214 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/… ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (01.12.2023)

    Społeczny Fundusz Klimatyczny Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Społeczny Fundusz Klimatyczny (COM(2021)0568 – C9-0324/2021 – 2021/0206(COD)) P9_TC1-COD(2021)0206 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/… w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmieniającego rozporządzenia (UE) 2021/1060 (01.12.2023)

    Przegląd unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do lotnictwa Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel redukcji emisji w całej gospodarce i odpowiednio wdrażającej globalny środek rynkowy (COM(2021)0552 – C9-0319/2021 – 2021/0207(COD)) P9_TC1-COD(2021)0207 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/… zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (01.12.2023)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie metod i procedury udostępniania zasobów własnych opartych na systemie handlu uprawnieniami do emisji, mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 i realokowanych zyskach oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych (01.12.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie europejskich zielonych obligacji oraz opcjonalnego ujawniania informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (30.11.2023)

    Wiążące roczne redukcje emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie (rozporządzenie w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego) Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/842 w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego (23.11.2023)