Bilans LZO – zakres zastosowania

    Oprócz instalacji, dla których określono standardy emisyjne bilans LZO sporządza się również dla instalacji o zużyciu rozpuszczalników poniżej progów klasyfikujących do grupy instalacji objętych standardami, jak również dla instalacji wykorzystujących rozpuszczalniki w innych rodzajach procesów niż określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji. Metoda bilansowania strumieni zawierających LZO (VOC) umożliwia wyznaczenie emisji z bardzo wielu rodzajów instalacji, przez co jest jednym z najbardziej uniwersalnych sposobów określenia podstawy naliczania opłat za korzystanie ze środowiska, jak i wielkości emisji wymagających raportowania w systemach sprawozdawczych. Bilans LZO umożliwia ponadto:

    • ocenę spełnienia wymogów BAT (dla niektórych rodzajów instalacji),

    • sprawdzenie dotrzymania niektórych warunków pozwolenia oraz innych wymagań określonych w ww. rozporządzeniu (np. emisji substancji szczególnie niebezpiecznych wprowadzanych do powietrza atmosferycznego wyłącznie w sposób zorganizowany),

    • określenie maksymalnych emisji rocznych na etapie postępowania o wydanie decyzji środowiskowej oraz pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwoleń zintegrowanych.

    Bilans LZO obejmuje następujące rodzaje strumieni:

    • LZO (VOC) wprowadzone do instalacji, w tym zawarte w surowcach i materiałach pomocniczych takich jak rozpuszczalniki wykorzystywane do zmiany własności fizycznych mieszanin (rozcieńczalniki), preparatach do czyszczenia maszyn i wyposażenia oraz produktów (wg zasad określonych w zał. nr 7),

    • LZO (VOC) zawarte w produktach o wartości handlowej (wobec niektórych produktów strumień ten jest równy zeru, lub przyjmuje się go takim gdy jego oznaczenie jest niemożliwe do wykonania albo ekonomicznie nieuzasadnione, a założenie to nie skutkuje ryzykiem niedotrzymania standardu),

    • LZO (VOC) zawarte w odpadach, stanowiące sumę rozpuszczalników zawartych w poszczególnych rodzajach lub strumieniach odpadów,

    • LZO (VOC) zawarte w ściekach,

    • LZO (VOC) wprowadzone do powietrza w sposób zorganizowany (z zachowaniem zasad określonych w § 33.4. oraz § 33.5. ww. rozporządzenia dla instalacji podlegających pod wymogi standardów emisyjnych):

      • § 33.4. „LZO wprowadzane do powietrza przez systemy wentylacji grawitacyjnej, z wyjątkiem ich wprowadzania do powietrza przez urządzenia ograniczające wielkość emisji LZO, traktuje się jak LZO wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany”,

      • § 33.5. „jako LZO wprowadzane do powietrza w sposób niezorganizowany traktuje się także LZO wprowadzane do powietrza przez:

    1) systemy mechanicznej wentylacji ogólnej,

    2) zawory bezpieczeństwa i zawory odpowietrzające w instalacjach do magazynowania LZO,

    z wyjątkiem ich wprowadzania do powietrza przez urządzenia ograniczające wielkość emisji LZO.”,

    • LZO (VOC) zatrzymane lub zneutralizowane w urządzeniach ograniczających wielkość emisji i nieuwzględnione w odpadach i ściekach (np. LZO utlenione w dopalaczach termicznych i katalitycznych lub biofiltrach, LZO (VOC) zatrzymane w filtrach z wypełnieniem z węgla aktywnego lub z innych sorbentów, LZO  (VOC) wychwycone w wykraplaczach i urządzeniach do wymrażania),

    • LZO (VOC) odzyskane i wycofane z instalacji, np. jako brudny rozpuszczalnik odzyskany w destylarkach, którego nie można ponownie wykorzystać w procesie.

    Oprócz ww. strumieni, sprawdzenie niektórych standardów emisyjnych wymaga wyznaczenia LZO (VOC) odzyskanych i ponownie zawróconych do procesu, np. w wyniku pracy układów destylacji strumieni odpadowych, lub odzyskanych w niektórych typach urządzeń ochronnych atmosfery jak adsorbery z regeneracją.

    Określając ww. strumienie, nie tylko wobec surowców i produktów, ale w niektórych przypadkach również odpadów, należy rozważyć potrzebę uwzględnienia stanów magazynowych z początku i końca okresu rozliczeniowego. Pominąć je można, gdy różnica zgormadzonych materiałów jest nieznaczna i bez wpływu na wielkość emisji i ocenę dotrzymania standardów.

    Bilans uproszczony

    Wobec wielu instalacji z uwagi na brak poszczególnych składowych bilansu (odpadów, ścieków, LZO zneutralizowanych) równanie wyznaczające wielkość strat całkowitych rozpuszczalników przyjmuje uproszczoną postać. Jego skrajną formą jest jednoskładnikowy szacunek emisji oparty na założeniu 100 % straty LZO zawartych w wykorzystywanych materiałach, np. gaz nośny preparatów do konserwacji maszyn, LZO w środkach antyadhezyjnych do form, rozpuszczalniki wykorzystywane do czyszczenia drukarek oznaczeń partii produktów. Przypadki te opisaliśmy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Lotne związki organiczne (LZO).

    Definicja LZO

    Za lotne związki organiczne (LZO, VOC) uznaje się związki organiczne o prężności par w temperaturze 293,15K (20°C) nie mniejszej niż 10 Pa, lub posiadające taką lotność w warunkach, w jakich są użytkowane. Niektóre powszechnie wykorzystywane substancje organiczne charakteryzują się w temperaturze 20°C następującą prężnością par:

    • aceton: 24 658 Pa,

    • chloroform: 20 908 Pa,

    • toluen: 2 911 Pa,

    • oktan: 1 412 Pa,

    • glikol etylenowy: 8 Pa.

    Obliczenie prężności par czystej substancji w określonej temperaturze użytkowania umożliwia równanie Antoine'a:

    logP = A – B/(C+T)

    W przypadku braku wartości stałych A, B, C dla zadanego przedziału temperatury, należy skorzystać z innych równań i współczynników.

    Przykładem znaczenia temperatury dla prężności par może być wymieniony powyżej glikol etylenowy, który w temperaturze 10°C posiada prężność par równą 3 Pa, w temperaturze 20°C 8 Pa, a w temperaturze 40°C 44 Pa. Szerszy zbiór związków organicznych wraz z charakterystyką prężności par przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach.

    Stronę zaktualizowano 05.09.2015

    Aktualności
    • 30
      kwiecień
      Stronę z rocznymi ocenami jakości powietrza, zamieszczoną w dziale Operaty Ochrony Powietrza, uzupełniliśmy o publikacje GIOŚ za rok 2023. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza Roczne oceny jakości powietrza stanowią podstawę do określenia, czy na danym obszarze wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, a także pozwolenia zintegrowanego wymaga wcześniejszego postępowania kompensacyjnego, o którym mowa w art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska. Publikacja rocznych ocen jakości powietrza zamyka również etap weryfikacji danych monitoringowych za rok 2023 i umożliwia aktualizację informacji o tle zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.
    • 25
      kwiecień
      W dziale Prawo dodaliśmy stronę dedykowaną zmianie dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 Strona zawiera komentarze do informacji Rady Unii Europejskiej z etapu zatwierdzenia nowelizacji dyrektywy. Na stronie znajdują się również informacje o nowym portalu sprawozdawczym, zastępującym dotychczasowy E-PRTR. Ze względu na bardzo poważne konsekwencje zmian w prawie dla prowadzących instalacje, utworzyliśmy specjalne szkolenie z nowelizacji dyrektywy o emisjach przemysłowych. Szczegóły przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/543/nowelizacja-dyrektywy-201075ue-ws-emisji-przemyslowych-ied-20--szkolenie-4-czerwca-20
    • 22
      kwiecień
      Można już zgłaszać chęć udziału w wydarzeniu inaugurującym INCITE (poprzez dostęp do transmisji w internecie lub osobiście w Sevilli). Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Preregistration_INCITE Agenda wydarzenia jest dostępna pod adresem: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/2024-04/18.04.18%20-INCITE%20Agenda.pdf INCITE jest częścią nowego systemu wynikającego ze zmiany dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (tak zwanej dyrektywy IED 2.0). Zmiana dyrektywy ma charakter bardzo poważnej zmiany systemowej w zakresie pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian szczegółowo opisujemy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/554/zmiana-dyrektywy-o-emisjach-przemyslowych-2024 INCITE stanie się centralnym punktem odniesienia w Unii (platformą skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, ogół społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską), w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IPPC Bureau: The nineteenth meeting of the IED Article 13 forum took place on 29 and 30 April 2024. The forum expressed its opinion on the best available techniques reference document for the Smitheries and Foundries Industry SF BREF (30.04.2024)

    U.S. EPA [chlorek metylenu] Biden-Harris Administration Finalizes Ban on Most Uses of Methylene Chloride, Protecting Workers and Communities from Fatal Exposure (30.04.2024)

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM (przypomnienie) oraz składanie sprawozdań z opóźnieniem (29.04.2024)

    EEA: Urban adaptation in Europe: what works? (29.04.2024)

    EEA: Estimated monthly mean NO₂ concentrations for the region around Ghent / Belgium (29.04.2024)

    U.S. EPA [ograniczenie emisji z elektrowni opalanych paliwami kopalnymi] Biden-Harris Administration Finalizes Suite of Standards to Reduce Pollution from Fossil Fuel-Fired Power Plants (25.04.2024)

    WIOŚ w Krakowie: Pożar baterii litowo-jonowych w kontenerze zaadaptowanym na magazyn energii na terenie zakładu w Trzebini (24.04.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration Announces Nearly $1 Billion in Grants to Invest in America’s Clean Heavy-Duty Vehicle Transition (24.04.2024)

    WIOŚ w Warszawie prowadzi działania na terenie pożaru miejsca magazynowania odpadów w m. Jakubów (24.04.2024)

    ETO: Zeroing in on zero emissions ‒ A sharp bend Ahead (24.04.2024)

    KOBiZE: Zmiana formularza excel Planu metodyki monitorowania (23.04.2024)

    IOŚ-PIB: Dekarbonizacja procesów budowlanych – spotkanie podsumowujące działania w ramach projektu (19.04.2024)

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/ KOBiZE/ IOŚ-PIB dotycząca synergii systemu EU ETS z innymi politykami (19.04.2024)

    U.S. EPA [PFAS] Biden-Harris Administration Finalizes Critical Rule to Clean up PFAS Contamination to Protect Public Health (19.04.2024)

    GIOŚ: Drony kluczowym narzędziem w walce z przestępczością środowiskową (19.04.2024)

    EEA: EU indicator framework for chemicals (17.04.2024)

    KOBiZE: Konieczność aktualizacji planów metodyki monitorowania (17.04.2024)

    KOBiZE: Film instruktażowy jak wypełnić raport CBAM (17.04.2024)

    IPPC Bureau: Expression of Interests to join the INCITE Launch Event are open! (16.04.2024)

    EEA: Persistent organic pollutant emissions in Europe (16.04.2024)

    EEA: Hydrofluorocarbon phase-down in Europe (16.04.2024)

    EPA [niewystarczające dowody na brak emisji związków toksycznych z turbin spalających paliwa] Takes Action to Maintain Public Health Protections for Communities Near Stationary Combustion Turbines (15.04.2024)

    EPA [ochrona przed pyleniem podczas  dekontaminacji gruntu] Approves Plan to Remove PCB Contamination at the North Austin Community Center in Chicago (15.04.2024)

    KOBiZE: Wejście w życie rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2019/331, a przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (15.04.2024)

    EPA Publishes Annual US Greenhouse Gas Inventory (11.04.2024)

    JRC: Wildfires - 2023 among the worst in the EU in this century (10.04.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Files Complaint Against California Company for Unlawful Import of HFCs (10.04.2024)

    MKiŚ: Informacja dotycząca Planów Neutralności Klimatycznej (09.04.2024)

    EPA [PFAS] Releases Updated Interim Guidance on Destroying and Disposing of Certain PFAS and PFAS-Containing Materials (09.11.2024)

    U.S. EPA [tlenek etylenu, chloropren] Biden-Harris Administration Finalizes Stronger Clean Air Standards for Chemical Plants, Lowering Cancer Risk and Advancing Environmental Justice (09.11.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] and DEC Launch Statewide Environmental Justice Listening Tour (05.04.2024)

    IOŚ-PIB: II spotkanie użytkowników serwisu Monitoringu Atmosfery Copernicus Polska (05.04.2024)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie pożarom lasów] Pacific Northwest federal, state agencies to collaborate on prescribed fire, smoke management to confront wildfire crisis (05.04.2024)

    EPA [dyfuzja chlorowanych LZO z gruntu do budynków] iProposes Plan to Address Contamination in Buildings at the Meeker Avenue Plume Superfund Site in Brooklyn (05.04.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Fog/cloud processing of atmospheric aerosols from a single particle perspective: A review of field observations

    Observational constraints on the parameterization of particle dry deposition over bare cropland

    Formation of secondary organic aerosols from Cl-initiated oxidation of anisole: Rapid release of ultrafine particles and organic chlorides

    Modeling of air pollution due to marine traffic in Marseille

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1244 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie przekazywania danych środowiskowych z instalacji przemysłowych, ustanowienia Europejskiego Portalu Emisji Przemysłowych oraz uchylenia rozporządzenia WE nr 166/2006Tekst mający znaczenie dla EOG (02.05.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniającego dyrektywę UE 2019/1937 i uchylającego rozporządzenie UE nr 517/2014 (25.04.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (19.04.2024)

    Rozporządzenie Komisji UE 2024/1103 z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń i oddzielnych powiązanych regulatorów oraz uchylające rozporządzenie Komisji UE 2015/1188 (19.04.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane UE 2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (17.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/1127 z dnia 8 lutego 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku – weryfikacja w trakcie eksploatacji (16.04.2024)

    Sprawa C-311/22 Wyrok Trybunału z dnia 22 lutego 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Środowisko naturalne – Dyrektywa 2010/75/UE – Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola  – Artykuł 10 – Punkt 6.4 lit. a) załącznika I – Prowadzenie rzeźni, w których wydajność produkcji tusz przekracza 50 ton dziennie – Pojęcia „tuszy” i „wydajności dziennej” – Rzeźnia nieposiadająca pozwolenia – Uwzględnienie rzeczywistej produkcji (08.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane  2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (04.04.2024)

    Zalecenie Rady z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie kontynuowania skoordynowanych środków zmniejszających zapotrzebowanie na gaz (27.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Kształtowanie nowej europejskiej strategii na rzecz rynku wewnętrznego: uwzględnić wyzwania w zakresie konkurencyjności i technologii oraz wyzwania społeczne i ekologiczne dla naszych przedsiębiorstw” (26.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady – Nowe perspektywy dotyczące związku między klimatem a bezpieczeństwem: uwzględnianie wpływu zmiany klimatu i degradacji środowiska na pokój, bezpieczeństwo i obronę” (26.03.2024)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 września 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (22.03.2024)