Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji – metoda 3 (metoda korelacji)

    W metodzie 3 wynik pomiaru stężenia LZO (VOC) na powierzchni elementu (screening value) jest argumentem funkcji (korelacji) pozwalającej obliczyć wielkość emisji. Korelacje zostały określone dla następujących rodzajów elementów:

    • w przemyśle syntetycznych związków organicznych SOCMI:

      • zawory gazowe,

      • zawory cieczy,

      • pompy,

      • sprężarki,

      • zawory upustowe (ciśnieniowe),

      • uszczelniania mieszadeł,

      • połączenia,

    • przemysł petrochemiczny (rafinerie, terminale załadunkowe, przemysł wydobywczy ropy i gazu):

      • zawory,

      • pompy,

      • połączenia,

      • otwarte końce rur,

      • inna aparatura, ramiona załadunkowe, zawory upustowe (ciśnieniowe), odpowietrzniki.

    Poniżej przedstawiono korelacje dla przemysłu syntetycznych związków organicznych SOCMI wraz z przykładowymi wynikami obliczeń rocznej emisji z pojedynczego elementu pracującego na medium stanowiącym 100% LZO (VOC), na którym najwyższe zmierzone stężenie wynosi 10 ppm.

    Typ wyposażenia

    Korelacja

    Emisja LR (kg/rok) dla SV = 10 ppmV

    Zawory gazowe

    LR (kg/h) = 1,87∙10-6 ∙ (SV)0,873

    0,12

    Zawory cieczy lekkich

    LR (kg/h) = 6,41∙10-6 ∙ (SV)0,797

    0,35

    Pompy cieczy lekkich

    LR (kg/h) = 1,90∙10-5 ∙ (SV)0,824

    1,1

    Połączenia

    LR (kg/h) = 3,05∙10-6 ∙ (SV)0,885

    0,21

    Źródło korelacji: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, tabela 2-9

    LR – wielkość wycieku (leak rate),

    SV – najwyższe stężenie na powierzchni elementu (screening value), ppmV

    Obliczenie emisji niezorganizowanej z instalacji z wykorzystaniem metody 3 wymaga następujących danych:

    • wyników pomiarów stężeń LZO (VOC) występujących na powierzchni elementów,

    • określenia liczby elementów z poszczególnych rodzajów – „składników” instalacji (zaworów, połączeń, pomp, itd.),

    • określenia medium dla każdego składnika (gaz, „ciecz lekka”, „ciecz ciężka”),

    • określenia stężenia TOC w strumieniach,

    • określenia czasu pracy (obciążenia medium) składników.

    Dla wyników pomiarów równych zeru (gdy próg detekcji nie przekracza 1 ppm) w Protokole określono wartości zastępcze. Stwierdzono bowiem, że wymaga tego skala przypadków, w których mimo obserwowanego stężenia równego zeru, strumień masy (emisji) jest dodatni. Wartości „zera zastępczego” dla przemysłu syntetycznych związków organicznych SOCMI przedstawiono w poniższej tabeli.

    metoda3_1.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, tabela 2-11

    W przypadku zastosowania do pomiarów analizatora o progu detekcji większym niż 1 ppm, jako wartość do wyznaczenia poziomu „zera zastępczego” US EPA zaleca przyjęcie połowy wartości progu detekcji i zastosowanie właściwych korelacji. Zasady przyjmowania wartości zastępczych dotyczą również wyników równych lub mniejszych od poziomu tła w miejscu wykonywania pomiaru.

    W Protokole określono także wartości zastępcze dla wyników przekraczających zakres pomiarowy, odnosząc się do poziomu 10 000 ppm oraz 100 000 ppm. W przypadku gdy nie jest możliwe zastosowanie rozcieńczania próbek lub nie zastosowano rozcieńczania, możliwe jest przyjęcie wartości zastępczych, których przykładowe zestawienie dla przemysłu syntetycznych związków organicznych SOCMI przedstawiono w poniższej tabeli.

    metoda3_2.jpg

    źródło: Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995, tabela 2-13

    Pozostałe zasady stosowania metody 3 przedstawia punkt 2.3.3 Protokołu.

    Zgodnie z metodologią US EPA pojedynczy wynik powinno się wykorzystać wyłącznie do wyznaczenia emisji z elementu, który poddano pomiarowi. Niepoprawne jest wyznaczanie wartości średnich i obliczanie na ich podstawie emisji z grupy elementów. Ponieważ w przypadku wielu instalacji wykonanie pomiaru na znacznej części elementów nie jest możliwe i uzasadnione ekonomicznie, np. z uwagi na izolację termiczną, obliczenie emisji z instalacji na podstawie ograniczonego zbioru wyników wymaga zastosowania dodatkowych algorytmów. Nie są one jednak częścią metodologii US EPA.

    Aktualności
    • 10
      listopad
      Obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M. P. poz. 961) zostało sprostowane.  Poprawiono błąd braku stawki dla spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2 tabela D lp. 32) „silniki w innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg i w motorowerach”. Zamiast braku stawki dla oleju napędowego ON (kolumna 7) obowiązuje stawka 22,21 zł. Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2020 r. o sprostowaniu błędu dostępne jest na stronie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20200001015
    • 02
      listopad
      Stronę „Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – zmiany stawek opłat” uzupełniliśmy o stawki na rok 2021, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M. P. poz. 961). Stawki opłat dla roku 2021 będą na poziomie nieznacznie wyższym niż dla roku 2020 (w przybliżeniu o wskaźnik inflacji). W stosunku do stawek opłat obowiązujących w roku 2020, w roku 2021 nieznacznej zmianie ulegają również: - jednostkowe stawki opłaty za gazy wprowadzane do powietrza powstające przy przeładunku benzyn silnikowych (załącznik nr 2, tabela B), - jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z kotłów o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW opalanych węglem kamiennym, koksem, drewnem, olejem lub paliwem gazowym, dla których nie jest wymagane pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane (załącznik nr 2, tabela C), - jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych (załącznik nr 2, tabela D), - jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z chowu lub hodowli drobiu (załącznik nr 2, tabela E). Stawki opłat dostępne są na stronie: http://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat
    • 28
      wrzesień
      Stronę „Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski” uzupełniliśmy o wyniki klasyfikacji za rok 2019, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 8 września 2020 r. (M. P. 2020 poz. 799). W stosunku do roku 2018 zmniejszeniu uległa łączna liczba miast, w których stwierdzono przekroczenie pułapu stężenia ekspozycji 20 µg/m3 – z poziomu 18 w ocenie za rok 2018 do 14 za rok 2019. Szczegółowe zestawienie wartości wskaźników przedstawiamy na stronie http://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i sprawdzania dokumentacji - 9.12.2020 Webinarium / 10-11.12.2020 Warsztaty on-line
    szkolenie bilans LZO 2020 2021
    Operat FB
    targi EKOTECH 24-25.02.2021

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [tlenek etylenu] Continues Action to Address Ethylene Oxide (19.11.2020)

    EPA [emisje ze strzępiarek złomu] Settlement with Connecticut and Rhode Island Scrap Metal Companies Reduces Air Pollution (17.11.2020)

    EEA: Exposure of Europe's ecosystems to ozone (13.11.2020)

    ozon zanieczyszczenie powietrza obszary wiejskie EEA

    ozon zanieczyszczenie powietrza las EEA
    © EEA

    U.S. EPA [efektywność ochrony ludzi i środowiska]: Nearing Full Implementation, EPA’s Lean Management System Delivers Results (13.11.2020)

    U.S. EPA: Nearing Full Implementation, EPA's Lean Management System Delivers Results on Brownfields Projects in Maine (12.11.2020)

    U.S. EPA: Nearing Full Implementation, EPA’s Lean Management System Helps the Office of Chemical Safety and Pollution Prevention Deliver Results (12.11.2020)

    U.S. EPA: Greenhouse Gas Emissions Continue to Decline as the American Economy Flourishes Under the Trump Administration (09.11.2020)

    EPA [ryzyko uwolnień amoniaku z układów chłodniczych] U.S. EPA fines Safeway over chemical safety violations at ice cream facility (29.10.2020)

    EPA [uwolnienia amoniaku] U.S. EPA finalizes settlement with chemical manufacturer in Cochise County, Ariz., will protect workers and the community (29.10.2020)

    EPA [emisje ze strzepiarek złomu] EPA and Rhode Island Scrap Metal Facility Resolve Clean Air Act Claims (16.10.2020)

    EPA [emisje NOx z elektrowni i odległe formowanie ozonu] EPA Proposes Revised Cross-State Air Pollution Rule Update for 2008 Ozone NAAQS (15.10.2020)

    EPA [zasady postępowania z chlorem] EPA settles with Honolulu-based BEI Hawaii over a Chlorine Gas Release and Pesticides Violations (15.10.2020)

    EPA [nanosrebro] EPA and Electrolux Reach Settlement for Illegal Imports of Air Filter Products Incorporating Nanosilver (15.10.2020)

    EPA [monitoring emisji rozproszonych z nieszczelności instalacji] EPA Reaches Settlement with Hydrite Chemical Co. of Wisconsin regarding Air Pollution (15.10.2020)

    EEA: Moving towards zero pollution in Europe (15.10.2020)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Bioavailability of elements in atmospheric PM2.5 during winter episodes at Central Eastern European urban background site

    Characterizing start emissions of gasoline vehicles and the seasonal, diurnal and spatial variabilities in China

    Air quality impacts of new public transport provision: A causal analysis of the Jubilee Line Extension in London

    Reducing power sector emissions under the 1990 Clean Air Act Amendments: A retrospective on 30 years of program development and implementation

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja Komisji (UE) 2020/1722 z dnia 16 listopada 2020 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (18.11.2020)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1604 z dnia 23 października 2020 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w Unii od dnia 1 stycznia 2015 r., jak zgłoszono zgodnie z tym rozporządzeniem (03.11.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego »Nowa strategia przemysłowa dla Europy«” (28.10.2020)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Mechanizmy podatkowe na rzecz zmniejszenia emisji CO2” (28.10.2020)

    ZALECENIE KOMISJI (UE) 2020/1563 z dnia 14 października 2020 r. dotyczące ubóstwa energetycznego (27.10.2020)

    Zawiadomienie Komisji w sprawie stosowania art. 2, 3, 4 i 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego w celu wsparcia mobilności niskoemisyjnej (22.10.2020)

    DECYZJA RADY (UE) 2020/1492 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do przyjęcia wspólnych procedur operacyjnych (16.10.2020)

    DECYZJA RADY (UE) 2020/1493 z dnia 12 października 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załączników I i II do umowy oraz przyjęcia norm technicznych powiązania (16.10.2020)