Frakcje pyłu – wymagania prawne

    Zagadnienie podziału pyłu ogółem na frakcje nabrało szczególnego znaczenia po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. 2012, poz. 1031). Implementowane za dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy rygorystyczne kryteria wobec pyłu zawieszonego PM2,5 wymusiły staranne i wiarygodne szacowanie udziału poszczególnych frakcji w pyle całkowitym tym bardziej, że w wielu rejonach Polski stężenie średnie pyłu PM2,5 jest bliskie lub przekracza kryterialną wartość 20 µg/m3. Oprócz drugiej frakcji, dla której określony jest poziom dopuszczalny, to jest pyłu zawieszonego PM10, wobec większości źródeł emisji można przyjmować następujące przedziały średnic ziaren: 10-20 µm, 20-40 µm, 40-60 µm, 60-100 µm,100-200 µm, > 200 µm (lub 100-150 µm, > 150 µm). W przypadku gdy dostępne są dane o udziale w pyle całkowitym ziaren o średnicy do 1,0 µm, w bazie danych o emisjach z instalacji monitoruje się tę frakcję oddzielnie.

    Przyjęty powyżej podział na frakcje umożliwia ocenę dotrzymania wszystkich kryteriów jakości powietrza określonych prawem, to jest:

    • standardu jakości powietrza określonego dla pyłu zawieszonego PM2,5 i PM10,

    • poziomu docelowego dla pyłu zawieszonego PM2,5,

    • poziomu alarmowego (i poziomu informowania) dla pyłu zawieszonego PM10,

    • wartości odniesienia dla pyłu zawieszonego PM10,

    • wartości odniesienia dla niektórych metali i ich związków zawartych w pyle zawieszonym PM10,

    • wartości odniesienia dla opadu pyłu oraz opadu ołowiu, kadmu i ich związków.

    Określając w pozwoleniu na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza lub pozwoleniu zintegrowanym wielkość emisji dopuszczalnej pyłu organ ochrony środowiska powinien podać dopuszczalną wielkość emisji oddzielnie dla każdej z trzech kategorii, dla której określono poziom dopuszczalny lub wartość odniesienia, to jest:

    • pył ogółem,

    • pył zawieszony PM10,

    • pył zawieszony PM2,5,

    chyba, że dla instalacji określono standardy emisyjne, lub dla instalacji wymagających pozwolenia zintegrowanego opublikowane zostały konkluzje BAT. Wobec instalacji podlegających pod wymogi standardów emisyjnych organ ochrony środowiska powinien określić w pozwoleniu:

    • dla instalacji, dla których określono standard emisji pyłu (źródła spalania paliw, instalacje i urządzenia spalania lub współspalania odpadów, instalacje do przetwarzania azbestu lub produktów zawierających azbest, instalacje (instalacja) do produkcji dwutlenku tytanu) - wielkość emisji dopuszczalnej pyłu w jednostkach w jakich wyrażono standard,

    • dla instalacji, dla których określono standard emisji innych substancji niż pył (instalacje, w których są używane rozpuszczalniki organiczne) - odstąpienie od określenia dopuszczalnej emisji pyłu.

    W przypadku gdy prawdopodobny jest maksymalny udział pyłu zawieszonego PM10 lub PM2,5 na poziomie 100 % pyłu ogółem, wielkość emisji dopuszczalnej może zostać określona w postaci scalonej, to jest poprzez podanie wartości dla pyłu ogółem z przypisem „do 100 % pyłu zawieszonego PM10", do 100 % pyłu zawieszonego PM2,5".

    W praktyce przeważnie w pozwoleniach określana jest jedna wartość emisji dopuszczalnej pyłu, to jest pył ogółem. Wyszczególnienie dodatkowych wartości emisji dopuszczalnej dla pyłu zawieszonego PM10 oraz PM2,5 nastręcza bowiem trudności zarówno dla organu wydającego pozwolenie (w analizie oddziaływania emisji na jakość powietrza atmosferycznego) jak i dla prowadzącego instalację (w bilansowaniu emisji i kontroli przestrzegania warunków pozwolenia).

    Sposoby oceny dotrzymania kryteriów jakości powietrza atmosferycznego na podstawie wyników obliczeń stężeń imisyjnych pyłu otrzymanych z zastosowaniem metodyki referencyjnej opisano w zakładce Modelowanie stężeń imisyjnych. Charakterystykę zbiorów danych o składzie frakcyjnym pyłów z różnych rodzajów źródeł przedstawiono w zakładce Zbiory danych.

    Aktualności
    • 09
      grudzień
      Stronę opisującą konkluzje BAT zaktualizowaliśmy o decyzję Komisji dla kuźni i odlewni opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 6 grudnia. Terminy (analizy warunków pozwolenia zintegrowanego i dostosowania instalacji) oraz link do Decyzji Wykonawczej Komisji (UE) 2024/2974 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do sektora kuźni i odlewni znajduje się na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/182/konkluzje-bat  
    • 29
      listopad
      Na stronie GIOŚ został opublikowany zbiorczy raport krajowy z wynikami pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach Polski za lata 2019-2023. Raport obejmuje następujące zanieczyszczenia: PM10, PM2,5, b(a)p, NO2, NOX, a także SO2, CO, benzen, ołów, arsen, kadm, nikiel i ozon. W raporcie w bardzo przystępny sposób przedstawiono dla każdego zanieczyszczenia klasyfikację stref na podstawie pięcioletniej oceny jakości powietrza z roku 2024 oraz zmianę klasyfikacji stref w odniesieniu do oceny z roku 2019 (poniżej na przykładzie PM10): Wykorzystane w raporcie kryteria oceny jakości powietrza odnoszą się do obecnego stanu prawnego przed implementacją bardziej rygorystycznych wartości, które określa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Zbiorczy raport krajowy „Pięcioletnia ocena jakości powietrza w strefach w Polsce wykonana za lata 2019-2023 według zasad określonych w art. 88 ustawy – Prawo ochrony środowiska” jest dostępny na stronie https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/content/show/1005263
    • 12
      listopad
      W minionym tygodniu został opublikowany raport Fundacji WiseEuropa dotyczący finansowania CCUS (Carbon Capture Utilization and Storage). W raporcie opisano koszty przykładowych projektów CCS dla kluczowych gałęzi przemysłu. Omówiono również możliwości finansowania przy obecnym poziomie cen uprawnień do emisji ETS oraz kilka schematów wsparcia, w tym CCD (Carbon Contract for Difference). Raport jest dostępny na stronie https://ccus.pl/raport-finansowanie-rozwoju-technologii-ccus-w-polsce/
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    Eurogrupa: „Rola ministerstw finansów w zielonej transformacji” (06.12.2024)

    EPA’s [roczny raport działalności kontrolnej EPA] Annual Enforcement and Compliance Assurance Results Include Strongest Outcomes Since 2017 (05.12.2024)

    EEA: Southern Hemisphere ozone hole area (05.12.2024)

    EEA: Maximum ozone hole extent over the southern hemisphere, from 1979 to 2024 (05.12.2024)

    EPA [tlenek etylenu] Settles Alleged Clean Air Act Violations with BCP Ingredients Inc. in Verona, Missouri (03.12.2024)

    WIOŚ w Warszawie: Inspektorzy WIOŚ w Warszawie wspierali KAS, SCS i OLAF podczas działań w ramach międzynarodowej operacji wymierzonej w nielegalny handel gazami chłodniczymi (03.12.2024)

    EPA [emisje z budowy i eksploatacji farm wiatrowych] New England accepting public comment on Draft Title V air permits for two offshore wind farm projects (02.12.2024)

    EPA [wsparcie redukcji emisji przemysłowych] Announces Over $1 Million in Grants to Help Businesses in Nevada Prevent Pollution (26.11.2024)

    EPA [transport] Report Shows US Fuel Economy Hits Record High and CO2 Emissions Reach a Record Low (25.11.2024)

    EU-BRITE: The drawing up of the BAT reference document (BREF) for landfills, henceforth referred to as the ‘LAN BREF’ has started with the activation of the Technical Working Group (TWG) on 22 November 2024 (22.11.2024)

    EPA [obowiązek stosowania SCR dla turbin gazowych] Proposes Tighter Limits on Harmful NOx Emissions from New Stationary Combustion Turbines to Better Protect Nearby Communities (22.11.2024)

    JRC: Designing more sustainable products: 18 categories with high potential (22.11.2024)

    GIOŚ: Pięcioletnia ocena jakości powietrza w strefach w Polsce wykonana za lata 2019-2023 - zbiorczy raport krajowy z wynikami oceny (21.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej zatwierdza unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych i składowania dwutlenku węgla w produktach (19.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej [ESG] Ratingi środowiskowe, społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego (19.11.2024)

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/KOBiZE/IOŚ-PIB dotyczącą możliwości łączenia systemu EU ETS z innymi globalnymi systemami opartymi na mechanizmach „carbon pricing” (19.11.2024)

    JRC: Forest Fires in Europe, Middle East and North Africa 2023 (19.11.2024)

    EPA [emisje z urządzeń na farmach wiatrowych] New England issues a Draft OCS Air Permit for new offshore wind farm project (15.11.2024)

    EPA [reaktywność ozonu z dodatkami stosowanymi w produkcji opon] Issues Advance Notice of Proposed Rulemaking to Protect Salmon from Chemical Used in Rubber Products (14.11.2024)

    EPA [emisje LZO ze strzępiarek złomu] enforcement action resolves alleged Clean Air Act violations by Topsham, Maine company (13.11.2024)

    EPA [stawki opłat za ponadnormatywne emisje metanu] Finalizes Rule to Reduce Wasteful Methane Emissions and Drive Innovation in the Oil and Gas Sector (12.11.2024)

    EPA [SF6] Announces Rowan University to Receive $350,000 award Grant to Help Businesses Prevent Pollution as Part of Investing in America Agenda (12.11.2024)

    KOBiZE: Konsultacje publiczne projektów rozporządzeń wykonawczych Komisji dot. statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM oraz rejestru CBAM (12.11.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Data imbalance causes underestimation of high ozone pollution in machine learning models: A weighted support vector regression solution

    Influence of changes in anthropogenic and natural sources on global aerosol optical depth during COVID-19 lockdown: Ground-based observations, satellites, models

    Explainable hybrid deep learning framework for enhancing multi-step solar ultraviolet-B radiation predictions

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2974 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do sektora kuźni i odlewni (06.12.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/3012 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram certyfikacji trwałego pochłaniania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych oraz składowania dwutlenku węgla w produktach (06.12.2024)

    Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów – Stan regionów i miast w UE oraz wytyczne polityczne dla Komisji Europejskiej na lata 2024–2029 (04.12.2024)

    Decyzja Komisji UE 2024/2951 z dnia 29 listopada 2024 r. w sprawie liczby uprawnień w całej Unii, które mają zostać wydane na 2027 r. w ramach EU ETS w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych (03.12.2024)

    Decyzja delegowana Komisji UE 2024/2985 z dnia 24 września 2024 r. w sprawie jednostronnego włączenia przez Niderlandy sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (03.12.2024)

    Decyzja delegowana Komisji UE 2024/2986 z dnia 24 września 2024 r. w sprawie jednostronnego włączenia przez Austrię sektorów do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (03.12.2024)

    Zalecenie Rady z dnia 21 października 2024 r. w sprawie polityki gospodarczej, polityki budżetowej, polityki zatrudnienia i polityki strukturalnej Polski (29.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wodór – infrastruktura, potrzeby rozwojowe, finansowanie, zastosowanie i ograniczenia (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Jaka polityka UE jest potrzebna, aby zapewnić sprawiedliwą, zrównoważoną, większą i odporniejszą konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarki z myślą o realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Jak dostosować Zielony Ład, by był adekwatny do celów (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Finansowanie działań w związku ze zmianą klimatu: nowy plan działania na rzecz osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i celów zrównoważonego rozwoju (28.11.2024)

    Wyrok Trybunału z dnia 9 sierpnia 2024 r. w sprawie E-12/23 – Norwegian Air Shuttle ASA przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (Dyrektywa 2003/87/WE – Art. 12 ust. 2a – Obowiązek zwrotu przydziałów emisji – Krajowe prawo dotyczące niewypłacalności – System handlu emisjami (ETS) – Gazy cieplarniane – Zmiana klimatu (28.11.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (20.11.2024)